خبرهای داغ:
حجت الاسلام محمودآبادی گفت: یکی از پایگاههای بسیج شهر دولت آباد جوانهای بسیجی جمع شده بودند و وصیت نامه شهدا را با سلیقه هنری و فرهنگی خود به صورت کلیپهایی آماده و در مساجد توزیع می کردند. مردم هم استقبال کردند و استفاده کردند. این هم آتش به اختیار است.
کد خبر: ۸۸۹۲۰۱۹
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
به گزارش خبرنگار بسیج از برخوار؛ حجت الاسلام و المسلمین محمودآبادی امام جمعه دولت آباد گفت: واژه مستکبرو استکبار از ریشه کبر است. در اصطلاح قرآن استکبار به معنای تکبر از قبول حق معنا شده است. مستکبرین چه کسانی هستند؟

دسته اول مستکبرین کسانی هستند که به آیات قرآن عمل نمیکنند. خداوند در آیه ۸ سوره مبارکه جاثیه می فرماید: « یَسْمَعُ آیَاتِ اللَّهِ تُتْلَی عَلَیْهِ ثُمَّ یُصِرُّ مُسْتَکْبِراً کَأَن لَمْ یَسْمَعْهَا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ (۸) آیات خدا را که برای او تلاوت می شود می شنود سپس بر گردنکشی خود اصرار می کند مانند اینکه اصلا آیات قرآن را نشنیده پس او را به عذابی دردناک بشارت ده »
آیات در مورد نماز، روزه، امر به معروف و نهی از منکر، حج، زکات و … برای بعضی افراد تلاوت می شود گوش میدهند ولی از روی کبر و غرور بر مواضع خودشان پافشاری می کنند گویا که اصلا آیه قرآن را گوش نداده و توجه نکرده است. خوب این شخص می شود مستکبر.
دسته دوم مستکبرین کسانی هستند که مردم را از راه حق باز می دارند. نه تنها خودشان توجهی به راه و عبادت و بندگی ندارند بلکه مانع دیگران هم می شوند. خداوند در آیه شریفه ۵ سوره منافقین میفرماید: « وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُمْ مُسْتَکْبِرُونَ(۵) و هنگامی که به آنها گفته شود بیایید تا رسول خدا برای شما استغفار کند، (از روی غرور)سرهای خود را بر می گردانند در حالی که آنان مستکبرند»
خوب این دسته از مستکبرین هم زیاد هستند. آمریکا و اسرائیل و انگلیس و کشورهای مرتجع منطقه نه تنها خودشان دین ندارند، نه تنها اعتقاد دینی ندارند بلکه نمی گذارند دینداران نیز راه خود را ادامه دهند. ما هیچ کاری با دنیا نداریم ما به هر صورت توجّه به اعتقادات خودمان داریم و می خواهیم که اعتقادات خودمان را عملی بکنیم ولی آنها نمی گذارند و دشمنی می کنند این که ما می گوییم آنها مستکبر هستند بخاطر این است که نه تنها خودشان عمل به احکام و معارف الهی ندارند نه توجهی به آیات خدا ندارند بلکه با آن کسانی هم که در دنیا می خواهند دین داشته باشند نمی گذارند، می خواهند اعتقادات صحیح داشته باشند نمی گذارند.
دسته سوّم مستکبرین کسانی هستند که سخن پیامبر را نمی شنوند. خداوند در سوره مبارکه نوح آیه ۷ می فرماید: « وَإِنِّی کُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِی آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِیَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَکْبَرُوا اسْتِکْبَارًا﴿۷﴾ و من هر بار که آنان را دعوت کردم تا ایشان را بیامرزى انگشتانشان را در گوشهایشان کردند و رداى خویشتن بر سر کشیدند و اصرار ورزیدند و مستکبرانه بر کبر خود افزودند.» اینها حرف پیامبر را نشنیدند و توجه به دعوت پیامبر نکردند و هر کس اینگونه باشد دچار استکبار شده است. در صدر اسلام زمانی که پیامبر گرامی اسلام وصی و جانشین خود یعنی امیرالمؤمنین علی علیه السلام را در روز غدیر به دستور خدا معرفی کرد، بعضی توجه نکردند و بعد از رحلت پیامبر، اسلام را منحرف کردند. اینها مستکبر بودند.
• جزای مستکبرین
خداوند در سوره مبارکه نوح آیه ۲۳ می فرماید: « لَا جَرَمَ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْتَکْبِرِینَ. شک نیست که خداوند آنچه را پنهان مى دارند و آنچه را آشکار مى‏ سازند مى‏ داند و او مستکبرین را دوست نمى دارد.» خداوند نه تنها مستکبرین را دوست ندارد بلکه در آیه دیگری می فرماید آنها داخل جهنم می شوند. خداوند در آیه ۷۲ سوره مبارکه زمر می فرماید: « قِیلَ ادْخُلُوا أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَکَبِّرِینَ. گفته شود از درهاى دوزخ داخل شوید همیشه در آن بمانید و چه بد [جایى] است جاى سرکشان.» ممکن است کسی بعضی از آیات را عمل کند و بعضی ایات قرآن را بشنود و عمل نکند. انسان به اندازه عمل به آیات قرآن مؤمن است و به اندازه سرپیچی کردن از آیات و دستورات دیگر قرآن مستکبر است.
ان شاء الله خداوند به همه ما توفیق عمل به قرآن عنایت فرماید.

خطبه دوم

آتش به اختیار یک اصطلاح نظامی است. موقعی که افراد تحت فرماندهی ارتباطشان با فرمانده قطع می شود یا فرمانده غافل است، آنجا باید به اختیار خودشان در مقابل دشمن بایستند. مقام معظم رهبری اینطور نیست که غفلتاً این واژه را بکار برده باشند بلکه با توجه به اشرافی که بر امور مملکت دارند خصوصاً در بحث های فرهنگی این مطلب را بیان کردند. عنایت داشته باشید توطئه فرهنگی دشمن یک توطئه جدی است و اگر غافل باشیم در آینده نزدیک خودمان یا فرزندانمان باید از خیلی معارف دینی دست برداریم. این فرمایش مقام معظم رهبری یعنی اینکه هر کجا خلأ فرهنگی هست بررسی کنید و به اختیار خودتان علاجش کنید. متأسفانه بعضی مسئولین دستگاههای متولی فرهنگ دغدغه ندارند که خدا به دادشان برسد. ان شاء الله اگر قابل هدایت نیستند خدا آنها را از بین ببرد. مسئولینی هم که دغدغه دارند گاهی می گویند بودجه ندارند. دشمن هم شبانه روز دارد برنامه ریزی می کند و کار آنها در فضای در ماهواره ها و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تعطیل بردار نیست. وقتی بودجه نیست یا دغدغه نیست باید کار فرهنگی رها بشود؟ خوب مقام معظم رهبری فرمودند خودجوش عمل کنید. خوب بحمدالله جوانان و مردم دارند کار انجام می دهند ولی قوت قلبی شد از طرف ولی فقیه.
شما در همین شهر دولت آباد قرارگاه فرهنگی امیرالمؤمنین را می بینید که چند سالی است دارند تلاش می کنند. انسجام بین نیروهای دغدغه مند ایجاد کرده اند و دارند با برنامه ریزی کار انجام می دهند. نمونه اش غافله عزاداری شهادت حضرت امام صادق علیه السلام بود که با شکوه برگزار شد. یقیناً سالهای آینده بهتر خواهد شد. این یعنی آتش به اختیار. نمونه دیگر که بنده بازدید داشتم در یکی از پایگاههای بسیج شهر دولت آباد جوانهای بسیجی جمع شده بودند و وصیت نامه شهدا را با سلیقه هنری و فرهنگی خود به صورت کلیپهایی آماده و در مساجد توزیع می کردند. مردم هم استقبال کردند و استفاده کردند. این هم آتش به اختیار است. یکی از جاهایی که کار در آن بسیار ضرورت دارد شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است. گاهی بعضی جوانهای مؤمن و متدین هم بدون توجه، پستهایی که دشمن طراحی کرده در گروهها و کانالها می گذارند و ظاهر خوب آن را می بینند در حالیکه از پشت پرده آن اطلاعی ندارند. گاهی جریان مقاومت را در قالبی زیبا می کوبند. خوب جای آتش به اختیار این جور جاهاست.
• تشکر از حضور گسترده مردم در تشییع پیکر مطهر شهدای دفاع مقدس
روز چهارشنبه تشییع پیکر پاک شهدای گمنام در شهرهای مختلف شهرستان بود که مردم واقعاً قدردان شهدا بودند و آمدند و تشییع باشکوهی انجام دادند. از همه مردم و مسئولین تشکر می کنم. امیدوارم که مشمول شفاعت شهدا قرار بگیریم. این ارتباط با شهدا ما را بیدار می کند. به ما می فهماند که ما شهدا رفتیم که شما بمانید و به آرمانهای انقلاب و نظام اسلامی پایبند باشید. اینکه چندین سال از دفاع مقدس می گذرد و اجساد مطهر شهدا می آید باید خیلی ها را از فراموشی بیرون بیاورد. زمان مبارزه آنان نه بحث حقوق نجومی بود و نه بحث پست و مقام بود. فقط و فقط برای خدا رفتند. امیدوارم خداوند ما را جزو ادامه دهندگان راه شهدا قرار دهد.
• تبریک سالروز ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و هفته کرامت
سه شنبه اول ماه ذی القعده سالروز ولادت با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها است که خدمت شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می کنم. ما از ناحیه معصوم برای زیارت این بانوی بزرگوار روایت داریم. از آقا امام صادق، آقا امام کاظم، آقا امام رضا و آقا امام جواد علیهم السلام روایت داریم. امام جواد علیه السلام می فرماید هر کس قبر عمّه مرا در قم با معرفت زیارت کند بهشت بر او واجب می شود. اول ماه ذی القعده ابتدای دهه کرامت هم هست که تا یازدهم ذی القعده سالروز تولد امام رضا علیه السلام ادامه دارد. امیدواریم که در دهه کرامت هیئات مذهبی، مساجد و روحانیون برگوار مراسم جشن داشته باشند و آقا امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها را بیشتر معرفی کنند.
اعلام برنامه ستاد برگزاری نمازجمعه دولت آباد جهت تقدیر از نخبگان
همانطور که در هفته های گذشته شاهد بودید، ستاد برگزاری نمازجمعه دولت آباد، با برنامه ریزی و به صورت مستمر از نخبگان علمی و فرهنگی و ورزشی و صنعتی و … تقدیر می کند که این برنامه ها دو جهت دارد یکی تقدیر از نخبگان و تشویق دیگران جهت ورود به این عرصه ها و جهت دیگر سهولت معرفی نخبگان به مردم و مسئولین و استفاده از ظرفیت آنان. معرفی این عزیزان در ارتقای عرصه های مختلف شهر دخالت مستقیم دارد.
امیدوارم که مسئولین محترم به این قضایا توجه داشته باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها