خبرهای داغ:
معاون بهداشتی علوم پزشکی قزوین مطرح کرد:
معاون بهداشتی علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه 60 هزار نفر به واسطه استعمال سیگار فوت می‌شوند، عنوان کرد: انتظار داریم که نمایندگان مجلس مالیات بر سیگار را افزایش دهند زیرا یکی از پایین‌ترین مالیات‌های سیگار در دنیا برای کشور ایران است.
کد خبر: ۸۸۹۱۴۶۵
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴

سعید اسکویی معاون بهداشتی علوم پزشکی قزوین، با اشاره به اینکه ۱۴ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان سیگاری هستند، اظهار کرد: سالانه ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود.
وی با اشاره به سالانه ۶۰ هزار مرگ منتسب به استعمال سیگار در کشور افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، تصادفات و بیماری‌های ریوی به ترتیب رتبه اول تا چهارم دلایل مرگ و میر در کشور هستند که استعمال سیگار در علل وقوع مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های ریوی نقش دارد.
مصرف هر یک نخ سیگار 7 دقیقه از عمر فرد را کم می‌کند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: ماده اصلی حدود 85 درصد دود سیگار، گاز مونوکسید کربن است که قدرت چسبندگی این گاز به گلبول‌های قرمز بدن 200 برابر بیش از اکسیژن است.
وی اضافه کرد: ۱۵ درصد دیگر دود سیگار نیز قطران‌ها هستند که خاصیت سرطان‌زایی سیگار به‌دلیل وجود همین قطران‌هاست که در ابتلا به سرطان نای، ریه و مثانه موثر است.
سیگار شایع‌ترین عامل مرگ قابل پیشگیری است
اسکویی عنوان کرد: ماده دیگری که در سیگار وجود دارد، نیکوتین است که عامل وابستگی فرد به استعمال سیگار بوده و علاوه بر ایجاد وابستگی، ضربان قلب و فشار خون فرد را بالا می‌برد و موجب منقبض شدن عروق می‌شود بنابراین فرد سیگاری، مشگل گوارشی، فشار خون، قلبی، انقباض عروق و افزایش ضربان خون پیدا می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه سیگار شایع‌ترین عامل مرگ قابل پیشگیری است، گفت: در جهان هر ۶ ثانیه یک نفر و سالیانه ۷ میلیون نفر به واسطه استفاده از سیگار از دنیا می‌روند که این آمار در کشور ایران حدود ۶۰ هزار نفر در سال است.
عوارض ناشی از استنشاق دود سیگار بیشتر از استعمال آن است
وی با اشاره به عوارض استعمال سیگار بیان کرد: سرطان، مشکلات تنفسی مثل آسم و برونشیت مزمن از جمله عوارض ناشی از مصرف سیگار است به طوریکه علت ۹۰ درصد سرطان ریه، سیگار می‌باشد که یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها به ویژه در آقایان است همچنین 80 درصد علت برونشیت‌ها مربوط به استعمال سیگار می‌باشد.
اسکویی با اشاره به مضرات استنشاق دود سیگار گفت: براساس آزمایشات انجام شده ثابت شده است که عوارض ناشی از استنشاق دود سیگار به مراتب بیشتر از مصرف سیگار است چراکه بیشتر کسانیکه در معرض این دود قرار دارند کودکان و زنان هستند که آسیب‌پذیرتر بوده و مقاومت بدنی کمتری دارند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف سیگار عنوان کرد: ۶ استراتژی مهم برنامه‌ریزی شده در این خصوص شامل قانون منع استعمال سیگار در اماکن عمومی، آموزش مردم، پایش وضعیت مصرف دخانیات، ممنوعیت تبلیغ سیگار و وضع مالیات بر سیگار است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اضافه کرد: انتظار داریم که نمایندگان مجلس مالیات بر سیگار را افزایش دهند زیرا یکی از پایین‌ترین مالیات‌های سیگار در دنیا برای کشور ایران است.
هر وعده مصرف قلیان برابر با ۲۰۰ نخ سیگار است
وی در ادامه با اشاره به مضرات استفاده از قلیان گفت: هر وعده مصرف قلیان برابر با ۲۰۰ نخ سیگار است که خوشبختانه یکی از اقدامات خوب انجام شده در استان، جمع‌آوری قلیان از اماکن عمومی است.
اسکویی تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد از مصرف قلیان به عنوان تفریح یاد می‌کنند که همین امر موجب کاهش قبح ناشی از مصرف قلیان شده است.
وی در پایان با اشاره به روند افزایشی مصرف سیگار در بانوان عنوان کرد: از 14 درصد جمعیت بالای 30 سال استان که سیگار مصرف می‌کنند بیش از 3 درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند که متاسفانه روند افزایشی این آمار به ویژه در خصوص مصرف قلیان، جای نگرانی دارد.


منبع: صبح قزوین


 

ارسال نظرات
پر بیننده ها