امام صادق(ع) حیات بخش مکتب محمدی و مذهب تشیع علوی است

کارشناس حوزه علمیه خاتم گفت: امام صادق(ع) وارث مصباح امام حسین و کشتی سیدالشهدا شدتا از طریق حوزه درس و بحث،علم و دانش تشیع را در مسند و جایگاه خود قرار دهد و شیعیان را به ساحل نجات برساند.
کد خبر: ۸۸۸۹۴۷۵
|
۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از خاتم ؛ امام جعفر صادق (علیه السلام) در روز ۱۷ ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشوده است. پدر گرامی آن حضرت، امام محمد باقر (علیه السلام) و مادر ارجمندش ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است.

نام شریفش جعفر و لقب معروفش صادق و کنیه اش ابوعبدالله است. شهادت آن حضرت در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری، در ۶۵ سالگی، به دستور منصور دوانیقی، خلیفه ستمگر عباسی در شهر مدینه اتفاق افتاد و محل دفنش در قبرستان بقیع است.

کارشناس حوزوی و امور مذهبی در گفتگو با خبرنگارطنین خاتمبا تسلیت ایام شهادت پیشوای ششم شیعیان، اظهار داشت:زندگی گهربار امام جعفر صادق ( ع ) مصادف بود با خلافت خلفای بنی امیه و بنی عباس که هر یک به نحوی موجب تألم و تأثرآن حضرت شدند و سرانجام در دوران خلافت منصور دوانیقی در سن 65 سالگی به شهادت رسیدند.

مهم ترین اتفاقات حیات مبارک امام صادق علیه السلام

لیلا کشاورزی گفت: در دوره امام صادق علیه السلام جنگ میان بنی امیه و بنی عباس، قیام زید، قیام ابومسلم خراسانی، تنش میان حاکمان و ائمه معصومین علیهم السلام گسترش یافته است. لذا می توان مهم ترین اتفاق در دوره زندگی ایشان را همان درگیری و جنگ میان دو حکومت دانست.

فعالیت های سیاسی امام صادق علیه السلام

کارشناس حوزه درباره فعالیت های سیاسی امام صادق (ع) افزود:برخلاف تصورعمومی،حرکت امام صادق (ع) تنها در زمینه‏های علمی (با تمام وسعت و گستردگی آن) خلاصه نمی‏شد،بلکه امام فعالیت سیاسی نیز داشت، ولی این بُعد حرکت امام، بر بسیاری از گویندگان و نویسندگان پوشیده مانده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین فعالیت های سیاسی امام صادق (ع) را میتوان در تهدید مکرر دستگاه حکومت آن زمان بر علیه ایشان دانست که با وجود دوری امام از مرکز خلافت و سکونت درمدینه، باز هم از دست منصور عباسی امنیت و راحتی نداشتند.

کشاورزی گفت:منصورعباسی هفت بار امام را احضار که در همه این جریانات، تصمیم به قتل امام داشته است بنابراین میتوانیم بگوییم دلیل احضارهای مکرر ترس از فعالیت های سیاسی ایشان بود.

وی افزود: از دیگر فعالیت های سیاسی امام،اعزام نمایندگان به منظور تبلیغ امامت به مناطق مختلف،منع همکاری یاران و شیعیان با حکومت عباسی و برخورد لفظی با منصور عباسی بود.

امام صادق: رئيس مذهب شيعه

کارشناس حوزه علیمه خواهران خاتم اظهار داشت: امام صادق (ع) را رئیس مذهب شیعه می دانند؛دلیل این موضوع این بوده است که در دوران ایشان دانشگاه شیعه پروری تشکیل و چهار هزار شاگرد زیر دست ایشان پرورش داده شد و آنان به صورت غیر مستقیم در شهرهای خود،باورها و احادیث را منتقل کردند.

وی افزود:در زمان امام صادق (ع) مبانی و اندیشه شیعی در بیشتر حوزه های سیاسی و اجتماعی و باورهای عقیدتی وجود داشت بنابراین در این دوارن امام صادق‌(ع) با توجه به آزادی نسبی پیش آمده به دلیل درگیری های داخلی امویان و عباسیان با پرورش 4000 شاگرد زبده، حیات بخش مکنب راستین محمدی(ص) و مذهب تشیع علوی گردید که از زمان امام علی (ع) در تنگنای اختناق و وادی خون و غارت و قتل عام به سر می برد.

کشاورزی خاطر نشان کرد:امام صادق(ع) وارث مصباح امام حسین و کشتی سیدالشهدا گردید تا از طریق حوزه درس و بحث،علم و دانش تشیع را در مسند و جایگاه خود قرار دهد و شیعیان را به ساحل نجات برساند.

ارسال نظرات