در همایش سلامت اجتماعی مطرح شد
تحلیل‌گر مسائل اجتماعی اعلام کرد: 4.4 درصد از دختران و زنان ما بر اساس آمارهای موجود اصلاً ازدواج نمی‌کنند.
کد خبر: ۸۸۹۱۹۵۴
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج  اردشیر جراوند در همایش سلامت اجتماعی که در سازمان بهزیستی برگزار شد، گفت: مشکلاتی که اکنون در جامعه وجود دارد به نظام برنامه‌ریزی ما برمی‌گردد که بهتر است سازمان مدیریت برنامه به وظایف اصلی خود بیشتر توجه کند.

وی ادامه داد: عدم تعادل منطقه‌ای در پهنه کشور وجود دارد که باعث فقر دائمی و مزمن شده و حجم بالای مهاجرت را سبب می‌شود که محصول بی‌مدیریتی است.

این پژوهشگر اجتماعی گفت: زمانی که مهاجرت رخ می‌دهد نسبت جنسی تغییر می‌کند باید نسبت مرد 103 و زن 100 باشد و این در تمام دنیا اثبات شده است. 

جراوند گفت: اکنون در شهرهای مهم و پرجمعیت کشور نیز این نسبت جنسی تغییر کرده است به طوریکه در استان‌های گیلان، تهران، کرمانشاه، کهگیلویه، سیستان، اصفهان، خراسان رضوی، این نسبت تغییر کرده  و اگر سلامت اجتماعی می‌خواهیم باید جامعه‌ای سالم داشته باشیم که اولین نشانه آن تعادل جمعیتی است

وی با اشاره به آمار ترکیب جنسیتی در برخی استان‌ها گفت:‌اکنون در گیلان به زیر 103 رسیده یعنی قطعاً مهاجرت زیادی دارد در یزد نسبت مرد 120 و زن 100 شده که نشان‌دهنده برخی آسیب‌های اجتماعی در آنجا است،‌خراسان رضوی نسبت 100 شده یعنی مهاجرت زنان به مشهد به اندازه‌ای است که دارد شهر زنانه می‌شود در نتیجه فساد جنسی بیشتری به بار می‌آید و این نشان می‌دهد که گرفتاری برای زنان و دختران ما بالاست.

وی گفت:‌در تهران نسبت مرد به 98 رسیده این در حالی است که اشتغال 15 درصدی زنان سرپرست خانوار را داریم با میانگین هزینه 2.5 میلیونی و درآمد 900 هزار تومانی  که تأمین این مابه‌التفاوت سخت است و باید به نظام مدیریت فشار بیاوریم که سلامت جنسی را متعادل کند.

وی گفت: در مورد تجرد قطعی نیز 4.4 درصد از دختران و زنان کشور هیچگاه ازدواج نمی‌کنند و آمار مرگ و میر نشان می‌دهد 21 درصد مرگ به 40 درصد آمار قلبی و عروقی برمی‌گردد و در واقع سه عامل بیماری‌های قلب و عروقی استرس و بیماری‌های ریوی و تنفسی 51.2 درصد کل مرگ و میرهای کشور در سال 89 و 90 را باعث شده است. 

این تحلیل‌گر اجتماعی در مورد سرمایه اجتماعی گفت: مردم فکر می‌کنند که فقط حدود 50 تا 60 درصد در بهداشت و آموزش دسترسی خوبی دارند، اما در فضای اجتماعی فرصت‌های شغلی و تحصیلات شرایط برابری وجود ندارد. 54 درصد اعتقاد دارند فقر و نداری بیشتر شده و 47 درصد می‌گویند جرم و جنایت افزایش یافته است. 

وی ادامه داد: البته هنوز خانواده رکن قابل اتکا در جامعه است و بدترین کار این است که زنان و معلمان را در جامعه کمرنگ‌ کردیم. اکنون سرمایه اجتماعی به 2.7 درصد در کل کشور رسیده است. 

جراوند گفت: مشارکت انجمن‌های اجتماعی نیز تقریباً صفر است به جز در حوزه هیئت‌های مذهبی و پایگاه‌های بسیج در سایر موارد با سازمان‌ها و نهادها مشارکت کمی دارند. 

وی در پایان گفت: همه دارایی‌ها را در چند شهر بزرگ گذاشته‌ایم و در همین شهرها حجم مهاجران و نارضایتی بالاست چرا که سرمایه اجتماعی کمتری در این شهرها ایجاد شده است. 

ارسال نظرات