مبارزه با اشرار و اراذل و اوباش ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای ارتقای امنیت اجتماعی بوده که از مطالبات اصلی مردمی محسوب می شود و طرح‌های مختلفی در این حوزه اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۸۸۸۹۱۸۷
|
۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل امنیت و آرامش از مهمترین مولفه‌ها و پیش‌نیازهای اساسی در جامعه بوده که گاهی توسط برخی افراد فرصت‌طلب دستخوش تهدید شده و سبب ایجاد رعب و وحشت و بی‌نظمی در سطح جامعه می‌شود که این امر تهدیدی اساسی برای امنیت مردم بشمارمی‌رود.

در صورت بی‌توجهی به این مواردبی‌نظمی‌ها و بی‌سازمانی‌ها منجر به عدم تعادل و ثبات اجتماعی در مقاطع مختلف زمانی و افزایش آسیب‌پذیری‌ها و تحمیل بحران‌های مختلف اجتماعی می‌شود که با نبود برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند نه تنها امنیتاجتماعی بلکه امنیت وجودیآن‌ها را با تهدیدی جدی مواجه کند.

امروزه امنیت اجتماعی از اهمیتی آن چنان برخوردار بود که آن را یکی از نیازهای اصلی جامعه تلقی کرده و از زوایای مختلفی به این موضوع پرداخته می‌شود تا عوامل تهدیدکننده این امنیت در سطح جامعه شناسایی و در راستای رفع آنها اقدامات عملی به کار گرفته شود.

برخورد با تهدیدکنندگان امنیت و آرامش اجتماعی از مقوله‌های مهم بودهکه همواره برای ایجاد جامعه‌ای سالم و به دور از تنش و آشفتگی مورد توجه دست‌اندرکاران است و در این راستا تلاش می‌شود تا هدفگذاری‌های اساسی انجام شده و برای تقویت و ارتقای امنیت اجتماعی با قاطعیت با این افراد برخورد شود چرا که غفلت و بی‌توجهی به این امر می‌تواند آسیب جدی به پیکره جامعه وارد کرده و آن را در تمامی ابعاد با تهدید اساسی مواجه کند.

با توجه به همین اهمیت و ضرورت ایجاد امنیتدر سال‌های اخیر اقدامات و فعالیت‌های مختلفی هم‌راستا با ارتقای امنیت اجتماعی و برخورد با اشرار و تهدیدکنندگان امنیت جامعه در سطح استان اردبیل انجام شده که دادستانی و دستگاه قضایی مهمترین عوامل و بانیان اجرای این طرح‌ها بوده و تلاش همه‌جانبه‌ای در این راستا دارند.

در حال حاضر با توجه به این اقدامات و قاطعیت در برخورد با اشرار و مخلان نظم اجتماعی استان اردبیل یکی از امن‌ترین مناطق کشور بشمارمی‌رود و هرگونه اقدام که تهدیدی برای امنیت و آرامش جامعه تلقی شود با اقدامات قاطع و قانونی مواجه می‌شود.

منع اقامت اشرار در اردبیل و تبعید به مناطق دورافتاده

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل با اشاره به اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی اظهار کرد:طرح مبارزه با اراذل و اوباش و ارتقای امنیت اجتماعی در راستای ایجاد امنیت و آرامش در جامعه و رضایتمندی مردمی در اردبیل اجرا و با خاطیان و افراد شرور برخوردهای جدی و قاطع انجام می‌شود.

ناصر عتباتی از تشکیل چهار فقره پرونده خیلی مهم در راستای مبارزه با اشرار در اردبیل خبر داد و گفت: افراد متعددی که در قالب این چهار پرونده دستگیر شده‌اندبا تشکیل باندهای شرارت اقدام به قمه‌کشی، اخلاگری در نظم و امنیت عمومی، ایجاد رعب و وحشت با استفاده از صلاح گرم و مبادله مشروبات الکلی می‌کردند.

وی افزود: با هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط و اقدامات به‌موقع و قانونی در سریع‌ترین زمان ممکن این اراذل و اوباش شناسایی و در این زمینه در چند روز اخیر 7 نفر دستگیر و 9 قبضه اسلحه جنگی و شکاری و مقادیر قابل توجهی مشروبات الکی از این افراد کشف شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل بیان کرد:همه این افراد با قرار بازداشت موقت روانه زندان شده‌اند و اشد مجازات برای آنها تعیین خواهد شد تا این امر درس عبرتی برای آنها و سایر متخلفان شده و از توسعه این‌گونه رفتارهادر سطح استان جلوگیری شود.

عتباتی با بیان اینکه دادستان شخصا پرونده‌های مهم اراذل و اوباش را رسیدگی می‌کند، گفت: با توجه به اهمیت رسیدگی به پرونده‌های این افراد و ایجاد ناامنی و اخلال در نظم عمومی تلاش می‌کنیم تا با قاطعیت با این افراد برخوردهای قانونی و لازم را انجام دهیم.

وی بیان کرد:برخوردهای جدی کیفری با این افراد انجام می‌شود به طوری که در کنار سایر برخوردها و مجازات‌های کیفری،منع اقامت در اردبیل و تبعید به مناطق دورافتاده نیز بخشی از مجازات این افراد خواهد بود تا امنیت و آرامش در سطح جامعه به صورت پایدار ایجاد شود.

پلمب 111 قهوه‌خانه غیرمجاز و مروج فساد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل با اشاره بهبسته شدن تعدادی از قهوه‌خانه متخلف در سطح شهر اردبیل و بازخورد مناسب و مطلوب اجرای این طرح اظهار کرد: تعداد 111 قهوه‌خانه متخلف در اردبیل با همکاری و هماهنگی دادستانی و نیروی انتظامی و در قالبطرح ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی شناسایی و پلمب شد.

عتباتی بیان کرد: این قهوه‌خانه‌هابدون مجوز در حاشیه شهر که دور از دید بوده اقدام به فعالیت‌های بزهکارانه در پوشش فعالیت صنفی می‌کردند که با اقدامات لازم این واحدها و فعالیت‌های آنها رصد و شناسایی شده و در راستای توقف فعالیت‌های آنها دستورات مقتضی صادر شد.

وی افزود: این واحدها تبدیل به کانون بزهکاری، تجمع اراذل و اوباش در این قهوه‌خانه‌ها و ایجاد پاتوق برای آنها، محل رد و بدل مواد مخدر و مشروبات الکلی شده بود و در راستای اجرایی کردن مواد 27 و 28 قانون نظام صنفی و با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه از فعالیت این واحدها جلوگیری شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل گفت: این اقدامات و برخوردها در راستای حفظ امنیت و آرامش در جامعه با همکاری دستگاه‌های مربوطه در سطح استان تداوم خواهد داشت و تلاش می‌کنیم تا بتوانیم با اجرای این طرح زمینه‌ساز ایجاد امنیت هر چه بیشتر برای مردم در اردبیل باشیم.

عتباتی با اشاره به رضایتمندی عمومی از اجرای این طرح تصریح کرد: دادستانی که با همکاری نیروی انتظامی به ویژه پلیس اطلاعات و امنیت عمومی طرح ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی را در سطح استان اردبیل عملیاتی کرده است منجر به جلب رضایت عمومی از اجرای این طرح شده و امنیت اجتماعی را تقویت کرده است.

برخورد جدی با جرائم دارای جنبه عمومی

وی اظهار کرد: جایگاه تاریخی و مذهبی دارالارشاد و دارالمومنین اردبیل ضرورت ایجاد امنیت را در راستای پیشگیری از وقوع جرائم و سالم‌سازی محیط ایجاب می‌کند که با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی و با همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه طرح با قاطعیت و جدیت اجرا می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل از برخورد جدی با جرائم دارای جنبه عمومی و غیرقابل گذشت به‌ویژه ایجاد مزاحمت و تهدید امنیت جامعه خبر داد و گفت: نظارت دقیق و برخورد قانونی با واحدهای صنفی متخلف در زمینه عدم رعایت موازین شرعی، اخلاقی و قانونی به صورت جدی انجام می‌شود.

