مشکل بیکاری و مسکن و گرانی از معضلات هر روزه مردم است که در ماههای اخیر گرانی پیاز و مرغ هم اشک آنان را در آورده است.
کد خبر: ۸۸۸۹۱۱۶
|
۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، این روزها مردم با گرانی اقلام مصرفی مختلفی مواجه می شوند. گوشت، مرغ، گرانی مسکن، بالارفتن اجاره خانه ها و حال که پیاز نیز قیمت افسانه ای یافته و هر لحظه رو به فزونی می گذارد چنانچه نه تنها فروشندگان که حتی خود پیاز هم ظاهرا از قیمت ساعت بعد خود خبر ندارد.

گزارش خبرنگار ما حاکی است که از ماه پیش تا به حال  قیمت پیاز 4 برابر شده است یعنی قیمت آن از 1900 تومان به 4500 تومان و بلکه بیشتر نیز رسید. این درحالی است که گویی مردم برای خرید موز رغبت بیشتری دارند تا برای خرید چند عدد پیاز! شاید خیلی طنز گونه و خنده دار به نظر آید که مردم برای چاشنی غذاهایشان از موز بجای پیاز استفاده کنند.

بر این اساس یکی از عمده دلایل گرانی پیاز به میزان تولید آن باز می گردد. شاید سال های پیش مردم برای خرید پیاز یا سیب زمینی برنامه خاصی را پیاده نمی کردند و در خانه ها آن ها فراوان یافت می شد. اما کمبود ذخیره و تولید این نوع خاص از محصولات کشاورزی مردم را وادار به خرید تنها 2 یا 3 عدد از پیاز اشک اور کرده و کمتر دیده می شود که کسی با کیسه پر از پیاز از مغازه میوه فروشی بیرون آید. کارشناسان معتقدند که در سال گذشته به دلیل سطح بالای زیر کشت پیاز، قیمت این محصول به شدت کاهش یافت و این دلیل عمده ای بود تا کشاورزان در سال جدید سطح زیر کشت خود را از پیاز تهی کرده و قیمت ها بالا رود این در حالی است که قاعدتا دولت باید با احتساب مصرف قیمت پیاز در داخل، ان را مدیریت کرده و اجازه کاهش این سطح را نمی داد.

واضح است که نیاز روزمره مردم برای پیاز خیلی بیشتر از اقلامی چون نارگیل یا موز و سایر میوه های دیگر است از اینرو دولت نیز باید برای حل نیاز های بیشتر مردم و اقلام پر مصرف آن ها چاره ای جدی تر بیاندیشد. در این خصوص بدیهی است که دولت باید سیاست هایی را برای اصول کشاورزی و اقلام استراتژیک تعبیه کرده و برنامه مشخصی برای هریک از محصولات مورد نیاز داشته باشد. بدیهی است اگر نظیر سیاستی که در مورد پیاز اتخاذ شده در خصوص گندم و جو انجام گیرد می تواند به راحتی بحرانی ملی ایجاد کند که علاوه بر تنش ها اقتصادی، بر امنیت و سیاست مردم هم تاثیر گذار باشد.

مشاهدات میدانی خبرنگار اقتصادی بسیج حاکی است که مردم و فروشندگان میوه و تره بار هم از قیمت بالای پیاز تعجب کرده و فعلا خرید پیاز خود را به تعویق انداخته اند. بر این اساس یکی از فروشندگان میوه و تربار محلی در مورد قیمت لحظه به لحظه پیاز گفت: دیروز قیمت پیاز 3900 تومان فروخته شد ولی امروز قیمت پیاز حتی 4300 تا 4500 افزایش قیمت داشته است. می توان گفت که پیاز هم مانند دلار قیمت لحظه ای پیدا کرده است و معلوم نیست که فردا یا دو روز بعد چه قیمتی داشته باشد.

یکی از فروشندگان میوه و تره بار به خبرنگار ما گفت: مردم چاره ای جز خرید با این گرانی ها ندارند . از آنطرف هم برای تامین نیاز های معیشتی خود نمی توانند که از گرسنگی بمیرند. این مشکلات معمولا با کمبود تولید به وجود می آید. شایعه شده است که پیاز را با قیمت 600 تومان صادر می کنند اما با قیمت بالاتری که در جامعه مشاهده می شود، برای مردم تمام خواهد شد، در صورتی که نیاز مردم ایران در اولویت است نه صادرات برای کشور های خارجی!

این فروشنده عنوان کرد: مگر پیاز چقدر ارزش دارد که برای آن 4500 تومان در هر کیلو پرداخت شود. موزی که از کشور خارجی وارد ایران می شود، 3500 تا 4000 تومان عرضه می شود. با این حال مردم اگر موز استفاده کنند خیلی به صرفه تر و کم هزینه تر از آن است که پیاز مصرف کنند.

این فروشنده میوه در بازار با بیان اینکه گرانی پیاز مشکلاتی را برای فروشندگان میوه و تربار به وجود آورده است گفت: وقتی پیاز را با قیمت 3700 برای من فروشنده تمام می شود، مصرف کننده نمی تواند برای پیاز چنین مبلغی را متقبل شود. ماه های پیش مردم کارتونی و جعبه ای می خریدند اما الآن 1 کلیو پیاز هم به زور به فروش می رسانم به صورتی که حتی قیمت انبه با پیاز برابری می کند.

مردم عادی هم با مشاهده خبرنگار ما با ابراز گلایه از قیمت بالای پیاز و مرغ و لبنیات و البته نابسامانی ها و افزایش هر روزه قیمت مواد غذایی ، پوشاک و خدمات و ... پیرامون ادعای تک رقمی شدن تورم واکنش نشان داده و اعلام می کردند که این آمار ها فقط جنبه آمار سازی داشته و برای ارائه بیلان کار به مردم و سایر مسئولان کاربدر داشته است.

یکی از خریداران در این خصوص گفت: ما که هر روزه در بازار خرید می کینم قیمت اجناس نسبت به روز قبل بالاتر است اینکه مسئولان ادعا می کنند که تورم کاهش یافته حتما برای آنان این قیمت ها کم شده است.

یکی دیگر از خریداران نیز در خصوص گرانی های روز افزون اقلام مصرفی اظهار داشت: مشکل بیکاری و اشتغال برای مردم کافی است، حال دیگر گرانی پیاز و امثال آن را کجا ببرند؟ پیر و جوان، مردانی که برای تامین نیاز های خانواده خود شرمنده اند باید چه کاری برای گرانی انجام دهند. مگر کسی که ماهی 700 تا 800 هزار تومان درآمد دارد، می تواند پیاز کیلیویی 4500 خریداری کند؟

برای مشاهده فیلم مرتبط این گزارش اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده گزارش تصویری مرتبط اینجا کلیک کنید.

ارسال نظرات