خبرهای داغ:
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم:

باغ‌موزه دفاع مقدس قم شهریور امسال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم گفت: اگر با مشکل خاص مالی و بودجه‌ای مواجه نشویم، پروژه عظیم فرهنگی و معنوی باغ‌موزه دفاع مقدس استان قم، شهریورماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
کد خبر: ۸۸۸۹۲۱۷
|
۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴


به گزارش خبرزاری بسیج از قم، سید احمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به یکی از برکات و دستاوردهای سفر تاریخی مقام معظم رهبری در سال 89 که احداث باغ‌موزه دفاع مقدس در قم است، اظهار داشت: فعالیت‌های عمرانی و کار احداث این پروژه عظیم و معنوی پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور مسئولان و کارشناسان در شهریور 91 آغاز و البته پیش از آن نقشه پروژه، طراحی و تصویب شد.

وی بابیان مشکل کمبود بودجه و اعتبارات طرح‌های عمرانی گفت: پروژه مذکور به دلیل عدم تأمین اعتبار در سال 92 عملاً متوقف شد اما پس‌ازآن به لطف الهی و عنایت دفتر مقام معظم رهبری، همچنین استاندار وقت و نمایندگان مردم در مجلس مقرر شد که باهدف تسریع در اجرای پروژه هیئت‌امنایی به ریاست استاندار و حضور 16 نفر از مدیران استان و با دبیری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با سه کارگروه تشکیل شود.

به گفته‌ حسینی فعالیت رسمی کار این پروژه بعد از انجام یک مناقصه در اواخر سال 93 و فرآیندهای قانونی آن، پیمانکار پروژه تعیین و در فروردین 94 آغاز شد که متأسفانه در سال 95 به علت عدم تأمین اعتبار و بدهی کارفرما به پیمانکار پروژه نیمه فعال و با پیگیری‌ها و اقداماتی که صورت گرفت و حمایت‌های دفتر مقام معظم رهبری مجدداً به فعالیت خود ادامه داد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با اشاره به پیشرفت 60 درصدی فیزیکی پروژه پیش‌بینی کرد: اگر اعتبارات در زمان مقرر تأمین و از حیث بودجه‌ای با مشکل خاصی مواجه نشویم، طبق جدول زمان‌بندی پروژه باغ‌موزه دفاع مقدس استان قم در شهریورماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین درباره کارگروه‌های تشکیل‌شده در هیئت‌امنای این پروژه گفت: سه کارگروه فنی و مهندسی، رسانه و محتوایی در هیئت‌امنا، با نگاهی جامع و منسجم در برنامه‌ریزی بر کار پروژه تا مرحله افتتاح و بهره‌برداری نظارت داشته که کارگروه تخصصی فنی و مهندسی به ریاست معاون عمرانی استاندار، کارگروه رسانه با مسئولیت مرکز صداوسیمای قم و کارگروه محتوایی نیز با محوریت اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس فعالیت می‌کنند.

حسینی با اشاره به این‌که بنای اصلی پروژه در مساحتی به ابعاد 8 هزار مترمربع ساخته می‌شود، عنوان کرد: البته در کل محوطه با مساحتی حدود 30 هکتار، به همه موضوعات و نیازمندی‌های مردم و زائرین مانند فضاهای سبز، استراحتگاه، مکان‌های آموزشی، معنوی، نمایشی، فرهنگی، نمادهای ارزشی دفاع مقدس و مکان‌های هنری و تفریحی توجه شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم، به تغییر عنوان پروژه از باغ‌موزه دفاع مقدس به مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس به‌منظور تبیین دو مفهوم نقش روحانیت و زنان در پیروزی انقلاب اشاره کرد و افزود: با توجه به بعد فرهنگی و معنوی پروژه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و خیرات و برکات عام‌المنفعه آن، لذا همدلی و مساعدت خیران و واقفان خیراندیش در ادامه و تسریع ساخت این پروژه عظیم نقش مهمی دارد.

وی بابیان این‌که استان قم به دلیل وجود حرم ملکوتی حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی و پایتخت معنوی جهان تشیع به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: استان قم به دلیل شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور، سالانه پذیرای بیش از 20 میلیون زائر ایرانی و غیر ایرانی است، ازاین‌رو توجه و حمایت از این پروژه  فرهنگی بزرگ و تأثیرگذار یک نیاز ضروری است، که طالب حمایت همه‌جانبه مردم و مسئولان استان و بلکه کشوری خواهد بود.

به گفته حسینی ساخت این‌گونه بناها در تأثیرگذاری مطلوب فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی و حتی اقتصادی بر خیل عظیمی از زائران و نیز مردم استان نقش مهمی خواهد داشت چراکه با برآوردن نیازهای مسافران، زائران و مردم منجر به سودآوری اقتصادی نیز خواهیم بود.
ارسال نظرات