خبرهای داغ:
بانوی موفق بواناتی در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی کارخانه تعطیل شده تولید لبنیات را به واحد گلاب‌گیری و تولید عرقیات گیاهی تبدیل کرد.
کد خبر: ۸۸۹۱۳۰۷
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
رکود، بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی اخباری است که در چند سال اخیر زیاد گفته و شنیده شده اما اینکه یک کارخانه تعطیل شده را به یک واحد تولیدی دیگر تبدیل کنی و دست از تلاش نکشی، هنری است که آفاق سالاری بانوی موفق شهرستان بوانات انجام داده است. 

این بانوی تولیدکننده در بوانات کارخانه فرآوری لبنی داشت تا اینکه به دلیل خشکسالی میزان شیر شهرستان به روزانه یک تا 2 تن رسید و امکان ادامه تولید را از وی گرفت. به گفته سالاری امکان خرید شیر از شهرستان‌های اطراف یا استان اصفهان نیز به دلیل هزینه بالای حمل‌ونقل مقرون به صرفه نبود. 

وی می‌گوید: کمبود نقدینگی و بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی تولید لبنیات را با رکود مواجه کرد و رفته رفته کارخانه رو به تعطیلی می‌رفت تا اینکه در شهریور سال 90 به طور رسمی کارخانه تعطیل شد.

پس از تعطیلی کارخانه اما آفاق سالاری دست از تلاش نکشید و به دنبال راهی برای احیای مجدد کارخانه بود، ابتدا تصمیم گرفت در زمینه آب آشامیدنی وارد شود اما مشکلات خشکسالی و مخالفت جهاد سازندگی وی را از این تصمیم منصرف کرد و به دنبال راه دیگری می‌گشت تا اینکه در سال 95 بخشی از منطقه به زیر کشت گل محمدی رفت و کارخانه تعطیل شده رفته رفته آماده شد تا به واحد گلاب‌گیری تبدیل شود. 

سالاری می‌گوید: خشکسالی و کم‌آبی سبب شدکه تعدادی از کشاورزان به کشت گل محمدی و گیاهان دارویی روی آورند. ما نیز فضای سبز کارخانه را به گل محمدی اختصاص داده بودیم و به صورت سنتی گلاب‌گیری را داشتیم اما با افزایش سطح زیر کشت گل محمدی در بوانات کارخانه را به واحد گلاب‌گیری تبدیل کردیم. 

همت و حمایت بسیج سازندگی به یاری خانم سالاری می‌آید و با ارائه تسهیلات 30 میلیون تومانی اقتصاد مقاومتی کارخانه فرآوری لبنی به واحد گلاب‌گیری تبدیل می‌شود.

علی بشکار، رئیس سابق بسیج سازندگی شهرستان بوانات که در زمان مسئولیت وی این واحد تولیدی راه‌اندازی شد، می‌گوید: ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی، آموزش و مشاوره و تسهیل شرایط برای گرفتن مجوزهای بهداشتی اقداماتی است که بسیج سازندگی برای این واحد انجام داد. 

وی از همراهی فرمانداری، جهاد سازندگی و شبکه بهداشت شهرستان بوانات برای راه‌اندازی این واحد و دیگر پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان سخن می‌گوید. 

اردیبهشت سال 95 همزمان با فصل  برداشت گل محمدی شهرستان بوانات واحد تولیدی آفاق سالاری شروع به فعالیت می‌کند که البته وی می‌گوید در حال حاضر به صورت نیمه صنعتی کار آغاز شده چون دستگاه تقطیری که اسانس تولید کند، نداریم.  

این کارآفرین موفق که توانسته برای 14 نفر به صورت مستقیم و پایدار اشتغالزایی کند، معتقد است اشتغالزایی غیرمستقیم این کارخانه ده‌ها نفر بوده چراکه با راه‌اندازی این کارخانه بسیاری از کشاورزان بوانات به کشت گیاهان دارویی و گل محمدی روی آوردند. 

این امر هم سبب خوشحالی خانم سالاری است و هم ناراحتش می‌کند چراکه تولید امسال گل محمدی در برخی نقاط بوانات روزانه 500 کیلو گل محمدی بوده اما کارخانه خانم سالاری اگر سه شیفت کار کند فقط می‌تواند 100 کیلو گل محمدی را خریداری و تبدیل به گلاب کند. 

وی تجهیز و ارتقای دستگاه‌ها را در برنامه دارد اما کمبود نقدینگی مانعی برای توسعه کارخانه است. سالاری می‌گوید: دولت باید با اعطای وام‌های سرمایه‌ای به حمایت از تولیدکنندگان بپردازد تا تولیدکننده با دستگاه‌های مجهز تولید را افزایش دهد به طور مثال اکنون کارخانه ما توان تولید 10 کیلوگرم اسانس را دارد اما دستگاه اسانس‌گیری نداریم. 

نبود بازار فروش ثابت یکی دیگر از مشکلاتی است که این بانوی موفق ذکر می‌کند و می‌گوید: اگر بسیج سازندگی بتواند شرایط برای فروش محصولات را نیز فراهم کند، با رکودی که در بازار وجود دارد تولیدکننده با اطمینان در راه تولید و ارتقای محصول قدم برمی‌دارد. 

محصولات کارخانه خانم سالاری در شیراز، یزد، شهرهای اطراف و در سطح شهرستان بوانات بازار فروش دارد اما افق دید این بانوی کارآفرین صادرات گلاب و عرقیات گیاهی است. 

«دوری از مرکز استان و صنعتی نبودن شهرستان بوانات سبب شده که تعمیر دستگاه‌ها با هزینه زیاد انجام شود» این مشکل دیگری است که این بانوی موفق کارآفرین ذکر می‌کند. 

نکته قابل توجه در فعالیت خانم سالاری این است که هیچ آبی در این کارخانه هدر نمی‌رود، به گفته وی آبی که برای خنک کردن دستگاه‌های تقطیر به کار می‌رود با یک لوله به استخر کارخانه که محل پرورش ماهی‌های گرمابی است، وارد می‌شود.

 آب مغذی شده پرورش ماهی نیز برای کشت گیاهان دارویی در فضاهای کارخانه اختصاص می‌یابد، این بانوی موفق و کارآفرین تصمیم دارد که امسال استخر را بزرگ و پرورش ماهی را گسترش دهد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها