خبرهای داغ:
فعال فرهنگی در حوزه ادبیات پایداری:

محوریت در تاریخ شفاهی پرسش های مصاحبه گر است

فعال فرهنگی در حوزه ادبیات پایداری در نخستین نشست تخصصی فن مصاحبه و پیاده سازی در تاریخ شفاهی حوزه هنری استان گفت: تاریخ شفاهی نوعی پژوهش کیفی است که براساس مصاحبه با افراد بنیان گذاشته و همراه با درک معانی، تفاسیر، روابط و تجربه های فردی است.
کد خبر: ۸۸۹۱۸۷۰
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان، روح الله رشیدی ادامه داد: تاریخ شفاهی باید تداعی کننده برای جمع باشد و اگر این گونه نباشد می شود خاطره شفاهی.

وی با بیان اینکه تاریخ اعم از خاطره است، افزود: خاطره، هسته اولیه تاریخ شفاهی می باشد و عنصر اصلی تاریخ شفاهی مصاحبه گر است.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: تاریخ شفاهی مجموعه ای سازمان یافته از گواهی و گفته افراد در خصوص وقایع و تجربیات زندگی خود است. از این منظر، تاریخ شفاهی یک کار سامان مند و طراحی شده است.

رشیدی در خصوص فرق بین تاریخ شفاهی و خاطره شفاهی گفت: محوریت در تاریخ شفاهی پرسش های مصاحبه گر است ولی در خاطره شفاهی محوریت اصلی حافظه راوی می باشد.

وی همچنین ادامه داد: در تاریخ شفاهی دنبال علت و اسباب حوادث می گردیم ولی در خاطره شفاهی علت مطرح نمی شود و تنها راوی است که یک طرفه روایت می کند.

رشیدی اظهار داشت: روش اصلی جمع آوری اطلاعات در رویکرد تاریخ شفاهی مصاحبه با شاهدان عینی در رویدادهای تاریخی و ضبط این مصاحبه هاست.

وی با بیان اینکه مصاحبه در واقع کلید طلایی تاریخ شفاهی است، اضافه کرد: مصاحبه اگر به خوبی طراحی و اجرا شود، نه تنها اطلاعات معتبر و ارزشمندی را در اختیار تاریخ نگاران قرار می دهد، بلکه باتوجه به ساختار گفت وگویی آن و صمیمیتی که دارد، می تواند زمینه ساز یک ارتباط اثربخش با مخاطبان باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها