امروزه متأسفانه به حیوانات خانگی در حد و اندازه فرزند و همسر ابراز محبت می‌شود و عملا این حیوانات جایگزین فرزند و همسر شده‌اند که این جایز نیست و حرام است.
کد خبر: ۸۸۹۰۵۹۶
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، آیت‌الله سید کاظم مدرسی اظهار کرد: حیوانات یک سری حقوق دارند و انسان‌ها نیز در قبال آن‌ها وظایفی دارند. منتها برخی از حیوانات حقوق خاصی را دارند. مثلا کشتن زنبور عسل مکروه است، الگوگیری از زندگی زنبور عسل بسیار چیز خوبی است، برخلاف آن، الگوگیری از زندگی عنکبوت مذمت شده است. چون زنبور عسل در راستای حیات انسان‌ها و موجودات است، اما عنکبوت شیره جان موجودات را می‌مکد و از بین می‌برد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه همه حیوانات دارای حقوقی هستند، گفت: حیوانات هرچند همه‌شان دارای حقوقی هستند، اما برخی از آن‌ها از نظر الگوگیری و از نظر جایگاه در فقه و حقوق اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارند. حیوانات خانگی هم انواع و اقسامی دارند، مثلا در رابطه با نگهداری کبوتر سفارش شده است. یا مثلا داشتن مرغ و جوجه، در راستای تولید می‌تواند مؤثر و مفید باشد و نگهداری آن در جایی که قانون اجازه بدهد و این امر مشکلی برای همسایگان ایجاد نکند، مطلوب است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد، پیرامون استفاده از حیوانات نجس به عنوان حیوانات خانگی گفت: برخی از حیواناتی که امروزه به آن‌ها جنبه خانگی داده‌اند، مثل سگ؛ این از منظر اسلام مطلوب نیست، مخصوصا اگر قرار باشد حدود اسلامی در رابطه با این حیوانات نجس‌العین رعایت نشود. مثلا داخل اتاق استراحت و خواب یا در هال، این حیوان رفت و آمد داشته باشد، خب طبیعتا این اشکال دارد. از سوی دیگر این اقدام از نظر تأسی به غربی‌ها و مشابهت دادن زندگی به غرب مورد مذمت است.

وی با بیان اینکه برخی از حیوانات عملا جایگزین فرزند و همسر افراد شده‌اند، گفت: نکته دیگر این است که امروزه متأسفانه در مواردی به این حیوانات خانگی در حد و اندازه فرزند و همسر ابراز محبت می‌شود و جایگاه آن‌ها در زندگی برخی به گونه‌ای است که عملا این حیوانات جایگزین فرزند و همسر شده‌اند که این جایز نیست و حرام است.

مدرسی در پایان گفت: از سوی دیگر ملعبه قراردادن حیواناتی که همراه بودن با آن‌ها، بدآموزی دارد و اسلام این همراهی را مذمت کرده است، مثل سگ؛ این از لحاظ شرعی مذموم است. این مسئله اگر به مثابه الگوگیری و مشابهت دادن به زندگی غربی‌ها باشد و یا مسائلی مانند طهارت و نجاست در قبال آن‌ها رعایت نشود، این دیگر اصلا حرام هم هست.

ارسال نظرات