سردار مهدوی نژاد در مراسم بزرگداشت عملیات مرصاد در تیپ 12 قائم(عج) سمنان گفت: خدا این توفیق را نصیب رزمندگان تیپ قائم(عج) استان سمنان کرد که با بالاترین استعداد نیروی ممکن در تیپ، با مهمات آماده و در نزدیک ترین منطقه به تنگه چهارزبر که تنها تنگه ممکن برای مقابله با آن ها بود، مقابل منافقین بایستند.
کد خبر: ۸۸۹۲۵۳۱
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، مهدی مهدوی نژاد در گرامیداشت عملیات مرصاد در حسینیه تیپ 12 قائم استان سمنان در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدا به خصوص شهدای مظلوم عملیات مرصاد با اشاره به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط امام اظهار کرد: صدام که بعد از عملیات «الی‌بیت المقدس» همواره به طبل آتش بس می‌کوبید، به ناگاه مثل روزهای اول جنگ، فلش‌های محورهای عملیات و تجاوز به ایران را تکرار کرد، هم در جبهه جنوب و هم در جبهه غرب. البته ابتدا در جبهه‌های جنوبی و در محور شلمچه و سپس در جبهه‌های میانی که در این قسمت، با پشتیبانی ارتش عراق، نیروهای منافقین عملیاتی را با نام فروغ جاویدان شروع کردند.

حضور درخشان استان سمنان در عملیات مرصاد/ همه اش کار خدا بود ما وسیله بودیم 

وی افزود: منافقین در برنامه خود پس از عملیات های چلچراغ و آفتاب عملیاتی را با نام «فروغ جاویدان» طراحی کرده بودند و در برنامه تقویمی خود اواخر شهریور ماه را در نظر گرفته بودند. از یک سو تجهیزات مورد نیاز را هم به صدام اعلام کرده بودند که خریداری شده بود و در حال تحویل گرفتن آنها بودند، از سوی دیگر تمرینات زیادی هم در حال انجام داشتند.

مهدوی نژاد خاطر نشان کرد: شوک بزرگی که منافقین این جا خوردند این بود که حضرت امام(ره) به تعبیر خودشان جام زهر را نوشیدند و قطعنامه 598 از طرف ایران پذیرفته شده بود. این شوک به دولت صدام هم وارد شده بود. لذا می بینیم که سریع تمام قوای خود را آماده کرده و یک حمله سراسری را شروع می کنند.

وی ادامه داد: منافقین که رویای فتح تهران را برای شهریور دیده بودند و در حال فراخوانی نیروهای خود از سراسر دنیا برای آموزش بودند، به سرعت تمام توان خود را جمع کرده و بعد از ظهر سوم مرداد حمله خود را شروع می کنند.

جانشین سابق تیپ 12 قائم (عج) اضافه کرد: آنها در یک طرح ساده بصورت ستونی و سریع متناسب با سرعتی که نیاز داشتند از تجهیزات زرهی لاستیکی استفاده کرده بودند، پس از ورود به قصر شیرین، به سمت اسلام‌آباد و سپس تنگه چهار زبر حرکت کردند. تجهیزاتشان هم برای حرکت با سرعت تنظیم شده بود و همه چرخدار بود. در مسیر هم از پیش برای هر منطقه و هر شهر نفراتی را مشخص کرده بودند که هر کدام منطقه خود را مدیریت کنند و این گونه القا کرده بودند که مردم ما از آنها استقبال می‌کنند.

حضور درخشان استان سمنان در عملیات مرصاد/ همه اش کار خدا بود ما وسیله بودیم 

وی عنوان کرد: از نظر من این لطف الهی بود که اینها با این همه جنایت و این همه ترورهای کوری انجام داده بودند در یک حماقت بزرگ و با این گستردگی، وارد خاک ایران شوند و ما در کمینگاه توانستیم تعداد زیادی از آنها را به سزای اعمال‌شان برسانیم و خوار و زبون‌شان کرده و مجبور به فرارشان کنیم.

فرمانده سپاه علی ابن ابیطالب(ع) استان قم با اشاره به حضور رزمندگان استان سمنان در عملیات مرصاد گفت: تیپ قائم که متشکل از بچه های استان سمنان بود، در دوران دفاع مقدس مثل مابقی تیپ‌ها و یگان‌ها، هم در منطقه جنوب مقر داشت و هم در منطقه جبهه میانی. مقر تیپ در جنوب در منطقه دزفول بود و در منطقه جبهه میانی اردوگاهی به نام صادقین در نزدیکی همین منطقه تنگه چهارزبر داشتیم.

وی اظهار کرد: در روزهای آخر تیر و ابتدای مرداد ما در منطقه بودیم، اوضاع جبهه ها بعد از پذیرش قطعنامه کمی به هم ریخته بود و خبر تهاجم دوباره عراق به مردم رسیده بود. از سمنان با ما تماس گرفتند که تعداد زیادی نیرو برای اعزام آماده‌اند و دارند آنها را به سمت دزفول می‌فرستند که بنده گفتم چون مردادماه گرمای هوا شدید است نیروها را به دزفول نفرستند. قرارشد نیروها بروند در اردوگاه صادقین مستقر شوند تا تصمیم قرارگاه به تیپ اعلام شود و عمل کنیم.

مهدوی نژاد با اشاره به روز سوم مرداد سال 67 بیان کرد: ظهر سوم مرداد رفتم کنار چشمه اردوگاه صادقین و یک دفعه دیدم که تقریباً تمام فرماندهان و کادر تیپ دور چشمه جمع شده‌اند و همه آنجا هستند. همه آمده بودند اردوگاه صادقین چون شنیده بودند که نیروهای زیادی به منطقه آمده‌اند و می توانند دوستان و اقوام خود را در اردوگاه ببینند.

وی ادامه داد: بعد از نماز مغرب و عشا بود که از قرارگاه نجف که در منطقه مستقر بود با من تماس گرفتند که عراقی‌ها به سمت اسلام‌آباد آمده‌اند و شما برای پاکسازی بروید و سریع دستور دادیم که عزیزان مستقر در تیپ، با مهمات و سلاح موجود، آماده و تجهیز شوند.

جانشین سابق تیپ 12 قائم(عج) عنوان کرد: از تنگه چهارزبر رد شدیم، به نزدیکی تنگه حسن‌آباد که رسیدیم، دیدم که از اینجا به بعد دارد تیراندازی می‌شود به سمت آمبولانس هم تیراندازی شد، بله دشمن به تنگه حسن‌آباد رسیده و از بالای آن در حال تیراندازی است و درگیری در این منطقه شروع شده است.

حضور درخشان استان سمنان در عملیات مرصاد/ همه اش کار خدا بود ما وسیله بودیم 

وی ادامه داد: از غروب سوم تا صبح روز چهارم مرداد تنها تیپ قائم در منطقه بود و البته ممکن بود نیروهایی هم پراکنده از سایر یگان‌ها حضور داشتند که ما را همراهی می‌کردند. یعنی گذرشان به آن جا خورده بود یا در مسیرشان متوجه شده بودند و آمده بودند در منطقه چهار زبر.

مهدوی نژاد گفت: منافقین بر عکس عراقی‌ها که بعد از هر تک، دوـ سه ساعت تا تک بعدی‌شان طول می‌کشید، هر ده دقیقه پشت سر هم تک می‌کردند و این خیلی از ما توان می‌گرفت.

وی ادامه داد: از دوستان ما هم حدود 60 نفر در این عملیات به فیض عظیم شهادت نائل آمدند. تیپ قائم غنایم زیادی هم به دست آورد که خود نشان‌دهنده حضور پررنگ این تیپ در این عملیات است.

فرمانده سپاه علی ابن ابیطالب(ع) قم بیان کرد: همین ایستادگی خیلی نیرو و توان از بچه های تیپ بُرد. از ظهر روز چهارم، سایر تیپ‌ها و لشکر‌ها هم به کمک ما آمدند و روند قلع و قمع منافقین تا روز پنجم ادامه پیدا کرد که نقش شهید صیاد شیرازی به‌عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع و مسئول عملیات نیروهای هوانیروز و نیروی هوایی ارتش در این عملیات و بسیار مهم بود.

وی تاکید کرد: همه اش کار خدا بود و ما تنها وسیله بودیم. نه در مسئله اعزام نیرو به منطقه و اردوگاه صادقین ما فکر می کردیم که چنین سرنوشتی را داریم و نه در مسئله نگه داشتن کامیون های مهمات در اردوگاه در آن شب، فقط اینکه لطف خدا بود و خدا این توفیق را نصیب رزمندگان تیپ قائم(عج) استان سمنان کرد که با بالاترین استعداد نیروی ممکن در تیپ، با مهمات آماده و در نزدیک ترین منطقه به تنگه چهارزبر که تنها تنگه ممکن برای مقابله با آن ها بود، مقابل منافقین بایستند که این را از این بابت شاکر هستیم.

مهدوی نژاد با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در مورد عملیات مرصاد و ایستادگی تیپ قائم در این عملیات گفت: این یکی از صحنه های حضور درخشان استان سمنان در دوران دفاع مقدس است که باید برای نسل جوان و نوجوان بازگو شود و بصیرت و شجاعت و ایستادگی و بصر نیروها برای نسل جوان بازگو و تبیین گردد.

برگزاری مداحی توسط عرب نجفی مداح و شاعر آیینی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

لازم به ذکراست: در راستای بزرگداشت عملیات مرصاد یادواره شهدا کلاته رودبار دامغان و شهدای عملیات مرصاد در شاهرود نیز برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها