کشتار غیر مجاز دام در برخی از روستاهای نیر سلامتی مردم را به مخاطره انداخته است.
کد خبر: ۸۸۹۲۹۹۶
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیر به نقل ازنیریمیز، در برخی از روستاهی اطراف شهر نیر و در برخی از قصابی ها روستایی به دور از چشم ماموران دامپزشکی و در ساعات غیر اداری در داخل مغازه خود اقدام به کشتار غیر قانونی دام می کنند.

کشتار غیرمجاز دام خارج از کشتارگاه، خطر شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو را به دنبال دارد.

کشتار غیرمجاز دام به معنای کشتار حیوان در خارج از کشتارگاه بدون نظارت کارشناسان دامپزشکی است و یکی از عوامل مهم در شیوع و بروز بیماری تب کریمه کنگو به شمار می‌رود.

اداره دامپزشکی به عنوان متولی اصلی تأمین و عرضه گوشت سالم و بهداشتی مورد نیاز جامعه از جایگاه و نقش مهمی در سلامت افراد برخوردار است.

با وجود تلاش های اداره دامپزشکی نیر متاسفانه شاهد پدیده کشتار غیر مجاز در سطح شهرستان نیر هستیم.

در زمینه کشتارهای غیر مجاز دام باید مسئولان و نهادهای مرتبط نسبت به رفع مشکلات مربوط به کشتار غیرمجاز دام که می‌تواند سبب شیوع برخی بیماری‌ها شود، اقدام جدی و عملی را انجام داده و این کشتارها را ساماندهی کنند.

نگرانی که الان وجود دارد این است که؛ با توجه به سالها فعالیت افراد در زمینه عرضه و فروش گوشت ذبح شده غیر مجاز، تاکنون آمار و ارقام مشخص و مبرهنی از میزان وارد آمدن آسیب و خسارت های جانی و مالی به خانواده ها در دسترس نمی باشد.

برخی علت خرید بیش از پیش مردم از آنها رو دو علت می داند؛ یکی ارزان تر بودن آن نسبت به شهر و دلیل دوم آنکه ذبح به صورت حضوری و فیزیکی در جلوی چشم خریدار صورت می گیرد.

بر اساس منابع علمی موجود؛ تقریبا معادل 31 درصد وزنیک دام پس از کشتار جزو ضایعاتی است که در چرخه مصرف انسانی قرار نمی گیرد.

ضایعاتی مانند خون دام، برخی اجزای درونی دام، محتویات شکمبه و.. که در صورت دفع نامناسب بهداشتی می توانند علاوه بر از بین بردن زیبایی شهر با فساد و ایجاد بوی تعفن وایجاد زمینه تکثیر حشرات و حیوانات موذی، عامل بیماری را به محیط اطراف منتقل نمایند. به طور متوسط محتویات شکمبه هر دام کشتاری معادل 5 تا 7 کیلو است که پس از هر کشتار غیرمجاز به صورت غیر بهداشتی به محیط اطراف تحمیل می شود.

بازار شکل گرفته در زمینه عرضه و توزیع گوشت قرمز به صورت غیر بهداشتی، راه حلی جز ساماندهی و تدوین ساز و کارهای مناسب برای اعمال نظارت های قانونی بر آنها وجود ندارد.

ضمن این که انتظار می رود سازمان هایی دیگری مانند نیروی انتظامی، قوه قضائیه و همچنین شبکه بهداشت با تمام توان از اداره دامپزشکی حمایت لازم به عمل آورند.

ارسال نظرات