ما 6 سال است پیگیر مجوز چاه هستیم برخی ها 30 سال است که به دنبال مجوز چاه هستند.مجوز چاه موجب می شود تا نظام مهندسی پروانه فعالیت پرورش ماهی می دهد.
کد خبر: ۸۸۹۲۵۴۰
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۲

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم داخلی در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بدین منظور به روستایی در نظر آباد کرج رفتیم تا از نزدیک با مشکلات و سختی های یک تولیدکننده ماهی قزل آلای داخلی آشنا شویم. بر همین اساس گفتگویی با سرکار خانم زمانی یکی از جهادگران بسیجی و تولیدکنندگان ماهی قزل آلا ترتیب داده ایم . وی که ازجمله تولید کنندگان ماهی قزل آلا ست دل پر دردی نسبت به بازار ماهی و مشکلاتی که بر سر راه تولید کنندگان داخلی وجود دارد داشت. مشکلاتی که عمدتا از سوی برخی مسئولین ایجاد شده وباعث کندی روند تولیدی او شده است. خانم زمانی که به همراه همسر جانباز و فرزند خود در مزرعه خود مشغول به کار است خود برادر شهید و از جمله فعالین عرصه کار تولید و نیز منتقد جدی بحث واردات ماهی های خارجی از جمله تیلا پیا است.

در گزارش پیشین در مورد مشکلات تولیدکنندگان ماهی قزل آلا و نیز دست های پنهان دشمنان نظام برای حمله ژنتیکی از راه مواد غذایی و مشکلات اخذ مجوز پرورش ماهی صحبت کردیم در این شماره به دیگر زوایای این موضوع خواهیم پرداخت:

پرورش ماهی داخلی با حداقل 50 میلیون تومان سرمایه/ از تولید کنندگان به جای واردات تیلاپیا حمایت کنند

* هزار متر مربع حداقل متراژ پرورش ماهی

خانم زمانی؛ تولید کننده بسیجی ماهی قزل آلا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در رابطه با میزان تولید ماهی قزل آلا و مواد اصلی مورد نیاز برای تولید این ماهی گفت: حداقل متراژ لازم برای پرورش ماهی در داخل 500 تا 1000 متر مربع است اما باید 2تا 3 اینچ یا در حد 5 لیتر در ثانیه آب داشته باشد و با سیستم های برگشت و تصفیه می توان تا 10تن ماهی پرورش داد. اگر کسی باغ هم داشته باشد می تواند از حوضچه پرورش ماهی برای آبیاری باغ و درختان نیز استفاده کند. لذا این استخرها دو منظوره هستند که از آب و حتی فضولات ماهی می توان برای کشت و کشاورزی استفاده کرد.

وی افزود: ما بچه ماهی های 80 گرمی را به یکی از پرورش دهندگان ماهی فروختیم و این ماهی ها به وزن 800 گرم رسیده اند. هر بچه ماهی در مدت 6 ماه پروار می شود و حدودا به وزن 1کیلو و 200 گرم می رسد.این وزن به تعداد ماهی ها هم بستگی دارد لذا هر یک متر مربع توان پرورش 30 کیلو ماهی را دارد.

این تولید کننده ماهی عنوان کرد: در حال حاضر این پرورش دهنده ماهی 20 هزار بچه ماهی را در یک حوضچه پرورش می دهد و کم کم با گسترش کار می توانند این تعداد را به 50 هزار ماهی برسانند. این در حالی است که از تخم ریزی تا پروار شدن کامل ماهی یک دوره 8 تا 9 ماهه طول می کشد. اگر جنس ماهی خوب باشد به وزن 1 کیلو و 200 گرم خواهد رسید ولی اگر استاندارها رعایت نشده و یا مریض باشد ممکن است در همان وزن 200 گرم باقی بماند.

* پرورش ماهی حداقل 50 میلیون تومان سرمایه می خواهد

وی افزود: طبیعی است که ماهی پرورش یافته در آب دریا بهتر است اما به واسطه این که دریاها هم به مواد نفتی و شیمیایی آلوده شده است رد برخی نقاط ماهی دریا هم مفید نیستند. چون جیوه و فلزات سنگین در بافت های آنها بیشتر است. بنابراین ماهی های پرورشی در حوضچه های داخلی سالم تر هستند. گفتنی است ماهی های پرورشی در داخل را در صورت آلوده بودن به انگل و... برای تست به آزمایشگاه می برند.پس از مشخص شدن نوع بیماری ماهی در آزمایشگاه، ما داروی مناسب را به خوراک ماهی اضافه خواهیم کرد. البته اگر بهداشت محیط حوض رعایت شود ماهی بیماری نمی گیرد.اما گاهی قطعی برق و یا موتور برق باعث ایجاد مشکل می شود که استرس تلف نشدن ماهی برای پرورش دهنده آن بسیار بالا می رود.

زمانی خاطرنشان کرد: حداقل سرمایه مورد نیاز برای شروع کار پرورش ماهی 50 میلیون تومان است البته این مقدار هزینه برای حوضچه دو منظوره است و اگر کسی به دنبال راه اندازی پرورش ماهی در حوضچه های تک منظوره باشد باید حداقل 100 میلیون سرمایه داشته باشد. ما مشکلات و معضلات فراوانی در پرورش ماهی داشتیم بر همین اساس روزهای اول تراکم بچه ماهی در استخر زیاد شده بود و به زحمت توانستیم آنها را بفروشیم. اما مهم آن است که مسئولان به جای توجه به واردات ماهی همچون تیلاپیا از تولید داخلی حمایت کنند.

ارسال نظرات