یک بسیجی تولید کننده ماهی قزل آلا گفت: ما در مزرعه خود 8 حوضچه پرورش ماهی داریم که در ابتدا 4 حوض شیاری بودند اما کم کم با بازسازی دوباره حوضچه ها را بر اساس اصول علمی به شکل 8 ضلعی طراحی شد.
کد خبر: ۸۸۹۲۶۸۷
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۰

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم داخلی در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بدین منظور به روستایی در نظر آباد کرج رفتیم تا از نزدیک با مشکلات و سختی های یک تولیدکننده ماهی قزل آلای داخلی آشنا شویم. بر همین اساس گفتگویی با سرکار خانم زمانی یکی از جهادگران بسیجی و تولیدکنندگان ماهی قزل آلا ترتیب داده ایم . وی که ازجمله تولید کنندگان ماهی قزل آلا ست دل پر دردی نسبت به بازار ماهی و مشکلاتی که بر سر راه تولید کنندگان داخلی وجود دارد داشت. مشکلاتی که عمدتا از سوی برخی مسئولین ایجاد شده وباعث کندی روند تولیدی او شده است. خانم زمانی که به همراه همسر جانباز و فرزند خود در مزرعه خود مشغول به کار است خود برادر شهید و از جمله فعالین عرصه کار تولید و نیز منتقد جدی بحث واردات ماهی های خارجی از جمله تیلا پیا است.

در گزارش پیشین با برخی از رانت های میلیاردی به برخی از تولیدکنندگان ماهی آشنا شدید در این گزارش ضمن اشاره به برخی دیگر از زوایا و مشکلات تولیدکنندگان ماهی قزل آلا با چند و چون کار بیشتر آشنا خواهیم شد:

تولید 600 هزار قزل آلا در سال در انتظار مجوز / طراحی 8 حوضچه پرورش ماهی در مزرعه خانم زمانی

* طراحی 8 حوضچه پرورش ماهی در مزرعه خانم زمانی

خانم زمانی؛ بسیجی تولید کننده ماهی قزل آلا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: ما در مزرعه خود 8 حوضچه پرورش ماهی داریم که در ابتدا 4 حوض شیاری بودند که به صورت سنتی اداره می شد اما کم کم با بازسازی دوباره حوضچه ها را بر اساس اصول علمی به شکل 8 ضلعی طراحی کردیم.اکنون 8 حوضچه 8 ضلعی داریم که استانداردهای علمی در آن لحاظ شده است که با این روند ظرفیت تولید ماهی نیز افزایش یافته است.بر همین اساس در زمانی که سیستم شیاری بود ظرفیت پرورش ماهی 4 تن و اکنون با متود 8 ضلعی این ظرفیت به 8 یا 10 تن رسیده است.

وی افزود: در مورد برداشت محصول ماهی با مشکل نقدینگی مواجه هستیم.چون ما نمی توانیم غذای ماهی را نقد خریداری کنیم و به ما هم به صورت پرداخت چک، غذا می دهند بر همین اساس گاهی غذاهای ایرانی نیز به موقع به دست ما نمی رسد یا بعضا به جای غذای بچه ماهی غذای دیگری می دهند لذا اگر تولید کننده غذای ماهی به موقع ما را حمایت کنند مشکلی نخواهیم داشت چنانچه چندی پیش یک هفته بچه ماهی ها غذای برای خوردن نداشتند وقتی به کارخانه دار می گفتیم وعده می داد که سفارش داده ایم غذا می آید.

این پرورش دهنده ماهی عنوان کرد: چند وقت با همین رویه جلو رفتیم دست آخر ماهی ها همدیگر را می خوردند دست آخر با خواهش و تمنا غذای خارجی خریداری کردیم تا ماهی ها تلف نشوند. میدانید که ماهی موجودی است که یک نوع غذا می خورد این طور نیست که ما بتوانیم به راحتی شرکت تولید کننده غذای ماهی را تغییر دهیم. در کشور چند شرکت تولید غذای ماهی هستند اما نمی توان هر دفعه از یکی غذا خریداری کرد.

* تولید 600 هزار قزل آلا در سال در انتظار مجوز

وی افزود: گفتنی است ماهی زمانی که از تخم بیرون می آید غذا ریزتری مصرف می کند لذا این نوع غذا کیلویی 12 هزار تومان خریداری می شود و هرچه ماهی بزرگ تر شود اندازه غذایش بزرگ و قیمت آن پایین تر می آید به گونه ای که غذایش به کیلویی 8 هزار تومان هم می رسد.لذا به علت لزوم کیفیت بالا غذای ماهی ناچار به استفاده از غذای خارجی شدیم.اگر به ما مجوز بدهند این ظرفیت در مزرعه وجود دارد تا در 4 حوضچه بچه ماهی و در 4 حوضچه دیگر به پروار کردن آن بپردازیم.

زمانی گفت: اکنون از 8 حوضچه ما 2 حوضچه خالی هستند و با توجه به ظرفیت تولید و آب مرزعه ظرفیت تولید 75 هزار بچه ماهی را داریم.اکنون ظرفیت آب در گرمای هوای تابستان 5 لیتر در ثانیه است که با ظرفیت می توانیم 75 هزار بچه ماهی پرورش دهیم از طرفی اگر به ما مجوز دهند می توانیم 600 هزار ماهی در سال پرورش دهیم.

وی اظهار کرد: مسئولین قول هایی داده اند لذا اگر مجوز ما سریع تر صادر شود ما بخشی از حوضچه ها را برای پرورش ماهی پروار و بخشی را برای پرورش بچه ماهی قرار می دهیم.گفتنی است پرورش بچه ماهی در فصل زمستان بهتر است اما برای ماهی پرواری فرقی نمی کند چون وقتی وزن ماهی زیاد شد دمای آب برای آن زیاد فرقی نمی کند چون رشد خودش را دارد

زمانی خاطرنشان کرد: جالب است بدانید که ماهی پرواری در زمستان رشدش کمتر هم خواهد شد چون به علت برودت هوا کم تحرک شده و کمتر غذا می گیرد.همچنین اگر زمانی هم هوا بسیار سرد شود ماهی تلف نمی شود فقط غذا نمی خورد.به عنوان مثال در استان گیلان نمونه هایی از پرورش ماهی داشتیم که آب یخ زده و دمای آن به زیر صفر درجه رسیده است اما ماهی زنده ماند.اگر بخواهیم ماهی تا وزن بیش از 1 کیلو و 200 گرم هم خواهد رسید اما چون این زمان صرف کردن برای رشد ماهی و فروش آن مقرون به صرفه نخواهد بود ما ماهی را در همان وزن یک کیلو و 200 گرم به فروش می رسانیم. اینهمه اخذ مجوز در حالی ست که بعید است واردات بی رویه اینهمه مجوز لازم داشته باشد.

ارسال نظرات