عتباتی با تذکر به برخی از افرادی که با رفتارهای خلاف قانون مبادرت به اخلال در امنیت روانی و اخلاقی افراد جامعه می‌کنند، اظهار کرد: امیدواریم با هماهنگی تمامی نیروها و با رعایت موازین قانونی اجرای این طرح گام موثر و مثبتی در برقراری نظم و انضباط اجتماعی و ایجاد امنیت روانی و اخلاقی در سطح جامعه برداشته شود.

بالا بودن میزان نزاع و درگیری در اردبیل

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان اردبیل با اشاره به بالا بودن میزان درگیری در اردبیل اظهار کرد: متاسفانه آمار نزاع و درگیری در اردبیل بالاست، به طوری که حتی در یک تصادف ساده نیز شاهد درگیری هستیم که این موضوع نظم اجتماعی را با مشکل مواجه می‌کند و نیازمند برنامه‌ریزی‌های اساسی و هدفمند است.

رحیم سروری افزود: فرهنگ‌سازی مناسب برای کاهش درگیری و نزاع از جمله اقداماتی است که می‌تواند در حد قابل توجهی در این زمینه موثر باشد که در این حوزه نیازمند مشارکت و تعامل همه‌جانبه با دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی هستیم تا بتوانیم از این طریق خروجی‌های بهتری را در کم‌ترین زمان ممکن شاهد باشیم.

وی گفت: مقابله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تقویت هر چه بیشتر امنیت عمومی وظیفه یک یا دو دستگاه اجرایی نیست، بلکه یک وظیفه همگانی است و نیاز است در این زمینه همگان اهتمام و تلاش ویژه‌ای داشته باشند.

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان اردبیل بیان کرد:‌موضوعی که در این زمینه می‌تواند نقش مهم و اساسی داشته باشد دانش‌محور بودن برنامه‌های در نظر گرفته شده و مشارکت‌ طلبی این مجموعه است که برای دستیابی به اهداف مورد نظر بسیار موثر و اساسی است.

تشدید نظارت‌هابرای جلوگیری از فعالیت اشرار و اخلالگران نظم عمومی

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اردبیل نیز با اشاره به اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعیاز تشدید نظارت‌ها و اجرای این طرح در اردبیل خبر داد و گفت:افزایش احساس امنیت فردی و اجتماعی، مقابله با تهیه و توزیع‌کنندگان مواد مخدر، پیشگیری از فعالیت‌های مجرمانه سارقان و جمع‌آوری معتادان پرخطر از اهداف مهم اجرای طرح‌های ارتقای امنیت اجتماعیاست.

سرهنگ کریم نوری با قدردانی از مشارکت و همدلی مردم در اجرای طرح‌های امنیت اجتماعی بیان کرد: از شهروندان انتظار می‌رود هرگونه اخبار و اطلاعات خود را در زمینه موارد و افراد مشکوک در سطح استان به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 گزارش کنند تا در اسرع وقت به این موارد رسیدگی شود.

وی از تشدید نظارت‌ها در سطح استان برای جلوگیری از فعالیت اشرار و اخلالگران نظم عمومیخبر داد و گفت: تلاش و جدیت بر این است تا بتوانیم با دستگیری افرادی که نظم و امنیت جامعه را تهدید می‌کنند زمینه برای آرامش و امنیت هر چه بیشتر در سطح استان فراهم شود که اقدامات در این حوزه تداوم می‌یابد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اردبیل با اشاره به همکاری و مشارکت همه‌جانبه دستگاه قضایی در برخورد با اراذل و اوباش و اخلالگران امنیت اجتماعی تصریح کرد: تلاش و جدیت بر این است تا این همکاری‌ها در استان تداوم داشته و بتوانیم با این امر زمینه‌ساز ارتقا و تقویت امنیت و آرامش اجتماعی در اردبیل باشیم.

بدون تردید در راستای ایجاد هر چه بیشتر امنیت پایدار در کنار دستگاه‌های مربوطه نقش مردم نیز بسیار تاثیرگذار بوده که تقویت و جلب مشارکت‌های مردمی در این راستا نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بوده که باید دستگاه‌های مربوطه در کنار برخورد با مخلان نظم و آرامش جامعه به این مقوله نیز توجه جدی داشته باشند.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات