معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران گفت: چالش‌های آبی مازندران با توجه به محدود بودن منابع آبی استان باید حل شود.
کد خبر: ۸۸۹۲۶۱۳
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، محمدرضا محمودی در گفت‌وگویی اظهار کرد: در حال حاضر در بحث منابع آبی با توجه به نیاز آب شرب شهروندان به‌جزو شهرهای گروه الف شامل بابل، بابلسر، نور و رویان با مشکلی مواجه نیستیم.

وی بیان کرد: برخی افراد دارای واحد مسکونی در استان هستند ولی ساکن نبوده درواقع جزو جمعیت ثابت مازندران محسوب نمی‌شوند و در برنامه‌ریزی برای تأمین آب در نظر گرفته نمی‌شوند.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران ادامه داد: در ایام پیک مصرف آب با جمعیت شناور بیش از 800 هزار نفری در مازندران مواجه هستیم که تأسیساتی و یا منابع آبی در این زمینه پیش‌بینی نشده است.

محمودی تصریح کرد: همچنین با توجه به گرمای هوا باید منابع تأمین آب به‌گونه‌ای مدیریت شود تا خدمات به همه مشترکان ارائه شود و همه بتوانند از نعمت آب برخوردار شوند.

وی به افزایش ظرفیت منابع تأمین آب در مازندران اشاره کرد و گفت: ظرفیت 15 حلقه چاه به 420 لیتر در ثانیه افزایش یافته تا دچار مشکل نشویم.

 معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه بحث حفر چاه جدید در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: حدود 290 حلقه چاه داریم بیشترین مسائلی که ما را دچار چالش می‌کند بحث قطعی برق است که موجب می‌شود منابع تأمین آب از بهره‌برداری خارج و مشکلات ما دوچندان شود.

محمودی با اعلام اینکه 30 درصد منابع تأمین آب مجهز به دیزل هستند، اضافه کرد: حدود 70 درصد سیستم دیزل سالم هستند در سال گذشته 15 درصد سیستم دیزل بازسازی شده و دیزل‌های قدیمی پس از تعمیرت اساسی وارد مدار بهره‌برداری شد تا در فصل گرما با مشکل مواجه نشویم.

وی با اشاره به اینکه منابع آبی مازندران محدود است، افزود: حدود 90 درصد منابع آبی استان از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شوند که در مناطق خاص واقع شده و بحث خشک‌سالی نیز بر ظرفیت آب زیرزمینی تأثیر می‌گذارد که این مهم نیز از چالش‌های اساسی استان محسوب می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران یادآور شد: با وجود اینکه منابع آبی بسیاری داریم اما آب مناسب و قابل شرب نداریم و دارای املاح بوده که برای تصفیه آن باید هزینه‌های فوق‌العاده بالائی صرف شود و در حال حاضر قابلیت کار ندارد.

محمودی با تأکید بر اینکه چالش‌های آبی مازندران باید حل شود،خاطرنشان کرد: براساس طرح جامع آب‌رسانی باید از آب‌های سطحی توسط رودخانه‌های بزرگ، ایجاد بند و سد و انتقال آب بهره‌برداری شده و آب‌های زیرزمینی از مدار بهره‌برداری خارج شود.

وی اضافه کرد: در طرح جامع آب‌رسانی استان مازندران به 9 منطقه تقسیم شده که هر منطقه دارای تصفیه‌خانه، سد و آبگیر باشد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به اینکه تصفیه خانه رامسر از سد میجران وارد مدار بهره‌برداری شد، افزود: همچنین تصفیه‌خانه اضطراری ساری از سد شهید رجایی وارد مدار بهره‌برداری شد که 25 تا 30 درصد آب هر ساری از این تصفیه خانه تأمین می‌شود که طرح تکمیلی آن به‌تدریج در سال آینده وارد مدار خواهد شد.

محمودی ادامه داد: همچنین تصفیه خانه اضطراری بابل از سد البرز نیز وارد مدار بهره‌برداری شده که 20 درصد از آب موردنیاز شهرهای گروه الف را تأمین می‌کند.

وی بیان کرد: البته امیدواریم اواسط هفته آینده بسیاری از مشکلات شهرهای گروه الف با وارد شدن تصفیه خانه که شرکت آب منطقه‌ای وارد مدار بهره‌بردایر خواهد کرد رفع شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران در پایان گفت: بیشترین مشکل کم آبی در شهرهای نور، رویان و ایزدشهر به‌دلیل حضور مسافران شاهد هستیم که بحث افزایش ظرفیت در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم تابستان امسال را بدون مشکل کم آبی سپری کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها