در دیدار جمعی از مسئولان شهرستان ری از شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) مطرح شد؛
خبرگزاری بسیج: جمعی از مسئولان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، اداره تبلیغات اسلامی و امور مساجد شهرستان ری و نمایندگان نیروگاه برق بعثت، از مرکز اورژانس اجتماعی دولت آباد و شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) بازدید کردند.
کد خبر: ۸۸۸۹۶۹۶
|
۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ در چهارمین روز از هفته بهزیستی، جمعی از پرسنل نیروگاه برق بعثت و مسئولان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، اداره تبلیغات اسلامی و امور مساجد شهرستان ری با حضور در مرکز اورژانس اجتماعی دولت آباد و شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) یاخچی آباد بازدید کردند و از نزدیک در جریان فعالیت های اداره بهزیستی شهرستان ری قرار گرفتند.

سید محمد رحیم فاضلی نژاد، رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری در این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیت های سازمان بهزیستی، تصریح کرد: بالغ بر 159 خدمت در حوزه های مختلف از سوی بهزیستی به جامعه هدف ارائه می شود. وی افزود: ما با تقاضاهای زیادی برای دریافت خدمات مواجه هستیم در حالی که مشکلات زیادی در حوزه اعتبارات و محدودیت منابع انسانی داریم که بخشی از این منابع از سوی خیرین و مشارکت های مردمی تامین می شود.

وی به معرفی شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) پرداخت و افزود: به طور میانگین 120 کودک بی سرپرست و بد سرپرست که خانواده های آنان دچار اعتیاد و یا مشکلات و آسیب های اجتماعی هستند، در رده سنی صفر تا 6 سال در این مرکز نگهداری می شود که با دستور مقام قضایی مراحل پذیرش آنها انجام می شود و پس از قرنطینه و واکسیناسیون، چنانچه دارای بیماری خاصی باشند در مراکز درمانی بستری و تحت مراقبت قرار می گیرند.

فاضلی نژاد، با اشاره به اینکه متقاضیان زیادی در نوبت فرزندخواندگی قرار دارند، تصریح کرد: کودکانی که والدین آنها صلاحیت نگهداری فرزندان را ندارند، از سوی مقام قضایی سلب حضانت می شوند و پس از طی فرایند قانونی به خانواده های متقاضی فرزند، که صلاحیت آنها نیز از سوی مقام قضایی تایید می شود به طور موقت تحویل می شوند؛ بعد از 6 ماه، همکاران ما صلاحیت این خانواده را بررسی می کنند و چنانچه خانواده شرایط سرپرستی کودک را داشته باشد یک سوم اموال خود را باید به نام او نماید تا به طور دائم کودک را به فرزند خواندگی بگیرد.

 وی خاطرنشان کرد: خانواده باید تمکن مالی برای نگهداری از این فرزند را داشته باشد تا در صورتی که پس از مدتی بر اثر بروز حوادث از کار افتاده و یا فوت کردند، فرزند خوانده آنها آواره و سرگردان نشود.

وی اظهار داشت: مددجویان بهزیستی از نوزاد یک روزه تا کودک 6 ساله، نوجوان 12 ساله، جوانان تا 18 سال، معلولان ذهنی، بیماران اعصاب و روان، نابینایان و ناشنوایان، افراد قطع نخاع و سالمندان هستند و تا مرحله کفن و دفن زیر پوشش بهزیستی قرار دارند. در مورد جوانان هم بعد از مرحله ترخیص، آنها را به حال خود رها نمی کنیم و حمایت های شغلی، ازدواج و در حد امکان مسکن آنها را تامین می کنیم.

فاضلی نژاد اذعان کرد: 50 درصد حقوق پرسنل از سوی خیرین تامین می شود؛ همچنین هزینه سرویس دهی به جامعه هدف بسیار کمر شکن بوده و اگر کمک ها و مشارکت های مردمی و مساعدت های خیرین نبود، در مدت کمتر از یک ماه این مراکز تعطیل می شد.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از مشکلات مراکز بهزیستی، گفت: بسیاری از متقاضیان خدمت در لیست انتظار داریم اما به علت کمبود اعتبارات قادر به استخدام آنها نیستیم چرا که مشارکت های مردمی نیز تابع شرایط اقتصادی، وضع تحریم ها، رونق و یا رکود اقتصادی بوده و در نوسان است.

وی با انتقاد از سیاست ها و رویکرد تجاری رسانه ملی تصریح کرد: بهزیستی یک نهاد خدماتی است که جامعه هدف آن افرادی نا توان و نیازمند دریافت خدمات هستند؛ 80 درصد مردم نیز از چالش ها، مشکلات و نیز خدماتی که به اقشار نیازمند و معلول زیر پوشش بهزیستی ارائه می کنیم اطلاع و آگاهی ندارند. حتی بسیاری از خیرینی که مراجعه می کنند به هیچ عنوان از وجود چنین مراکزی آگاهی نداشته و از طریق برخی افراد و دوستان معرفی شده اند. با توجه به اینکه بودجه سازمان تکافوی نیازهای خیل عظیم افراد زیر پوشش را نمی دهد، نیازمند معرفی این نهاد به مردم خیر و نیک اندیش هستیم.

فاضلی نژاد تصریح کرد: اگر یک ماه در مورد انواع خدمات و برنامه هایی که در سازمان بهزیستی ارائه می شود، توضیح دهیم باز هم موفق به معرفی کامل این مجموعه نمی شویم و هفته بهزیستی فرصتی است تا نسبت به آگاه سازی اقشار جامعه و معرفی این سازمان اقداماتی از سوی صدا و سیما صورت بگیرد، اما مسئولان رسانه ملی برای معرفی خدمات بهزیستی اظهار می دارند باید ابتدا پول بابت پخش چنین برنامه هایی را به حساب سازمان واریز کنیم تا اقدام به پخش برنامه کنند این در حالی است که عوارض و زیان هایی که نسبت به بی توجهی به جامعه هدف زیر پوشش بهزیستی صورت بگیرد خطر و عوارض آن دامن آحاد جامعه را می گیرد. لذا همه نهادها و دستگاه ها باید برای کاهش آسیب های اجتماعی احساس مسئولیت داشته باشند.

 

 

ارسال نظرات