یک تولید کننده بسیجی ماهی گفت: با مجوز پرورش ماهی به بانک کشاورزی مراجعه کردم ؛ می گویند: باید جهاد سازندگی نامه دهد. به جهاد مراجعه می کنم می گویند بانک کشاورزی باید نامه دهد.
کد خبر: ۸۸۹۲۷۲۳
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم داخلی در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بدین منظور به روستایی در نظر آباد کرج رفتیم تا از نزدیک با مشکلات و سختی های یک تولیدکننده ماهی قزل آلای داخلی آشنا شویم. بر همین اساس با آقای ربانی؛ یکی از بسیجیان تولیدکنندگان ماهی در قزوین  گفتگویی ترتیب داده ایم. 

در گزارش پیشین با برخی از رانت های میلیاردی به برخی از تولیدکنندگان ماهی آشنا شدید در این گزارش ضمن اشاره به برخی دیگر از زوایا و مشکلات تولیدکنندگان ماهی قزل آلا با چند و چون کار بیشتر آشنا خواهیم شد:

مسئولین بدانند تولیدکننده یک جهادگر است/ باید برای گرفتن برق اضافی التماس کنم

* مسئولین بدانند تولیدکننده یک جهادگر است

آقای ربانی؛ بسیجی تولید کننده ماهی قزل آلا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: اگر مسئولین به این باور برسند که تولیدکننده یک جهادگر است مشکلات ما حل خواهد شد. مأمور اداره برق به ما می گوید که برق اضافی مصرف می کنیم مگر من که برق اضافی مصرف می کنم برای دزدی مصرف می شود؟ من با برق تولید می کنم. فردی را سراغ دارم که 3 هزار هکتار زمین برای پرورش سگ راه اندازی کرده و همه طور حمایت دارد و مجوز ساخت می گیرد درحالی که من یک آلونک برای پرورش ماهی بزنم ایراد می گیرند.

وی افزود: الان برای استراحت کارگر یک اتاق کوچک زده ایم که به قدری گرم است که انسان 10 دقیقه نمی تواند در آن بنشیند. گرما بی داد می کند. خب ما برای پرورش ماهی نیاز به یک اتاق استراحت خواهیم داشت. جهادسازندگی هم مانند گذشته نیست. من از مسئول شیلات درخواست دادم تا از حوضچه ما بازدید کند اما بعد از مدت ها یک بازدید کوتاه کردند و رفتند. برای خرید بچه ماهی و پرورش بهتر هیچ راهنمایی هم به ما نکردند.

* باید برای گرفتن برق اضافی التماس کنم

ربانی عنوان کرد: دمای آب من بالا است من از جهاد التماس کردم تا از استخر من بازدید کنند که بگویند اشکال کار کجا است.خوشبختانه از نظر آب مشکل نداریم اما از نظر برق به ما فشار می آورند. به من می گویند کنترل برق هوشمند وصل کن من اگر کنترل برق هوشمند وصل کنم دیگر به ماهی نمی توان گفت که اکنون ساعت قطعی برق من است تو غذا نخور آب نخور. این طوری محصولم تلف می شود. من محصول کشاورزی را می توانم در صورت نبود برق و آب جبران کنم اما به ماهی نمی توانم بگویم که اکنون آب نخور تا بعدا.

وی تصریح کرد: ما به وسیله دستگاه های فشار دمای آب را ثابت نگه می داریم اکنون دمای آب استخر من در حدود 22 درجه سانتی گراد ست. این دستگاه ضمن هوادهی دمای آب را تا حدودی کاهش می دهد.جالب است بدانید که کارشناسان می گویند که ماهی در دمای 22 درجه زنده نمی ماند اما ما داریم در این شرایط کار می کنیم. غذای ماهی یکی دیگر از مشکلات ما است من هر 10 روزی 5 تا 6 میلیون تومان چک دوماهه دادم تا برای من خوراک ماهی با چند درصد سود بیاورند. 

وی خاطرنشان کرد: با مجوز پرورش ماهی به بانک کشاورزی مراجعه کردم ؛ می گویند: باید جهاد سازندگی نامه دهد. به جهاد مراجعه می کنم می گویند بانک کشاورزی باید نامه دهد.آن قدر ما را می چرخانند و در آخر به همان خانه اول برمی گردیم.

ارسال نظرات