سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشکذر گفت: با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری دانش آموختگان در مقایسه با نرخ بیکاری کل کشور، اجرای طرح کارورزی یکی از موثرترین راهکارهای افزایش اشتغال پذیری و توسعه اشتغال توام با مهارت آموزی برای دانش آموختگان دانشگاهی محسوب می شود.
کد خبر: ۸۸۸۸۸۳۱
|
۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر ، روح الله زمانی در نشست کارگروه تخصصی اشتغال شهرستان اشکذر اظهار کرد: اجرای طرح کارورزی نخستین بار به صورت هماهنگ و با ایجاد بسترهای لازم توسط وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری سایر دستگاه های اجرایی مرتبط در سطح کشور به اجرا در خواهد آمد.
وی با بیان اینکه بحث کارورزی در ستاد اقتصاد مقاومتی برای اشتغال مصوب و بودجه آن از سوی دولت در بودجه سال ۹۶ دیده شده در دو حوزه مورد توجه است یکی کسانی که مدارک دانشگاهی ندارند و افزایش مهارت برایشان مهم است و دیگری فارغ التحصیلان دانشگاهی که دنبال کار هستند.
سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشکذر از جمله اهداف این طرح را افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان ، تسهیل در جذب و بکارگیری جوانان در بنگاهای اقتصادی ، کمک به کاهش هزینه های نیروی کار در بنگاههای اقتصادی و نیز هدایت هدفمند منابع هدفمند سازی یارانه ها برای توسعه اشتغال جوانان عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: دوره کارورزی ، دوره زمانی معینی است که طی آن کارورز نسبت به تبادل دانش، کسب تجربه و ارتقاء مهارت در واحد پذیرنده طبق استانداردهای آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اقدام می نماید.
زمانی نیز در توضیح بیشتر این طرح گفت: در طرح کارورزی که اشتغالزایی و مهارت آموزی فارغ التحصیلان را در بردارد کارفرمایان می توانند با جذب این فارغ التحصیلان به عنوان کارورز، علاوه بر بکارگیری افراد آماده به کار از تسهیلات این طرح دولتی برخوردار شود.
مجید هزار دستان کارشناس تعاون ، کار و رفاه اجتماعی یزد نیز یکی از شرایط احراز کارورز را داشتن حداکثر ۲۵ سال سن برای مقطع تحصیلی کاردانی ، ۲۸ سال سن برای مقطع کارشناسی و ۳۳ سال سن برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد ، عنوان کرد.
وی ادامه داد: دوره ۲ساله خدمت نظام وظیفه به حداکثر سن مذکور اضافه خواهد شد و دانش آموخته دانشگاهی که در دو سال گذشته از ثبت نام در سامانه کارورزی، به مدت ۳ ماه یا بیشتر سوابق بیمه‌ای اعم از تامین اجتماعی یا خدمات کشوری دارد، از شمول این طرح خارج است.
هزار دستان آدرس مربوط به سامانه ثبت نام را
https://karvarzi.mcls.gov.ir عنوان و یادآور شد: دوره کارورزی به عنوان سابقه کارورز در نظر گرفته نمی شود.
وی دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت برای متقاضیان ذکور، عدم سابقه در دوره کارورزی ، سپری شدن حداقل دوماه از ثبت نام در موسسه مشاوره شغلی و کاریابی غیر دولتی داخلی و نیز سپری شدن کمتر از ۵ سال از اخذ مدرک دانشگاهی را ازجمله شرایط دیگر احراز کارورزی عنوان کرد.
کارشناس تعاون ، کار و رفاه اجتماعی یزد ضمن بیان اینکه برای طرح مذکور در سال جاری برای کل کشور ظرفیت ۱۵۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است گفت : سهمیه استان یزد در این طرح از مجموع ۱۵۰ هزار نفر ، چهار هزار و ۳۲۰ نفر مشخص شده است.
وی با بیان اینکه طول دوره کارورزی حداقل ۴ ماه و حداکثر ۶ ماه برای هر کارورز متناسب با استانداردهای آموزشی مهارت تعیین می گردد یادآورشد: ازآنجایی که طرح کارورزی یک طوره آموزش عملی و کاربردی است و هیچ گونه حقی برای کارورز و تعهدی برای واحد پذیرنده کارورز برای جذب و استخدام موقت یا دائمی و شمولیت قوانین کار و تامین اجتماعی ایجاد نمی کند، واحدهای پذیرنده در صورت به کار گیری و جذب کارورزان مقطع کارشناسی و بالاتر از مزایای معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت دو سال بهرمند می شوند.
