خبرهای داغ:
مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در ناحیه سپاه زيركوه گفت: امام صادق جایگاه خاصی در میان ائمه دوازده گانه ما دارد ، او رئیس مذهب و مهندسِ فرهنگ تشیع در ابعاد گوناگون فقهی و اعتقادی است.
کد خبر: ۸۸۸۹۳۰۲
|
۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاري بسيج از خراسان جنوبی، حجت الاسلام ارمغان مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در ناحیه سپاه زيركوه صبح امروز به مناسبت فرا رسيدن ايام شهادت امام جعفر صادق (ع) در جمع كاركنان ناحيه و بسيجيان این شهرستان اظهارداشت: امام صادق جایگاه خاصی در میان ائمه دوازده گانه ما دارد ، او رئیس مذهب و مهندسِ فرهنگ تشیع در ابعاد گوناگون فقهی و اعتقادی است.

وی گفت: رئیس مذهب جعفری و ششمین پیشوای شیعیان، با چهار خلیفه اموی و سه خلیفه عباسي معاصر بود و زندگي سراسر مبارزه، شور و حماسه ای داشت. دوران امام جعفر صادق)ع( در میان دیگر دوران های ائمه معصومین علیهم السلام، دوراني منحصر به فرد بود.

ارمغان بیان داشت: شرایط اجتماعي و فرهنگي عصر آن حضرت در زمان هیچ یک از امامان وجود نداشته است و این مهم، به دلیل ضعف بني امیه و قدرت گرفتن بني عباس بود. این دو سلسله مدت ها در حال مبارزه با یکدیگر بودند که این مبارزه در سال 901هجری وارد مبارزه مسلحانه و عملیات نظامي گردید.

وی اضافه کرد: این کشمکش ها و مشکلات سبب شد که توجه بني امیه و بني عباس کمتر به امامان و فعالیت شان باشد. از این رو این دوران، دوران آرامش نسبي امام صادق)ع( و شیعیان و فرصت بسیار خوبي برای فعالیت علمي و فرهنگي آنان به شمار مي رفت.

ارمغان ادامه داد: هفت سال از دوران امامت آن امام همام با حکام بني امیه سپری شد که در این دوران آن ها با رقیبان سیاسي خود از بني عباس در جنگ و ستیز نظامي به سر مي بردند و فرصت کنترل اوضاع سیاسي و فرهنگي را نداشتند وچند سال هم در دوران عباسیان که گرچه از درگیری نظامي با بني امیه فارغ شده بودند، اما با قیام های پي درپي علویان مواجه بودند و قدرت تسلط کامل بر اوضاع سیاسي را نداشتند و به همین دلیل پایه های حکومت شان لرزان بود.

مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در ناحیه سپاه زيركوه گفت: چنین موقعیتي برای حضرت امام صادق(ع) و شاگردانش زمینه نشر معارف دیني را فراهم کرده بود.

وي ادامه داد: دوران امام صادق علیه السلام دوران فرقه ها، نحله ها، دانش ها و عالمان دروغین نیز بود. پیدایش علوم انحرافي و فرقه های گمراه کننده در جامعه ی اسلامي، خطر بزرگي بود که اصل اسلام را تهدید مي کرد.

ارمغان بیان داشت: مبارزه ی حضرت با این تفکرات و دانش های انحرافي به همین دلیل بود که حکومت از آنها حمایت مي کرد و گرنه خود آنها نمي توانستند این قدر در جامعه به تبلیغ بپردازند. بني عباس برای از بین بردن فضائل اهل بیت و مخدوش کردن چهره ی آنان، از این گونه علوم و افکار انحرافي حمایت مي کردند.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطي، امام)ع( از طرفي با توجه به مهیا نبودن زمینه قیام مسلحانه و تشکیل حومت علوی و از سویي دیگر با توجه به گسترش روزافزون عقاید خرافي در متن امت اسلام، جنبش علمي جاودان خودشان را کلید زدند.

مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در ناحیه سپاه زيركوه اضافه کرد: امام با تشکیل حلقات درس و تبیین معارف و مباني تشیع، به نشر و تبلیغ اسلام پرداخت، روایات بسیار زیادی را بیان فرمود و حیات مجددی در کالبد شیعه دمید.

ارمغان خاطرنشان كرد: شیوه های فرهنگی- تربیتی امام صادق(ع) عبارتند از جذب حداکثری، باز شناساندن مقام ملکوتی ائمّه علیهم السّلام به مردم، توجّه زیاد امام به عبادات، زنده نگداشتن قیام عاشورا، توجه ویژه به جوانان، شاگردپروری، کرسی های آزاد اندیشی، تقدم تزکیه بر تعلیم بود.

در پايان اين مراسم که به همت روابط عمومي و تبليغات ناحيه برگزار شد دقايقي در سوگ حضرت مديحه سرايي شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها