یادواره زنده یاد محمد شمس قریشی در امامزاده پیر محمد سنندج با حضور جمعی از مردم برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۹۳۳۸۰
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹



به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، جشنواره سید محمد شمس قریشی در امامزاده پیر محمد سنندج برگزار شد، شیرین قریشی نوه بهاالدین شمس قریشی در ابتدای این مراسم  گفت: در شهر سنندج بزرگ مردی هژار می زیست که کُنج مسجد هژاره را ، سر به سر با تمام گنج جهان عوض نمی کرد و عشق بی کرانه او نسبت به زیبا ترین مخلوق خدا محمد مصطفی (ص) با عث خلق آثاری شد که هنوز طراوت بخش محافل معنوی و گرمی بخش دلهای عاشق است .
 


وی گفت: با اینکه وی اصالتا اهل شهرستان پاوه بود اما مردم این دیار خوب اورا می شناسند و چنان علاقه ای به او دارند که خواندن اشعارش را باعث تبرک خانه و برکت در روزی خود می دانند. وی اظهار کرد: پیر مرد مؤمنی که سراسر عمر خود را با تقوا و پاکی در تعلیم قرآن به مردم گذراند."مرحوم سید بهاءالدین شمس قریشی ملقب به شمس الاشراف سنندج" با خلق آثاری چون "مولود نامه" ، "معراج نامه" ، "شمس العقاید" (تماماً به زبان کردی) و "اشعاری نغز و ادیبانه به زبان فارسی ، کردی و عربی"، محافل دینی مردم این دیار را رنگ و بویی نورانی بخشید.

 

مولود نامه خوانان و مدیحه سرایان اشعار اورا در میان نوای پرخروش دفها چه آراسته می سرایند . مردم این دیار جشنهای دینی و معنوی خود را با کلام او زینت می بخشند.

 

وی ادامه داد: خانواده سید بها اغلب عالمان اهل ذوق و شعر بودند فرزندان سید بها شمس اکثرا از دوران طفولیت فوت نموده اند و از ایشان تنها دو فرزند یکی به نام سید محمد و یک دختر به نام مرحومه طوبی که در این محفل به یادمان انها برگزار شده است استاد سید محمد شمس قریشی در سال ۱۳۰۹ ه.ش در محله جور اباد سنندج چشم به جهان گشود وی اخرین فرزند عالم و عارف نبوده از همان ابتدای کودکی در مسجد و در محفل پدر با قران و حدیث و محافل علمی و عرفانی اشنا شد واین اشعار عرفانی از همان اوان‌کودکی برایش دلنواز بود و ان را به گوش جهان سپرد.

 


وی یادآور شد: سید محمد بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی در سن ۱۹سالگی به خدمت ارتش درامد و سنین جوانی را دور از زادگاهش دردخرم اباد سپری کرد و بعد از ۱۵سال خدمت خود را بازخرید و به سنندج برگشتند و پس از بازگشت همراه با استادان مداح مرحوم خلیفه میرزا اغه غوثی به مولودی خوانی رسول اکرم (ص) پرداخت و رونق بخش مجالس عرفانی گشتند و به گفته صاحب نظران محمد صاحب سبک بود ودر خواندن اشعار مولود نامه و معراج نامه که از کتاب های شمس بودند سبک فاخری داشت که ایشان را از دیگر مداحان جدا و متمایز می ساخت. صدای زیبا و صلابت و وقار نهفته در این صدا از وی شخصیتی منحصر به فرد ساخته بود. سید محمد رونق بخش محافل و مجالس دینی بود.

 
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات