تراز تجاري ۴ ماهه منفي شد
پيش‌بيني روزنامه «جوان» براي وضعيت تجارت خارجي در سال 96 درست از آب درآمد و تراز چهار ماهه امسال منفي شده است، يعني واردات بيشتر و صادرات کمتر شده است.
کد خبر: ۸۸۹۲۸۹۲
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، پيش‌بيني روزنامه «جوان» براي وضعيت تجارت خارجي در سال 96 درست از آب درآمد و تراز چهار ماهه امسال منفي شده است، يعني واردات بيشتر و صادرات کمتر شده است. آمار تجارت خارجي از ۲۰ كشور عمده وارداتي نشان مي‌دهد، به رغم مثبت بودن تراز تجاري ايران در سال ۹۵، در حال حاضر اين تراز 3/6 ميليارد دلار كسري دارد و ميزان واردات ۱۹ درصد رشد كرده است.
 
بر اساس آمار منتشره از 20 كشور عمده طرف معامله طي چهار ماه نخست سال جاري حجم تجارت خارجي بالغ بر 24 ميليارد 53 ميليون و 769 هزار دلار است. در سال اقتصاد مقاومتي كه مزين به توليد و اشتغال است، در چهار ماه امسال 13 ميليارد و 847 ميليون دلار كالا وارد كشور شده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل (95) حدود 19 درصد رشد دارد.
  
واردات
طبق جزئيات به دست آمده ميزان واردات از چين در اين مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 19 درصد افزايش دارد. جالب آنكه در همين مدت 42 درصد كالا بيشتر از امارات متحده عربي به ايران وارد شده است. طبق پيش‌بيني كارشناسان، صادرات در سال جاري روند كاهشي داشته كه آمارها نيز اين موضوع را تأييد مي‌كند و يكي از دلايل عدم انتشار آمار نيز همين مسئله بوده،  زيرا پس از مانور دولت مبني بر مثبت شدن تراز تجاري خارجي در سال 95، اكنون تراز تجاري مجدداً منفي شده است.
 
صادرات
طبق اطلاعات موجود از 20 كشور عمده طرف معامله صادراتي، در اين مدت 10 ميليارد و 206 ميليون و 124 هزار دلار كالاي ايراني صادر شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 33 درصد تنزل پيدا كرده است. صادرات ايران در سال قبل بيش از 15 ميليارد و 311 ميليون دلار بوده است.  اكنون طبق اين آمار كفه ترازوي تجارت خارجي به نفع واردات بوده و با كسري بيش از 3ميليارد و 640 ميليون دلار روبه‌رو است.
 
نگاهی به تجارت‌ خارجی طي 2 سال اخیر
گفتني است بر اساس كارنامه تجارت خارجي ايران در سال ۱۳۹۵، بزرگ‌ترين خريدار كالاهاي ايراني در اين سال كشور چين بود و اين در حالي است كه آمار حاكي از افزايش علاقه تجار ايراني به خام‌فروشي است. مجموع تجارت خارجي ايران در سال ۱۳۹۵ به ۸۷ ميليارد و ۶۱۴ ميليون دلار رسيد كه اين رقم نشان مي‌دهد حجم تجارت خارجي ايران در سال گذشته 3 ميليارد و ۶۴۶ ميليون دلار افزايش يافته و تجار ايراني 34/4 درصد بيشتر از سال ۱۳۹۴ مبادلات تجاري با ساير كشورها انجام داده‌اند.
 
بر اساس اين گزارش، مجموع ارزش تجارت خارجي ايران در سال ۱۳۹۴ به ميزان ۸۳ ميليارد و ۹۶۸ ميليون دلار بود و ارقام نشان مي‌دهد تجارت خارجي ايران براي دومين سال متوالي تراز بازرگاني مثبت را تجربه كرده و ارزش صادرات غير‌نفتي ايران ۲۴۶ ميليون دلار بيشتر از كل واردات كشورمان بوده است.
  
واردات و صادرات ايران در مدار ۴۳ميليارد دلار
صادرات غيرنفتي ايران در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵ در مجموع به ۴۳ ميليارد و ۹۳۰ ميليون دلار رسيد كه اين ميزان در مقايسه با سال پيش از آن، 54/3 درصد رشد را نشان مي‌دهد. همچنين واردات ايران در سال ۱۳۹۵ به ۴۳ ميليارد و ۶۸۴ ميليون دلار رسيد كه نسبت به سال ۱۳۹۴ به ميزان 16/5 درصد رشد داشته است. سال 94 بخش پتروشيمي در صادرات، كارنامه خوبي داشت و در مجموع ارزش صادرات محصولات پتروشيمي ايران با ۹ درصد افزايش به ۱۴ ميليارد و ۳۴۰ ميليون دلار رسيد.
 
ارزش صادرات محصولات پتروشيمي كشورمان در سال ۱۳۹۴، ۱۳ ميليارد و ۱۳۴ ميليون دلار بود. همچنين ارزش صادرات ميعانات گازي در سال گذشته بهبود يافت و در واقع با ثبت بهترين عملكرد، ارزش صادرات اين كالا با ۵۶ درصد افزايش به 7 ميليارد و ۳۲۰ ميليون دلار رسيد، اما در خصوص صادرات ساير كالاها در مجموع شاهد كاهش ۱۰ درصدي در صادرات بوديم.
  
افزايش علاقه ايراني‌ها به خام‌فروشي
اقلام عمده صادراتي كشورمان در سال ۱۳۹۵ نيز به ترتيب شامل ميعانات گازي به ارزش 7ميليارد و ۳۲۰ ميليون دلار، روغن‌هاي سبك و فرآورده‌ها به جز بنزين به ارزش 2 ميليارد و ۴۷۹ ميليون دلار، گازهاي طبيعي مايع شده به ارزش 2 ميليارد و ۷۹ ميليون دلار، پروپان مايع شده به ارزش يك ميليارد و ۲۲۲ ميليون دلار و گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي شكل مايع شده به ارزش يك ميليارد و ۲۰۴ ميليون دلار بود.
 
عمده‌ترين خريداران كالاهاي ايراني در سال ۱۳۹۵ به ترتيب شامل كشور چين به ارزش 8 ميليارد و ۳۷۷ ميليون دلار، امارات متحده عربي با 7 ميليارد و ۴۳۶ ميليون دلار، عراق با 6ميليارد و ۱۱۱ ميليون دلار، تركيه با 3 ميليارد و ۲۴۴ ميليون دلار و جمهوري كره با 2 ميليارد و ۸۷۷ ميليون دلار بوده‌اند. در سال ۱۳۹۵ صادرات غير‌نفتي ايران به چين ۹ درصد، امارات متحده عربي 3 درصد، عراق 2 درصد، تركيه 5/3 درصد و جمهوري كره ۲۳۰ درصد افزايش داشته است.
ارسال نظرات