مدير جهاد كشاورزي قائم‌شهر بر لزوم استفاده متناوب ازسموم براي مبارزه با آفات مركبات تاکید کرد.
کد خبر: ۸۸۹۲۶۱۷
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، فرزین فرهادی در گفت‌و‌گویی درباره مدیریت صحیح باغداری با محوریت کنه قرمز گفت: مدیریت صحیح باغداری در مرکبات سبب اثرات مثبت در انبارداری و افزایش قدرت انباری محصول می‌شود.

وی با بیان اینکه کنه قرمز یکی از آفات مهم و درجه نخست باغات مرکبات به‌ویژه نهالستان‌ها و درختان جوان است،افزود: خسارت وارده کنه قرمز به مرکبات از طریق مکیدن شیره برگ‌ها و میوه‌ها است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر ادامه داد: با تغذیه کنه، لکه‌های کم‌رنگ روی سطح بالایی برگ ظاهر می‌شودو در آلودگی‌های بالا لکه‌های بزرگتر خشک شده و ممکن است سبب قاشقی شدن، ریزش برگ‌ها و خشک شدن سرشاخه‌های جوان شود.

فرهادی اضافه کرد: فعالیت این کنه‌ها در فصل‌های بهار و پاییز بیشتر از زمستان و تابستان است و میزان خسارت کنه قرمز روی مرکبات بستگی به سلامت درخت، مدیریت آبیاری و وضعیت آب و هوایی دارد.

وی تصریح کرد: کنه قرمز چند نسلی است و مناسب‌ترین زمان فعالیت این آفت اوایل بهار و زمانی که هوا از سردی روبه گرمی می رود و اوایل پاییز زمانی که هوا از گرمی رو به سردی می‌رود است که بیشترین تراکم را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر درباره زمان فعالیت کنه قرمز گفت: فعالیت کنه در هوای گرم و سرد بسیار کند و محدود است.

فرهادی با بیان اینکه با استفاده از سموم شیمیایی می‌توان با این آفت مبارزه کرد، افزود: برای مبارزه سموم را باید به صورت تناوبی استفاده کرد و اگر از یک سم به طور مرتب استفاده شود سبب ایجاد مقاومت در آفت می‌شود.

وی درباره ارقام حساس و مقاوم به این آفت گفت: نارنگی رقم اونشو نسبت به این آفت مقاوم‌تر و لیمو حساس‌تر است و این آفت از طریق باد و ادوات کشاورزی انتشار پیدا می‌کند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها