گزارش «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_25

بیماری های گوارشی ناشی از فساد گوشت ماهی / سیستم غلط گمرک و مشکلات ورود تخم های ماهی

ماهی اگر حداکثر بیش از 1 ساعت شکمش خالی نشود در درون آن باکتری رشد می کند که منجر به فساد گوشتش می شود.
کد خبر: ۸۸۹۳۳۴۳
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۲

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم داخلی در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بدین منظور به روستایی در نظر آباد کرج رفتیم تا از نزدیک با مشکلات و سختی های یک تولیدکننده ماهی قزل آلای داخلی آشنا شویم. بر همین اساس با مهندس شهرام زرگر؛ از کارشناسان برجسته شیلات گفتگویی ترتیب داده ایم. وی اکنون خود جزو تولید کنندگان و کارشناسان تولیدی داخلی است که البته اطلاعات ذیقیمتی هم نسبت به واردات بی رویه ماهی مسموم تیلاپیا از چین دارد.

بیماری های گوارشی ناشی از فساد گوشت ماهی / سیستم غلط گمرک و مشکلات ورود تخم های ماهی

* بیماری های گوارشی ناشی از فساد گوشت ماهی

مهندس زرگر ؛ کارشناس برجسته شیلات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: اگر حداکثر بیش از 1 ساعت شکم ماهی صید شده خالی نشود در درون آن باکتری رشد می کند که منجر به فساد گوشتش می شود.علت این همه بیماری زخم اثنی عشر،معده و انواع سرطان ها و... از همین باکتری ها و فسادهای غذایی است. چنانچه من می توانم به ماهی خود فورمالین،مالاشیت گرین بزنم. اما تعهد ما باعث می شود که ماهی سالم و تازه به دست مصرف کننده می رسد. بدین ترتیب ما نمیدانیم که ماهی های وارداتی با کدامیک از غذاها تغذیه شده یا چه داروهایی به ماهی ها زده شده است.

وی افزود: موارد نگهدارنده به غذای ماهی زده می شود به عنوان مثال غذایی که از ایتالیا ،فرانسه و... وارد کشور می شود به جای سه ماه یک سال تاریخ انقضا دارد. در مورد ماهی هم به علت سیستم صید غلط برای جلوگیری از فساد و نابودی بافت ماهی از مواد نگهدارنده استفاده می کنند.قطعا این مواد نگهدارنده برای بدن انسان ضرر خواهد داشت اما چه کسی است که بخواهد رسیدگی کند؟

این کارشناس عنوان کرد: بر همین اساس من از خارج کشور تخم ماهی وارد می کنم و کلی مراحل و مرارت و سختی را باید پشت سر بگذارم چون وقتی این تخم ها وارد فرودگاه امام خمینی(ره) می شود،چهار روز در راه است.حال این چهار روز را به جان می خریم چون کشور ما تحریم است لذا تخم ها باید چند دست در کشورهای مختلف جهان بچرخد تا به دست ما برسد.

* سیستم غلط گمرک و مشکلات ورود تخم های ماهی

وی تصریح کرد: به عنوان مثال این تخم ها ابتدا وارد کشور آلمان،بعد وارد کشور ترکیه و یا قطر می شود که دست آخر از آنجا به کشورمان بیاید.اما بعد از این همه معطلی وقتی تخم های ماهی به فرودگاه امام خمینی(ره) می رسد اول معطلی است.

زرگر عنوان کرد: این یک طرف ماجرا است؛طرف دیگر همان طور که می دانید تخم چشم زده ماهی باید حداقل 72 ساعت به دست تولیدکننده برسد تا زود تخم ماهی را هم دما کرده و وارد دستگاه انکواتور شود؛اما تخم ماهی با 5 روز تاخیر می آید و 20 تا 25 درصد تلفات من بیشتر می شود از طرفی کلی هم در فرودگاه معطل می شوم و اوضاع زمانی بدتر می شود که تخم ها از فرودگاه تهران بخواهد به شهرستان منتقل شود زیرا همین میزان تاخیر چند برابر شده و تلفات آن بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی با این همه تاخیر 50 درصد تخم های ماهی از بین می روند به ما اعتراض می کنند که تخم های خوبی وارد نکرده اید.یا اینکه شما سر مردم کلاه می گذارید.در صورتی که وقتی بسته های تخم ماهی وارد کشور می شود بر روی آن نوشته اند باید تا 72 ساعت دست تولیدکننده برسد.

ارسال نظرات