در واردات سنگین بنزین، مصرف بالای روزانه، و وعده‌‎های متعدد ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، همگی دست به چانه همچنان منتظر نشسته‌ایم تا ببینیم انتخاب مجدد روحانی برای سکان وزارت نفت چه کسی بجز زنگنه خواهد بود؟
کد خبر: ۸۸۹۲۷۰۷
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
 واردات روزانه ۳۴۰۰۰۰۰۰ لیتر بزنین در اسفند ۹۵! تعجب نکنید! دوران زنگنه است دیگر. دوران شکوفایی واردات بنزین خارجی. این رقم در مهرماه سال گذشته فقط 6.3 میلیون لیتر بود. شگفت‌آورتر آن است که میانگین واردات بنزین در سال ۹۱ فقط 1.8 میلیون لیتر در روز بوده. کارت سوخت را ناکارآمد معرفی کردند، بعدش ادعای خودکفایی بنزین هم داشتند. البته تا دیدند اوضاع خراب است گفتند خودکفایی بنزین را کیهان گفته، ما نگفتیم! به همین راحتی فراموشش کردند. حال که نه خودکفا شدند، نه می‌توانند مصرف را کنترل کنند، ملت را به سهمیه‌بندی و گرانی بنزین تهدید می‌کنند!

مصرف بنزینی که بی مهابا رشد می‌کند

بگذارید ماجرا را از نمودار زیر شروع کنیم. نموداری که روند مصرف بنزین را در یک بازه 20 ساله نشان می‌دهد. 

واردات سرسام‌آور بنزین در روزهای افتتاح نمایشی ستاره خلیج فارس/ ماجرای فراموش‌کاری زنگنه در خودکفایی بنزین 
 

رشد شدید مصرف بنزین دردهه 75-85 کاملا مشخص است. با تدبیر سهمیه‌بندی بنزین و تحویل کارت سوخت به خودروها، کاهش مصرف شروع شد. 74 میلیون لیتر مصرف روزانه در سال 85 ناگهان با کاهش 9 میلیون لیتری به 65 میلیون لیتر در سال بعد رسید. با روی کار آمدن دولت یازدهم، حذف کارت سوخت در برنامه قرار گرفت. 68 میلیون لیتر مصرف روزانه در سال 92 با این عمل به 75 میلیون لیتر در سال 95 رسید. آخرین آمارها از عبور مصرف بنزین از مرز 84 میلیون لیتر در تیرماه 96 خبر می‌دهد.

رشد بی‌رویه مصرف باعث شده مدیران نفتی دست به تهدید مردم بزنند. عباس کاظمی در بهمن‌ماه سال گذشته با توجه به رشد سریع مصرف اذعان کرد:«ممکن است ناچار شویم مجددا بنزین را سهمیه‌بندی کنیم.» کار به همینجا ختم نشد و چند روز پیش مدیرعامل شرکت ملی پخش مردم را به سهمیه‌بندی و یا افزایش قیمت بنزین تهدید کرد. تیر نهایی را زنگنه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به این ماجرا زد و گفت:«به سهمیه‌بندی بنزین اعتقادی ندارم...ما دو سال است قیمت بنزین را دست نزده‌ایم و این خبر بدی است.»

 
ارسال نظرات