گزارش «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_32

سرطان زایی تیلاپیای وارداتی

یک کارشناس برجسته شیلات گفت: در بافت ماهی هر فرآیندی را انجام دهید اثر مستقیم روی گوشت داشته و لذا تزریق CO‌ به بافت، برای مصرف کننده سرطان زا می شود.
کد خبر: ۸۸۹۳۳۴۶
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم داخلی در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بدین منظور به روستایی در نظر آباد کرج رفتیم تا از نزدیک با مشکلات و سختی های یک تولیدکننده ماهی قزل آلای داخلی آشنا شویم. بر همین اساس با مهندس شهرام زرگر؛ از کارشناسان برجسته شیلات گفتگویی ترتیب داده ایم. وی اکنون خود جزو تولید کنندگان و کارشناسان تولیدی داخلی است که البته اطلاعات ذیقیمتی هم نسبت به واردات بی رویه ماهی مسموم تیلاپیا از چین دارد.

در گزارش پیشین با خوی وحشی ماهی تیلا پیا و دستکاری خطرناک ژن این ماهی توسط کارشناسان صحبت کردیم در این شماره به زوایای دیگر این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا گوشت ماهی تیلاپیا سرطان زا است؟/ مویرگ های تیلاپیا آغشته به گاز است

* سرطان زایی تیلاپیا آغشته به CO برای مصرف کننده

مهندس زرگر ؛ کارشناس شیلات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: در بافت ماهی هر فرآیندی را انجام دهید اثر مستقیم روی گوشت داشته و لذا تزریق CO‌ به بافت،  برای مصرف کننده سرطان زا می شود. هر گازی را که در درون بدن ماهی وارد کنید از بین نخواهد رفت و در انقباض ها خود را نشان خواهد داد. به عنوان مثال در زمستان کپسول گاز که مصرف می شود ممکن است نصف کپسول گاز مصرف شود  اما همین کپسول گاز در تابستان به طور کامل مصرف می شود .به عبارت دیگر در زمستان گاز به طور کامل تخلیه نمی شود . در بدن ماهی هم همین اتفاق می افتد یعنی پس از ورود گاز CO به بافتها و بدن ماهی به علت انقباض های ماهیچه ای، آن گاز در درون بدن ماهی باقی می ماند لذا می تواند در آینده برای مصرف کننده چه ماهی مخاطره انگیز باشد . فرقی هم ندارد که آن را سرخ کند و یا بپزد که اثرات بدی داشته و تاثیرات سرطانزایی برای بدن انسان خواهد داشت.

زرگر تصریح کرد: وقتی گاز قبل از صید تزریق شد به هیچ عنوان نمی شود گاز وارد شده در بدن ماهی را خارج کرد. میدانید که وقتی ماهیصید می شود اولین قسمتی که از بدن آن نابود می شود کلیه های اوست. بعد از کلیهف کبد مورد ضربه قرار می گیرد که در آن زمان ماهی به طور کامل از بین رفته است. وقتی ماهی صید می شود هیچ راهی برای خروج گاز از بدن ماهی پس از صید وجود نخواهد داشت . چون کلیه و کبد از بین رفته است. به این دلیل می توان گفت که مویرگ های ماهی آغشته به گاز مونوکسید کربن به هیچ عنوان از بین نخواهد رفت.

* گاز  CO هرگز از بدن ماهی خارج نمی شود

وی تاکید کرد: وقتی ماهی را برای پخت از یخچال بیرون آورده و شکم ماهی را باز می کنید، نمی توانید مویرگ های درون بافت ماهی را باز کرده و گاز های سمی آن را خارج کنید از این رو تا ابد این گازهای خطرناک و سرطان‌زا در بدن ماهی باقی خواهد ماند.

ارسال نظرات