آغاز عملیات اجرایی معدن و کارخانه سرب و روی مهدی آباد مهریز

عملیات اجرایی معدن و احداث کارخانه های سرب و روی مهدی آباد با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ایمیدرو و مسئولان شهرستان مهریز آغاز شد.
کد خبر: ۸۸۹۰۵۲۱
|
۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از مهریز؛ معدن سرب و روی مهدی آباد با 154 میلیون تن ذخایر قطعی، بزرگترین معدن سرب و روی ایران و دومین ذخیره معدنی جهان است که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ایمیدرو و مدیر عامل شرکت مبین، سرمایه گذار این معدن و جمعی از مسئولان شهرستان مهریز وارد فاز اجرایی شد.

وزیر صنعت و معدن با بیان اینکه عملیات اکتشاف 200 هزار کیلومتر مربع از پهنه معدنی به سازمان ایمیدرو واگذار شده است گفت: کل اکتشافات هوایی با بالگرد و هواپیما تا ابتدای این دولت حدود 160 هزار کیلومتر خطی بود و تا آخر سال گذشته به 450 هزار کیلومتر خطی افزایش یافت و در بحث عملیات اکتشاف به فعالیت های سازمان زمین شناسی اکتفا نکرده و بخشی از اکتشافات را به عهده سازمان ایمیدرو گذاشتیم.

محمدرضا نعمت زاده با اشاره به موضوع معدن به عنوان یکی از اهداف و دغدغه های مهم مقام معظم رهبری افزود: در عرصه معدن و اکتشاف و فرآوری مواد معدنی عقب هستیم و آنچه که خداوند به عنوان نعمت به ما عرضه داشته است را باید با استفاده بهینه پاس داشت.

وی خاطرنشان کرد: برای انجام مطالعات و اکتشاف بر روی بیش از یکصد پهنه معدنی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت کرده ایم و بیش از دو سوم آن به انعقاد قرارداد و فعالیت این شرکت ها انجامید که تقریباً در تمام سرزمین و پهنه مواد معدنی مشغول هستند.

نعمت زاده اظهار داشت: با بعضی از سازمان های تخصصی مانند سازمان انرژی اتمی که اکثر پهنه های کشور را به سبب اینکه بیشتر معادن ما مواد رادیو اکتیو دارد ، قرق کرده بود، با توافقی که حدود دو سال پیش، بین وزارت صنعت و معدن و رئیس سازمان انرژی اتمی انجام شد، مقرر شد بصورت مشترک این اکتشاف ها صورت گیرد.

وی افزود: سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور (ایمیدرو) به اتفاق سازمان انرژی اتمی و سازمان زمین شناسی توانستند این اکتشاف ها را ادامه دهند و البته قابل ذکر است که این پیشرفت ها، نمود بیرونی ندارد چون به هر صورت بحث اکتشافات زمان بر است و بدون داشتن اطلاعات کامل سرمایه گذاری در معدن بسیار پر هزینه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: با توجه به سابقه طولانی این معدن بزرگ، چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب گام موثری برای پویایی و فعالیت این معدن برداشته نشده است و تقریباً پروژه اجرایی شدن اکتشاف در این معدن از سه ماه قبل تاکنون کلید خورده است.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود ذخایر این معدن بزرگ بیش از آن چیزی است که تا بحال شناسایی شده است بنابراین همزمان با برداشت از معدن اکتشافات تکمیلی هم انجام خواهد شد تا ما بتوانیم از کل ذخایر حداکثر استفاده را انجام دهیم.

نعمت زاده درخصوص شرایطی که منجر به صادرات کالا شود ابراز داشت: ما اصولا برای اینکه صادرات محور شویم چاره ای نداریم جز اینکه در اشل بالا و بزرگ و با هدف صادرات و بازارهای صادراتی سرمایه گذاری کنیم به عنوان مثال، برای صادرات چند صد میلیون دلاری تولیدات بزرگترین کارخانه تولید تنقلات و شیرینی و بیسکویت تصمیم گیری کردیم؛ در حالی که تنها برخی از کشورها چنین سرمایه گذاری سنگینی انجام می دهند.

وی افزود: ما در بعضی زمینه ها بازار داریم ولی جنس قابل عرضه نداریم. البته در بعضی موارد مانند سیمان، کاشی و سرامیک که یکی از صنایع سرآمد استان یزد است، به خاطر شرایط منطقه و ناامنی ها ظرفیت صادرات دارند و برخلاف نظر برخی ها که معتقدند خیلی از ظرفیت هایمان خالی است آن زمینه هایی که قابل صادر شدن هستند، با تمام ظرفیت در تلاش برای صادر آنها هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رکود در بخش مسکن ادامه داد: امیدواریم بعد از فعال شدن بخش مسکن و ساختمان، در مورد فروش و استفاده از مصالح ساختمانی، مشکل نبود بازار عرضه و دپوی این کارخانجات مرتفع شود.

نعمت زاده ادامه داد: قبلا سنگ آهن صادرات می کردیم اما سال گذشته نزدیک به 8/4 میلیون تن فولاد صادر کردیم و امسال قصد داریم این رقم را به 6 الی 7 میلیون تن افزایش دهیم. فولاد را می توانیم به ورق تبدیل کنیم و ورق را با ماده معدنی روی می توان به صورت گالوانیزه درآورده و صادر کنیم؛ حتی می توان این ورق های گالوانیزه را تبدیل به اتومبیل یا لوازم خانگی و فلزی کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت صنعت و توجه به عمق صنعت و ایجاد ارزش افزوده یادآور شد: معدن خمیرمایه توسعه صنعتی کشور است و باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چرا که باعث اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم می شود؛ لذا نباید از حتی یک تن سنگ روی صرف نظر شود و باید با رعایت مسائل زیست محیطی، ایمنی و فنی، از تمام ذخیره فلزی آن استفاده کنیم.

استاندار یزد نیز در این مراسم و در بحث سرمایه گذاری معدن به نکاتی چون آورده سرمایه گذار، اهلیّت سرمایه گذار و تخصص آن برای ورود به عرصه معدن اشاره کرد و گفت: استان یزد دومین استان معدنی کشور به حساب می آید و 2/1 میلیارد تن ذخایر قطعی استان یزد است که از این مقدار 5 میلیون تن آن شناسایی شده است.

میرمحمدی با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی و استقرار صنایع جوار معدنی افزود: واحد های صنعتی استان یزد، بیش از 25 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بر داشته اند و این سرمایه گذاری موجب اشتغال مستقیم و غیر مستقیم می شود.

وی به موضوع خام فروشی اشاره جزیی کرد و گفت: در این دولت به موضوع خام فروشی مواد معدنی نیز پرداخته شده است.

استاندار یزد با تاکید بر بحث درآمدها برای سرمایه گذاری و اجرای کارهای عمرانی و درآمدزا و ناکارآمد دانستن روش هزینه ای خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید در بخش صنعت و اشتغال زایی و تاکید بر سرمایه گذاری در این بخش، به معیشت مردم توجه ویژه ای داشته است تا مردم زندگی آبرومندی داشته باشند.

میرمحمدی مسئولیت های خود را در استان یزد برشمرد و گفت: زیرساخت های لازم در بحث آب و مدیریت مصرف آب در کشاورزی و نیز مسائل گردشگری و بین المللی کردن فرودگاه یزد که سال گذشته نهمین فرودگاه بین المللی کشور به شمار می آید از کارهایی است که طی این چند سال انجام شده است .

وی همچنین اضافه کرد: در مورد مسائل زیست محیطی، بخش های صنعتی و معدنی با مسئولان محیط زیست هماهنگ هستند و این مسائل را در استان مدنظر دارند و با رعایت اصول علمی مراقب هستند که به استانداردهای زیست محیطی لطمه وارد نشود.

استاندار یزد با تبریک ثبت جهانی یزد، آن را فرصت مناسبی برای توسعه شهر یزد برشمرد و گفت: ثبت جهانی یزد، فرصتی برای سرمایه گذاری کم، توسعه صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال شد و باعث انتقال فرهنگ ما به سایر ملل و علاقه مند شدن آنها به فرهنگ، آداب، سنن، اخلاق و کردار و سبک زندگی ما می شود و در نهایت امیدواریم منجر به تقویت روابط ما با ملل مختلف شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار