انجمن هنر های تجسمی انقلاب و دفاع مقدس :

اعتراض طراحان گرافیک نسبت به تخریب فرهنگی شهدای اصفهان

در پي همسان سازي قبور پاك شهدا در اصفهان هنرمندان گرافيست اين شهربا طرح هاي خود نسبت به اين اتفاق معترض شده اند، نكاتي كه در اينباره مطرح شده است.
کد خبر: ۸۸۹۱۸۱۷
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج، در پي همسان سازي قبور پاك شهدا در اصفهان هنرمندان گرافيست اين شهربا طرح هاي خود نسبت به اين اتفاق معترض شده اند، نكاتي كه در اينباره مطرح شده است :
 
١ــ قبور شهدا بدون اجازه خانواده‌هایشان یک دست و یک شکل شده اند. اموال خانواده‌های شهدا اعم از گلدان گل و عکس و هرآنچه به عنوان یادبود از شهید استفاده می‌شد، جاي خود را به سنگ هايي با يك شكل و يك قالب خاص داده است كه از روح و احساس خالي است.
٢-گلزارهای شهدا مانند یک آلبوم عکس پرخاطره برای کسانی است که ساعت‌ها برای زیارت قبور شهدا میان آنها در جستجوي يك احساس معنوي مي گردند، هر مزار با يادگاري ها و تصاويري از شهدا و دوستانشان حسي سرشاراز طراوت روح را به همراه دارد.
 
٣- یک‌ دست شدن گلزارها باعث شده تا مادران پير مزار فرزندشان را گم کنند و با چشمان اشکبار میان قبور تکراری نشان خاصی برای عزیز از دست رفته‌شان پیدا نکنند.
 
موارد مطروحه نشان می‌دهد با اینکه طرح یکسان‌سازی در کل کشور (به غیر از تهران و اصفهان) انجام شده ، اما موجب اعتراض جدي واقع شده است ، به نظرمی رسد اين تنوع خود به نوعي زيبايي هاي احساس مادران و خانواده هاي معزز شهدا را در اين فضا ترسيم مي كند و وجود يادبودهايي كه اين عزيزان با تمام احساسشان به آنها دل بسته اند ضروري است و نياز به بازبيني ويژه نسبت به طرح یکسان سازی احساس می شود.
ارسال نظرات