پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_53

آماده سازی سیستم های نوین پرورش ماهی در کشور با حوضچه های 8 ضلعی

در این شماره از گزارش با نحوه طراحی های حوضچه 8 ضلعی برای پرورش ماهی های داخلی و نیز نحوه فروش بچه ماهی های 2 گرمی آشنا می شویم.
کد خبر: ۸۸۹۳۳۶۷
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۴

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم داخلی در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بدین منظور به روستایی در نظر آباد کرج رفتیم تا از نزدیک با مشکلات و سختی های یک تولیدکننده ماهی قزل آلای داخلی آشنا شویم. بر همین اساس با مهندس زرگر؛ از کارشناسان برجسته شیلات گفتگویی ترتیب داده ایم. وی اکنون خود جزو تولید کنندگان و کارشناسان تولیدی داخلی است که البته اطلاعات ذیقیمتی هم نسبت به واردات بی رویه ماهی مسموم تیلاپیا از چین دارد.

مهندس زرگر ؛ کارشناس برجسته شیلات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره طراحی های نوین در حوزه تولید و تکثیر  و پروار گیری ماهی های داخلی گفت: در ابتدای ورودی استخر ما یک لوله بزرگ انشعاب از چاه وارد میشود که  دارای ۲ قسمت است که قسمت اول به علت ورود آب به شیار خنک و دارای دمای پایین تر است اما قسمت دوم به علت آنکه آبی از آن عبور نمی کند و نیز تابش مستقیم نور آفتاب گرم و داغ است. شاید اگر مسئولین مربوطه این لوله را ببینند تصور کنند که ما در این استخر پرورش ماهی از دو انشعاب آب استفاده می کنیم.

ماهی های 2 گرمی آماده فروش می شوند/سیستم های نوین پرورش ماهی با حوضچه های 8 ضلعی

وی افزود: با توجه به اینکه در گرمای تابستان قرار داریم و میزان دمای آب افزایش می یابد با مشکل کنترل دمای حوضچه پرورش ماهی مواجه هستیم لذا مجبور هستیم برای پایین آوردن دمای آب از سیستم های خنک کننده استفاده کنیم اما بر اساس حساب دو دوتا چهارتا صرفه اقتصادی ندارد که برای پرورش بچه ماهی از سیستم های پر هزینه خنک کننده آب استفاده کنیم لذا به فکر گذاشتن چیلر افتادیم اما چیلر هم به علت هزینه بالا مقرون به صرفه نیست.

*ماهی های 2 گرمی آماده فروش می شوند

زرگر تصریح کرد: برای همین منظور مجبور شدیم تا اکسیژن آب را  افزایش دهیم. همچنین با کنترل مسیر آب باید نگذاریم تا آب وارد فضای آزاد شود تا در اثر تابش نور خورشید دمای بالا برود که در اینصورت آب را در یک دمای ثابت خنک نگه داشته ایم.در این حوضچه بچه ماهی های هفت ماهه در حال رشد هستند.همچنین در حوضچه دیگر بچه ماهی ها بین وزن های دوتا ۲ و نیم گرم و نیز در حوضچه سوم ماهی ها به وزن یک کیلو و دویست گرم رسیده اند که  البته در مدت زمان  بین ۹۰ روز یعنی سه ماه به این حجم رسیده اند.

* سیستم های نوین پرورش ماهی با حوضچه های 8 ضلعی

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این روند تخم های چشم زده ماهی وارد واحد تکثیر شده و پس از رشد و نمو به استخرهای بزرگ و هشت ضلعی منتقل می شود.ما آب ها را به طور متراکم وارد استخرهای پرورش ماهی می کنیم چون با این کار میزان دمای آب تغییرات کمتری خواهد داشت. همچنین علت سازه های هشت ضلعی این استخرها برای خروج راحت تر فضولات ماهی از چاه استخر است.چراکه به علت حرکت دورانی ایجاد شده در آب استخر برای گردش بهتر آب برای پرورش ماهی پیش بینی شده است. همچنین ورودی آب دیگر به صورت عمودی در حوضچه فشار ایجاد می کند بر همین اساس باید گفت که ما ۲ ورودی آب به حوضچه های پرورش ماهی داریم اولین ورودی به صورت افقی نیروی هیدرولیک ایجاد کرده و منجر به ایجاد گردابه در حوضچه پرورش ماهی می کند . ورودی آب دیگر به صورت عمودی نیرویی به آب منتقل کرده تا اکسیژن را به ارتفاع های پایین حوضچه برساند. همه این موارد برای آن زمانیست که ماهی برای خوردن غذا به سطح آب می آید لذا در این فعالیت، اکسیژن بسیاری را مصرف می‌کند و برای آن که این اکسیژن تلف شده به ماهی برگردد نیاز است اکسیژن به ارتفاع های عمیق تری از آب منتقل شود لذا این اتفاق توسط ورودی عمودی آب محقق می‌شود.

ارسال نظرات