خبرهای داغ:
امام جمعه ی خور:

شناخت آفت های دین باعث دوری از آسیب های آن می شود

حجت الاسلام والمسلمین مهدی نژاد دروغ، تکبر، نسیان، فخر فروشی، نادانی، سستی، پرحرفی، ظلم و منت گذاشتن را از آفت های دین عنوان کرد و افزود: اگر آسیب ها را بشناسیم می توانیم از آن دور بمانیم، کسی که آفت و آسیب ها را بشناسد و به آن ها عمل کند دچار آن نمی شود
کد خبر: ۸۸۹۱۲۶۸
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از خور: امام جمعه خور در جلسه درس اخلاق شنبه شب ها درجوار بارگاه امامزاده سید داود(ع) شهر خور به تشریح آفت های صفات خوب انسان پرداخت و گفت: اگر آسیب ها را بشناسیم می توانیم از آن دور بمانیم، کسی که آفت و آسیب ها را بشناسد و به آن ها عمل کند دچار آن نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مهدی نژاد افزود: هر کسی خودش را با حدیث و روایت ارزیابی کند، هر شخص اعمال خودش را بسنجد که آیا این آسیب ها را شناخته است یا نه، در صورتی که اعمال انسان با روایات و احادیث هم خوانی داشته باشد می تواند در محضر خدا سربلند باشد.

وی دروغ گفتنن را آفت سخن معرفی کرد و گفت: آفت سخن، دروغ گفتن است، در ارتباط با دروغ احادیث و روایات بسیاری نقل شده است، باید ببینیم چه میزان به آن عمل می کنیم، آیا در گفتار خود صداقت داریم یا خیر.

استاد درس اخلاق حرف انسان های دروغ گو را بی اعتبار دانست و افزود: وقتی حرف ما را قبول می کند که اهل دروغ نباشیم، اما کسی که به دروغگویی شهره است هر قدر هم قسم بخورد کسی حرف او را باور نمی کند، اگر می خواهیم سخن های ما را باور کنند باید از این آفت پرهیز کنیم.

وی نسیان و فراموشی را آفت و آسیب علم عنوان کرد و افزود: انسان هایی که الهی باشند، اهل معنویت باشند علم آن ها بیشتر است اما کسانی که اهل نیرنگ و حیله و گناه هستند، دچار فراموشی می شوند.

امام جمعه خور تصریح کرد: کسانی که با کتاب خدا و دعا و راز و نیاز عجین شده اند در زمان پیری و مسن سالی فراموشی نخواهند گرفت، حضرت امام خمینی (ره) در سال های پایان عمر خود در مورد قطعنامه ۵۹۸ حرف های شگفت انگیزی زده است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود افت حلم و بردباری را ابلهی عنوان کرد و افزود: کسانی که ابله و نادان هستند صبر و حوصله ندارند و سریع عصبانی می شوند و از کوره در می روند اما انسان با تقوا هرچه با خدا انس بیشتری داشته باشد، صبر بیشتری هم دارد.

وی سستی در انجام عبادت را آفت آن معرفی کرد و گفت: سستی در انجام عبادت آفتی برای نماز و قرآن خواندن و عبادت است، گاهی اوقات با تلقین خودمان برای عبادت کردن سست می شویم، این که سن بالا رفته و توانایی ما کم شده است باعث کمک به باور آن و تقویت سستی می شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تلقین ناتوانی برای سستی در عبادت از توطئه های شیطان است، هر رفتار و عمل و کرداری که ما انجام می دهیم باید شب اول قبر خودمان پاسخگو اعمال باشیم، ما باید بتوانیم در مورد رفتار خود در دنیا خدا را قانع کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی نژاد آفت هوشیاری را پر حرفی دانست و خاطرنشان کرد: کسانی که زیاد حرف می زنند انسان هایی هستند که دقیق و با مدرک حرف نمی زنند و به راحتی صحبت هایشان نقض می شود.

وی دیگر آسیبی که شناخت آن می تواند انسان را از ابتلا به آن در امان دارد را ستمکاری و ظلم دانست و افزود: ظلم و ستم کردن شجاعت را از بین می برد، کسی به دیگری ستم می کند که در برابر او احساس ضعف کند و همین ظلم باعث ضایع شدن شجاعت می شود.

امام جمعه خور افزود: کسی که ستم می کند فکر نکند خیلی شجاعت دارد، بداند که ظلمی که می کند دامن خودش را خواهد گرفت، کشور هایی که با ایران هراسی می خواهند به کشور ما لطمه وارد کنند از اقتدار ایران اسلامی می ترسند که این گونه رفتار می کنند.

وی منت گذاشتن را آفت سخاوت دانست و افزود: کسانی هستند کاری انجام می دهند در برابرش منتظر تقدیر و تشکر هستند و برای آن کار منت می گذارند، کار اگر برای خدا باشد پاداش آن را خدا خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی نژاد با بیان این که کسی که به زیبایی خود بنازد، همان تکبر آفت زیباییش می شود افزود: حضرت یوسف(ع) خود را در آینه دید و با خود گفت من اگر برده باشم چه کسی می تواند مرا بخرد و با گذشت زمان دیدیم که برادرانش با قیمت ناچیزی او را فروختند.

وی فخر فروشی را آخرین آفتی عنوان کرد که اگر از آن دوری کنیم می نوانیم از آسیب های آفات دین دور بمانیم و گفت: آفت حسَب و نسَب، فخر فروشی است، کسی که به ایل و تبار خود و به دارایی های خود بنازد و از خود تعریف کند این ها را از دست خواهد داد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر انسان آفت ها را نشناسد نمی تواند از آلوده شدن به آن ها پیشگیری کند و با دانستن این آفت ها می شود در رفع کمبود ها تلاش کرد تا از آسیب ها در امان بمانیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار