خبرهای داغ:

بهار «چله گرفتن» در اسلام چه زمانی است؟

چله گرفتن، به منظور پاک شدن از خصلت های زشت و دریافت فضیلت ها و نیز گرفتن حاجت ها، یکی از سنت های اسلامی است، اما در بین زمان های مختلف، چله ای که از اول ماه ذی القعده شروع می شود و تا دهم ذی الحجه ادامه دارد بسیار تاکید شده است.
کد خبر: ۸۸۹۱۲۴۷
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵

به گزارش خبرنگار «بسیج زنان کشور»؛  برخی از اعداد در عالم طبیعت، فرهنگ اقوام و متون دینی اسلامی و غیراسلامی از اهمیت خاصی برخوردارند به گونه ای که این اعداد که عمدتاً راز و فلسفه اهمیت آن ها در پرده ابهام است را می توان اعداد اسرارآمیز نامید که در متون دینی ما عدد 70  مورد توجه است که سه بار، در سه آيه و مرتبط با سه موضوع در قرآن آمده است که مشهورترین آن ها عدد 70 در استغفار است.

در روایات اسلامی به عدد چهل نیز توجه و عنایت خاصی شده است، به طور مثال آمده است: «من اخلص لله اربعین یوما فجر الله ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه؛ هر کس خود را چهل روز برای خداوند خالص و پاک گرداند، خداوند چشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می سازد.» (عیون اخبار الرضا(ع) ، ج 2، ص 85)

از رسول خدا(ص) وارد شده است که: «کسي که چهل روز حلال بخورد، خداوند قلب او را نوراني کند و چشمه هاي حکمت را از قلبش، بر زبانش جاري مي گرداند»، همچنین علامة حسن زادة آملي مي گويد: «هر عمل و ذکري که کمتر از اربعين باشد، چندان اثر بارزي ندارد و خاصيت اربعين، در ظهور فعليت و بروز استعداد و قوه و حصول ملکه، امري مصرح به، در آيات و اخبار است.»

در قرآن کریم مدت خلوت حضرت موسی(ع) را در کوه طور با خداوند چهل روز ذکر می کند: «وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً » (اعراف، آیه 142)؛ سی شب با موسی وعده نهادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا وعده، پروردگارش چهل شب کامل شد.

در بین چله های مختلف، یک مورد خاص و مهم وجود دارد، به نام «چله کلیمیه» که از اولین روز ماه ذی القعده که امسال سه شنبه 3 مرداد است، آغاز می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی درباره این اربعین می فرماید: "از اول ذي القعده تا دهم ذي حجّه كه اربعين موساي كليم است، اين يك فصل مناسبي است؛ بهار اين كار است. اين اربعين گيري، اين چله نشيني همين است! وجود مبارك موساي كليم 40 شبانه روز مهمان خدا بود. فرمود: و واعدنا موسي ثلاثين ليلهً فاتممناها بعشر فتمّ ميقات ربّه اربعين ليله. به او وعده ديدار و ملاقات خصوصي داديم؛ آمد به ديدار ما. اوّل 30 شب بود؛ بعد 10 شب اضافه كرديم، راهش باز بود؛ جمعاً شد40 شب."

باید توجه داشت که به قول فرمایش حضرت آیت الله جوادی آملی، انسان در طول سال هر زمانی که بخواهد می تواند چله بگیرد، اما بهار چله، این 40 شب است، يعني از اوّل ذي القعده تا دهم ذيحجّه.

انجام چله هم آداب خاصی دارد، لازم است انسان مراقبت هایی را داشته باشد، به طور مثال مواظب دهانش باشد كه غذاي بد وارد دهانش نشود، مواظب زبانش باشد كه حرف بد نزند، مواظب گوشش باشد كه حرف بد نشنود و مواظب چشمش باشد كه نگاه بد نكند؛ آنوقت سایر كارها خوب است.

برای انجام چله اذکار و سوره هایی پیشنهاد شده است مانند قرائت قرآن، خواندن زیارت جامعه کبیره، جامعه صغیره، ذکر لااله الاالله روزی۱۰۰۰ مرتبه، صلوات روزی ۳۵۰ مرتبه، ذکر یابصیر ۳۰۳ مرتبه و نیز ذکر استغفار در این 40 روز هر روز ۷۰ مرتبه.

همچنین قرائت زیارت وارث و زیارت عاشورا و نیز حدیث کسا نیز در چله گرفتن توصیه شده است اما لازم به ذکر است که در چله نیز نیت بسیار مهم است و هرچند که چله به هر نیتی که گرفته شود آثار معنوی خود را دارد اما بهتر است که ثواب آن به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) باشد.

ارسال نظرات