زندگی مدرنیته امروزی بخصوص در کلان شهرها خواسته یا ناخواسته زندگی را تقریباً برای خانواده ای که بیش از یک فرزند دارند تلخ می کند، تلخی زندگی برای خانواده ها را می توان در کرایه خانه های سنگین، کاستی های اقتصادی با شرایط کنونی و دغدغه کار و مسکن خلاصه کرد.
کد خبر: ۸۸۸۹۱۶۴
|
۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل از  کوثرخبر، یک دهه می شود که شعار فرزند کمتر بین خانواده ها رواج یافته و تقریباً به یک فرهنگ تبدیل شده است؛ فرهنگی که شاید اوایل باعث کاهش دغدغه های اجتماعی خانواده ها می شود ولی هم اکنون در زندگی مدرنیته "نه به فرزند آوری" مراحل اسفبار، هولناک و ترجیحاً بی پایه و اساس را طی می کند.

در اینکه هم اکنون فرزند آوری الزام استواری خانواده ها است شکی وجود ندارد، ولی امکانات و اوضاع زندگی امروزه خانواده ها هم اکنون بر پایه ضعف و ناتوانی پایه گذاری شده است آن هم نه از سوی خانواده ها بلکه شرایط زندگی امروزه بخصوص در کلان شهر ها این امکان تاسف بار را برای آنان رقم زده است و یقیناً نمی توانند در پَس این دغدغه های اجتماعی به فکر فرزند آوری و ... باشند.

افزایش آمار خانه بدوشان در سایه عدم مرتفع شدن مشکل مسکن، افزایش سنین ازدواج بین جوانان، وضعیت بد اقتصادی و مستاجرانی که شب و روز ندارند، عدم همخوانی افزایش اجاره بهای منزل با میزان افزایش دستمزد اقشار ضعیف، آزار و اذیت های اجتماعی در کلان شهرها، بیکاری و مهاجرت، رکود و تورم و دهها عامل مهم و حیاتی که یک خانواده را بر این می دارد که شعار یک دهه اخیر مبنی بر فرزند کمتر زندگی بهتر را دوباره عملیاتی کند؛ هرچند این دیدگاه آنها از بابت اجتماعی برای خود آنها و از بابت فرهنگی و اقتصادی برای کشور تضرر دارد.

هم اکنون آمار تک فرزندی در کشور از مرز 33 درصد گذشته است و این درحالی می باشد که در 2 دهه اخیر یک خانواده حداقل 3 فرزند داشته اند!

این آمار هولناک دولت و مجلس را درگیر خود کرده تا طرح هایی چون تشکیل وزارت طلاق و ازدواج در مجلس، ممنوعیت استفاده از روش های پیشگیری از باروری مثل وازکتومی، رایگان بودن زایمان طبیعی و ارائه تسهیلات برای درمان ناباروری ارائه شود.

سوای اینکه ترفند معقولی است از سوی غرب تا عناوین دایی، عمه، عمو و خاله را از تفکرات و تخیلات نسل سوم از بین ببرد، تک فرزندی یا زندگی بدون فرزند پایه های زندگی مشترک را سست کرده و شیرینی باهم بودن را یکنواخت و از بین می برد.

به گفته کارشناسان اجتماعی بر اساس زندگی مدرنیته امروزه در 10 سال آینده اکثر عناوین فامیلی و طایفه ای از بین خواهند رفت و این مهم مطالعات جهانی را در حوزه فرهنگ و اجتماع به اثبات می رساند.

مطالعات جهانی نشان می دهد که سه مولفه شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ازدواج و فرزندآوری موثر است و اگر جامعه‌ای در این سه مولفه ضعیف باشد فرزندآوری در آن کاهش پیدا می‌کند؛ به یقین این سه مولفه در کشورمان بیش از پیش رشد کاذب داشته و یا به عبارتی تضعیف شده است و از جمله عوامل افزایش سن ازدواج، بیکاری، مهاجرت، تورم، تک فرزندی، طلاق، اعتیاد و ... نیز است.

این زندگی به اصطلاح مدرنیته تنها فقر فرهنگی و اجتماعی و پس از آن کمبود منابع انسانی و متخصص و متعهد و ... را برای ایران اسلامی به ارمغان خواهد آورد؛ اگر فرهنگ سازی سالم و صحیح در حوزه فرزند آوری و همچنین مرتفع ساختن مسائل و مشکلات خانواده ها در حوزه های متعدد از سوی دولت انجام نگیرد با سپری شدن تنها یک دهه مردم در همه زمینه ها متضرر خواهند شد.


ارسال نظرات