هزاردستان تصریح نمود: از سوی دیگر در مدت کارورزی ، واحد های پذیرنده از پرداخت حق الزحمه به کارورز معاف هستند چرا که پرداختی مربوطه از سوی دولت به کارورز با مدرک کاردانی به میزان ۲۷۰ هزار تومان، کارشناسی به میزان ۳۱۰ هزار تومان و کارشناسی ارشد و دکتری ۳۵۰ هزار تومان انجام می شود.
وی افزود: در صورتی که واحدهای پذیرنده از عملکرد کارورز در طول دوره کارورزی رضایت داشتند می توانند بر اساس توافق با کارورز مبلغی را به عنوان کمک هزینه آموزشی به کارورز پرداخت نمایند.
کارشناس تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت : واحد پذیرنده به منظور پذیرش کارورز باید دارای مجوز فعالیت از دستگاه اجرایی و نیز مجوز آموزش کارورزی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان باشد.
وی اظهار کرد: واحد پذیرنده به ازای هر ۳ نفر شاغل بیمه شده، صرفا مجاز به پذیرش یک نفر کارورز است و چنانچه واحد پذیرنده ۱ یا ۲ نفر شاغل بیمه شده داشته باشد، صرفا مجاز به پذیرش یک نفر کارورز است .
هزار دستان خاطر نشان کرد: همچنین دستگاه ناظر بر اساس مقررات جاری صنعت بیمه و در قالب قرارداد با یکی از شرکت های بیمه گر مورد تایید بیمه مرکزی کشور ، نسبت به پوشش بیمه مسئولیت مدنی ( بیمه حوادث ) کارورزان اقدام می نماید.
وی تعداد ثبت نام شدگان در طرح کارورزی رادر کل استان تا کنون دو هزار و ۴۱۴ نفر و نیز تعداد واحدهای واحدهای پذیرنده در کل استان را ۶۷ واحد عنوان کرد.
هزاردستان همچنین از اجرای طرح کشوری مهارت آموزی در محیط کار واقعی با هدف ایجاد اشتغال مولد و پایدار در جامعه برای افراد دارای سن ۱۵ سال به بالا در استان خبر داد.
وی افزود: آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه و آماده سازی، ایجاد خودباوری در مهارت آموزی برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی به ویژه در صنایع دستی، کمک به بنگاه های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی مستعد و توانمند از جمله دیگر اهداف اجرای این طرح است.
کارشناس تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با فرآیند اجرای این طرح ادامه داد: همه بنگاه های اقتصادی فعال دارای مجوز از یکی از دستگاه های اجرایی ، می‌توانند به عنوان واحد پذیرنده برای مشارکت در این طرح تقاضا دهند.
وی خاطر نشان کرد: بنگاه های اقتصادی به تناسب نوع فعالیت شان حداقل ۷۰ ساعت آموزش و حداکثر یک سال می توانند با دریافت مجوز از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد تا حداکثر سه مهارت آموز را به عنوان شاگرد به خدمت گیرند.
هزار دستان در رابطه با مزایای این طرح برای بنگاه های اقتصادی خاطرنشان کرد: بنگاه های اقتصادی در صورت داشتن شرایط لازم به عنوان مرکز یادگیری تلقی شده و استاد کار مربوطه پس از تعیین صلاحیت به عنوان یکی از مربیان آموزشگاه های مهارت در سطح کشور شناخته می شوند.
وی با بیان این که تعهد استان گیلان در اجرای این طرح مهارت آموزی دو هزار و ۷۰ نفر در سال ۹۶ است، اظهار امیدواری کرد با توجه به فعالیت بنگاه های اقتصادی در استان گیلان و تعطیلات تابستان برای جوانان به این تعهد عمل کنیم.
هزار دستان تصریح کرد:مهارت آموزانی که در این طرح پذیرش می شوند پس از اتمام زمان طرح از سوی بنگاه های اقتصادی به آزمون های پایان دوره معرفی شده و پس از تعیین صلاحیت و قبولی در آزمون های مربوطه گواهینامه مهارت سازمان را دریافت می‌کند.

ارسال نظرات