خبرهای داغ:
جهادگران امروز، آینده سازان فردا

حضور مستمر و کار تخصصی در منطقه محروم نهبندان/ از اردبیل تا بوشهر به قصد خدمت جهادی آمده اند

گروه جهادی رضوان از تهران اکنون 10 سال متوالی است که به طور مستمر و پیوسته در منطقه محروم نهبندان حاضر می شوند.
کد خبر: ۸۸۹۳۰۳۵
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، اعضای گروه جهادی رضوان از تهران  اکنون 10 سال متوالی است که به طور مستمر و پیوسته در منطقه محروم روستایی دهو و 26 روستای اطراف از توابع شهرستان نهبندان حاضر می شوند.
 
اعضای این گروه جهادی از اردبیل تا بوشهر آمده اند تا در عرصه های مختلف بهداشتی، درمانی، فرهنگی و عمرانی به مردمان این خطه محروم خراسان جنوبی خدمت رسانی کنند.
 
به همراه جمعی ازهمکاران در جمع این جهادگران که از پنج شنبه (29 تیرماه) در منطقه مستقر شده اند؛ حاضر شدیم و ضمن عرض خداقوت و تشکر با ایشان گفتگویی داشتیم:
 
علی صدری مسئول گروه جهادی پزشکی رضوان در گفتگو با خبرنگار بسیج اظهارداشت:  در تیر و مرداد 96 توفیق خدمت رسانی در منطقه شاهکوه نهبندان نصیب ما شد.
 
وی گفت: مجموعه جهادی رضوان که از سال 86 تاسیس شده و در منطقه نهبندان خراسان جنوبی در عرصه های مختلف مشغول فعالیت است که در طول سال خدمات زیادی انجام می گیرد .
 
این جهادگر بسیجی افزود: گل کار ما در عید نوروز است که  منسجم و یکپارچه با حضور 110 جهادگر فعالیت های مختلف و گسترده ای در منطقه انجام می شود.
 
وی با بیان اینکه چند سالی است که به سمت برگزاری اردوهای جهادی تخصصی رفتیم افزود: امسال چهارمین دوره است که گروه پزشکی 40 نفره اعزام شده است.
 
 صدری بیان داشت:  این گروه شامل 13 نفر متخصصان دندان پزشکی هستند که در هفت یونیت کار می کردند و روزانه بالغ بر 120 نفر خدمات دندان پزشکی ارائه شده است.
 
وی ادامه داد: تیم مامایی نیز شامل سه نفر ماما بودند که در  روستاهای منطقه گردشی کار کردند و تعداد زیادی از  روستا را تحت پوشش قرار دادند و ارجاع به متخصص زنان و سونوگرافی که در روز پایانی انجام گرفت.
 
مسئول گروه جهادی پزشکی با بیان اینکه امسال برای اولین بار تیم متخصص کاردرمانی را داشتیم گفت: متاسفانه در منطقه انواع معلولیت ها و دردها مفاصل و سوختگی ها بیماری شایعی است که پزشکان در روستاهای مختلف گردشی و خانه به خانه کار کردند و بیشتر کار آموزشی صورت گرفت.
 
وی عنوان کرد: پزشک عمومی نیز به شیوه آموزشی، ویزیت و ارائه دارو صورت گرفت که صورت گردشی از تمام روستاها را تحت پوشش قرار دادند و مواردی که اطفال و داخلی بود به پزشکان متخصص در روز آخر ارجاع داده شده است.
 
صدری اظهارداشت: بالغ بر 2 هزار نفر ویزیت رایگان از انواع درمان ها داشتیم و راضی هستیم چون کار ما دارای  سیر صعودی بود.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه سوء تغذیه در منطقه شایع است افزود:  توزیع ارزاق داشتیم  و 70 سبد سلامت که  شامل مواد پروتئین و نشاسته بود بین محرومین توزیع شد.
 
مسئول گروه جهادی پزشکی رضوان گفت: دو شیفت کاری صبح و بعد از ظهر داریم و در هر شیفت سه تیم فرهنگی به روستاها اعزام می شدند و امشب با حضور  300 نفر از روستاهای اطراف  جشن آغاز دهه کرامت برگزار می شود.
 
وی با بیان اینکه جهادگران 10 روز از بازه کاری خودشان زدند و هزینه، وقت و انرژی خودشان را برای خدمت به محرومین صرف کردند خاطرنشان کرد: تیم پزشکی فرامنطقه ای بود و موسسه رضوان تیمی را از مناطق و استانهای مختلف کشور جمع بندی و تحت مدیریت واحد خدمت رسانی کردند.
 
صدری با بیان اینکه برای اعزام متخصصین روز آخر با بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی هماهنگ شد اظهارداشت: تجهیزات پزشکی خیلی گران است و قادر به خرید نیستیم و در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بسیج جامعه پزشکی استان و شبکه بهداشت نهبندان همکاری خوبی داشتند.
 
مسئول گروه جهادی پزشکی رضوان گفت: تیم پزشکی گردشی ویزیت می کردند و بیماران به روستای مرکزی دهو ارجاع داده  شدند، اتوبوسی به کار گرفتیم و مدرسه را تجهیز کردیم.
 
وی با بیان اینکه در آینده بنا داریم اردویی با محوریت اشتغالزایی به منطقه منتقل شوند  عنوان کرد: گروه جهادی رضوان فعالیت مستمر در منطقه دارد، مخصوص به اردوی خاص نیست، پیوسته ارتباط با معتمدین خود در منطقه دارد.
 
مریم رفیعی  عضو گروه جهادی رضوان در گفتگو با خبرنگار بسیج اظهارداشت: برای همراهی با تیم جهادی رضوان از مشهد آمدم و جزء تیم مامایی این گروه هستم.
 
کارشناس مامایی گفت: در  روستای دهو مستقر هستیم و به علاوه روستاهای اطراف را پوشش داده و غربالگری انجام می دهیم. سپس ارجاع دادیم برای روزی که پزشک بیاید و انجام سونوگرافی و بقیه کارهای بیماران انجام می شود.
 
وی ادامه داد: تیم پزشکی عمومی که کار غربالگری برای متخصصان انجام می دهند، تیم دندان پزشکی در روستای دهو مستقر بودند و تیم مامایی نیز آزمایشات لازم را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه مدت زمان این اردو هفت روز کاری است افزود: پنج شنبه 29 تیرماه به اینجا رسیدیم شش روز است که در این منطقه مستقریم و امروز روز پایانی کار ما است.
 
رفیعی اظهارداشت: اکثر افرادی که اینجا می آیند برای ارائه خدمات یا از شهرهای دور یا همکاران ما از بوشهر و اردبیل هستند.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب فرمودند "مردم محروم ولی نعمت ما هستند" تاکید کرد: خدمت به مردم محروم را وظیفه خود می دانیم و هرچه خدمت ما بازدهی بیشتری داشته باشد ما و مردم روستاها بیشتر راضی هستیم.
 
عضو گروه جهادی رضوان با بیان اینکه این گروه در سال های قبل ثابت کرده که بازدهی خوبی دارد  گفت: با کمترین زمان و کمترین امکانات و اکثر افرادی که اینجا فعال هستند شیفت های  کارهای فشرده را تحمل می کنند که  فرصت زمانی برای خدمت درمانی در این منطقه داشته باشند.


زینب چرخند پزشک عمومی نیز در گفتگو با خبرنگار بسیج اظهارداشت: به همراه گروه جهادی رضوان  از تهران به روستای دهو آمدیم که جزء محروم ترین نقاط کشور است.
 
 وی بیان داشت: مردم منطقه از لحاظ امکانات درمانی و بهداشتی  در اقلیت ترین وضعیت هستند و حتی نزدیک ترین خانه بهداشت به آنها خیلی دور است. از نظر امکانات زندگی و  معیشتی نیز در تنگدستی به سر می برند و دسترسی به آب، برق، تلفن و گاز به شدت برای آنان دشوار است.
 
این پزشک جهادگر افزود: منطقه دچار خشکسالی شده و با کم آبی شدید رو به رو است. این موضوع باعث شیوع بیماری های عفونی در بین مردم شده است.
 
وی با بیان اینکه گروه جهادی رضوان سالی دو بار ه برای ارئه خدمات پزشکی و درمانی به منطقه می آید ادامه داد: در تابستان تیم پزشکی، دندان پزشکی و گروه پزشک های متخصص برای ویزیت به منطقه آمدند.
 
عضو گروه جهادی رضوان گفت: تقریبا تمام روستاها ویزیت شدند و از نظر درمانی تجویز نسخه و  ارجاع به پزشک متخصص یا انجام بررسی های پاراکلینیک برای همه داده شده است.
 
وی افزود: وظیفه هر کسی که علمش را دارد و حتی کسانی که می توانند از لحاظ فرهنگی یا هر کاری که از توانش برمی دارد  است که به مردم محروم کمک کنند. ما هم وطن و خواهر و برادر دینی هستیم. همه حق دارند از زندگی خوب با امکانات کافی  رفاهی بهداشتی و درمانی بهره ببرند.
 
چرخند اظهارداشت: اگر مردم منطقه به دلیل فقر و محرومیت یا عدم رسیدگی مسئولین دچار این مشکلات هستند همه وظیفه دارند بسیج شوند و به این مردم کمک کنند که از هر لحاظ و ان شاء الله به کمک مسئولین از این منطقه محرویت زدایی شود.

دکتر فخر مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بسیج ضمن تشکر از گروه جهادی رضوان اظهارداشت: در منطقه روستایی میغان و روستای دهو از توابع شهرستان نهبندان هستیم.
 
وی با بیان اینکه این گروه سابقه خدمات بسیار زیادی در این منطقه دارند افزود: دوستان از هفته گذشته در منطقه میغان مستقر شدند و مشغول ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، فرهنگی  و عمرانی در منطقه هستند.
 
فخر با بیان اینکه ما نیز  در راستای تهیه تجهیزات وامکاناتی که در سطح شهرستان موجود هست در خدمت این جهادگران بودیم افزود: یونیک های دندان پزشک و اتوبوس دندان پزشکی از بهداری نیروی زمینی و شمال شرق سپاه تامین شده است.
 
وی ادامه داد: پزشکان متخصصی که از بسیج جامعه پزشکی بیرجند به جمع این جهادگران پیوستند.
 
مسئول بسیج جامعه پزشکی استان یادآور شد: جای تقدیر و تشکر دارد که دانشجویان و جهادگران در قالب تیم های جهادی بهداشتی ـ درمانی در منطقه حضور یافتند و مشغول ارائه خدمت بی منت برای مردم بسیار خوب و ولایتمدار منطقه هستند.
 
وی متذکر شد: امیدوارم مردم منطقه از خدمات این بزرگواران راضی و دعاگویی ایشان باشند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار