همزمان با دهه کرامت نخستين همايش بين المللي مولانا هاتفي خرگردي جامی شاعر شيعي و حماسه سراي قرن دهم با حضور رئيس انجمن عرفان ايران، انديشمندان داخلي و خارجي با هدف پاسداشت مفاخر فرهنگی و ادبی به همت شوراي اسلامي شهر و شهرداري در تربت جام برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۹۳۶۷۸
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، در اين همايش معاون پژوهشي مرکز آموزش و پژوهش هاي بين المللي وزارت امور خارجه گفت: با تلاش متولیان فرهنگی تربت جام  و در راستای برگزاری سلسله همایش های "هزاره شيخ جام" این دیار ميزبان همايش هاي مهم وارزشمند در بزرگداشت مفاخر بزرگ و بلند آوازه علمي، عرفاني و ادبي منطقه همچون سید قاسم انوار، عبدالرحمن جامي و دومين نشست گفتگو هاي تاريخي و تمدني جاده ابريشم مسوم به "از قلعه هرات تا ارگ تبريز" و همايش هاتفي خرگردي اين شهرستان را در کانون توجه داخلي و بين المللي قرار داده است.

شهر تاريخي "خرگرد" زيستگاه اقوام مختلف مذهبي و تبلور وحدت و همدلی است

«دکتر مرتضي دامن پاک» افزود: این همايش فرصتي براي کاوش در ابعاد مختلف شخصيت، زندگي، آثار، انديشه هاي علمي ،ادبي وعرفاني هاتفي خرگردي شاعر حماسه سرا بود که توانست ادب وعرفان را درمکتب عبدالرحمن جامی (خاتم الاشعراء) ایران یاد بگیرد  واز تذکره نویسان معاصر خود شود.

وي ادامه داد: هاتفي خرگردي پرورش يافته مکتب خردگرد کهن که ريشه در تاريخ اين مرز و بوم دارد و این شاعر و حماسه سرای بزرگ خراسان با تاسي از عبدالرحمن جامي (خاتم الشعراء) چون نگینی در زبان پارسي مي درخشد که خرگرد يا خرجرد بخش پر گوهر از نيم کره شرقي تمدن ايراني اسلامي که جايگاه سترگ دارد و مي توان خردگرد را نگين درخشان گوهر تابناک فرهنگ ، ادب و عرفان خطه جام دانست.

این مقام مسئول وزارت خارجه تصريح کرد: شهر تاريخي خرگرد خاستگاه شخصيت هاي بزرگ آسمان علم، ادب ، موسيقي مقامي، عرفان ايران و زيستگاه اقوام مختلف مذهبي وتبلور وحدت وهمدلی بوده است.

دامن پاک با اشاره قدمت خرگرد و نقش بي بديل آن در تمدن ايران و خراسان بزرگ يادآور شد: امروز از خرگرد کهن چند سده قبل چيزي جز تلي از تپه هاي خاکي و چند روستاي بزرگ و کوچک باقي نمانده و لازم است مسئولان فرهنگي با تشکيل انجمن احياء خرگرد جام به طورجدي اقدام کنند.

وی گفت: هاتفی خرگرد و دیگر مشاهیر شهر تاریخی خرگرد خواستگاه عرفان وادبیات ایران است وزیستگاه وحدت آمیز مذاهب اسلامی،پرورش دهنده موسیقی مقامی وظهور اندیشه های اصلاح طلبانه مشرق زمین است که توانست در اعتلای وحدت اسلامی زمان خود نقش بسزایی ایفا نماید.

وی تاکید کرد: بهره گیری از اندیشه های اعتدالی و دوری از تعصب افراطی از ویژگی های عرفانی هاتفی خرگردی بود که این اندیشه ها می تواند به عنوان الگویی برای نسل جوان کشور و منطقه باشد.

وی با انتقاد به این که علیرغم مشاهیر بزرگ ادبیات در این منطقه گفت: هنوز چهره های علمی  با آن سابقه درخشان در سطح ملی ومنطقه ای دربین نسل حاضر شناخته شده نیست واین همایش ها که در سه سال گذشته برای مفاخر برگزار شده است توانسته است غبار فراموشی را بزداید.

هاتفی خرگردی نشان داد وحدت شيعه و اهل سنت شعاري نيست

در ادامه امام جمعه تربت جام با اشاره به جايگاه هاتفي خرگردي گفت: شور هاتفي  خرگردي دلها را پر حرارت و باعث نشاط روح مي شود.

«حجت الاسلام دکتر جواد طاهري» با پرداختن به ويژگي هاي شخصيت هاتفي بيان داشت: هاتفي عيار خود را بالا برده بود که امروز جوانان ايران بعد از قرن ها با نگاه به او براي رسيدن به قله های علم وعرفان به رقابت، همت و تلاش مي پردازند.

وي با اشاره به خواهر زادگي هاتفي خرگردی شاعر شيعي با عبدالرحمن جامي(خاتم الشعراء) اهل سنت تصريح کرد: هاتفي وحدت شيعه و اهل سنت را يک اصل مهم بامعیارهای عدالت خواهی و وحدت خواهی می دانست که در يک خانواده دینی با دو مذهب قرار گرفت اما همیشه اهداف مشترک را ترغيب مي کند.

وی با اشاره فضاي سياسي حاکم بر دوران هاتفي يادآور شد:هاتفي خرگردي به عنوان يک شاعر شيعي حاکمان اهل سنت را تقويت می کرد و عامل امنيت آفريني منطقه بوده است.

امام جمعه تربت جام تاکید کرد: این شاعر برجسته نشان داد که وحدت شيعه و اهل سنت شعاري نيست که ضمن هدف و دوستی مشترک و در دشمنی با ظالمان هم نظریکسان دارند، بنابراین این میراث از گذشتگان برای ما به ارث رسيده که می بايست باحفظ اصول واشتراکات به نسل آينده منتقل کنیم.

حذف نام هاتفي خرگردی از مدرسه شهر کاري فرهنگي نبود

سپس امام جمعه اهل سنت تربت جام افزود: فرهنگ غني منطقه باعث هم زيستي ، وحدت و امنيت دروازه شرقي کشور شده است.

«مولوي شرف الدين جامي الاحمدي» با انتقاد از مسئولان گذشته آموزش و پرورش در حذف نام هاتفي از يک مدرسه شهر عنوان داشت: مسئولان با برگزاري اين همايش به دنبال زنده کردن مفاخر جام مي باشند و حذف نام هاتفي از مدرسه شهر کاري فرهنگي نبود و اميد است دوباره نام اين شاعر بر سر درب مدرسه قرار گيرد.

این روحانی اهل سنت تربت جام ادامه داد: امروز تربت جام به عنوان پايتخت وحدت با هنرمندان و مفاخرش در کشور و جهان معرفي شده است.

یکی ازعوامل اصلی توسعه و امنيت پايدار منطقه وجود 126 مفاخر تربت جام است

در ادامه فرماندار تربت جام با تقدير و تشکر از برگزار کنندگان همايش هاي تا هزاره شيخ جام گفت: بايد تلاش کرد علاوه بر معرفي منابع مادي، طبيعي خدادادي نسبت به استعدادهاي انساني توجه شود تا دوباره نام جام همچون گذشته تاريخش به درخشد.

«علي رستمي» افزود: وجود 126 انسان بزرگ در ديار علم و عرفان که پيوند دهنده همدلي واتحاد بودند مي تواند عامل جدي براي توسعه و امنيت پايدار منطقه باشد.

وي تصريح کرد: همايش هاي که تا کنون با همکاري وزرات امور خارجه برگزار شده است توانسته سيماي حقيقي و واقعي تربت جام را به جهانيان معرفي کند و بسياري از نگاه ها به اين شهرستان مرزي تغيير کرده است.

فرماندار تاکيد کرد: براي معرفي قابليت هاي علمي، ادبي و عرفاني  اين شهرستان بايد حوزه هاي پژوهشي و خبري پاي کار باشند.

«رستمي» خاطر نشان کرد: بايد از توسعه فرهنگي شروع کنيم تا بتوانيم در ديگر ابعاد کارهاي بزرگ تري انجام دهيم.

 
در ادامه آیین بزرگداشت هاتفی خرگردی «دکترعليرضا قيامتي» دبيراین همايش درگفتگو با خبرنگارما گفت: تعداد 57 مقاله داخلي و خارجي در ارتباط با شخصيت هاتفي خرگردي به دبيرخانه همايش واصل گرديد که پس از داوري تعداد  12 اثر منتخب  در جمع اندیشمندان قرائت شد.

وی افزود: شرکت کنندگان در همايش از مجموعه تاريخي مزار شيخ احمد جامي ، قاسم انوار و رباط جام بازديد نمودند و به صاحبان آثار و برترين ها لوح سپاس ، تنديس و هدايا ي نفيس تقديم شد.

غنای فرهنگی خراسان بزرگ متأثر از خرگرد جام است

 درادامه این گفتگو «دکتر حسن نصیری» پژوهشگر ادبی گفت: تبعاً پرداختن به مفاخر بزرگ خراسان افتخاری برای ادبیات  وفرهنگ کشور خواهند بود وقطعا این مشاهیر می تواند به همگرایی و وحدت و پیشینه تاریخی کمک کند و برگزاری سلسله همایش های تا هزاره شیخ جام در شناسایی مفاخر منطقه کمک خواهد کرد.

 وی  افزود: خرگرد تربت جام از فرهنگسراهای  قدیم خراسان است وما در خراسان قدیم دو خرگرد داریم که یکی در "خواف" و دیگری در "تربت جام" است که هر دو در متون تاریخی و تذکره ها به عنوان خواستگاه فرهنگی مطرح هستند و خرگرد تربت جام تاثیرگذار در فرهنگ خراسان بوده است.

«نصیری» گفت:  شهر خرگرد تربت جام با پیشینه کهن توانسته است مفاخر بزرگی همچون هاتفی خرگردی را به علم و ادب معرفی کند .

یک پژوهشگر ادبی افغانستان نیز گفت: حضور در چنین همایش هایی معلومات علمی را برای کشور های فارسی زبان افزایش خواهد داد وما با کشور ایران اشتراکات فرهنگی، عقیدتی و مذهبی  داریم که لازم است این مشتراکات استمرار داشته باشد تا بتوانیم اندیشه های این مشاهیر فارسی زبان که خارج از محدوده های جغرافیایی است به جهانیان معرفی کنیم هرچند مفاخری همچون هاتفی برگمنامی بسر می برد.

«فضل احمد علوی هروی» در ادامه تاکید کرد: ما در دوره های جدید تکمیلی فوق لیسانس دانشجویان هرات به گذراندن سبک های شعری خاتم الاشعراء ایران و رساله های این شاعر ایرانی دربین دانشجویان افغانستان تاکید فراروان داریم تا این شاعران به فراموشی سپرده نشوند.

وی با اشاره به این که اندیشه شاعران همچون هاتفی  و عبدالرحمان جامی محدود به مرزهای جغرافیایی نمی شود واندیشه های آنان  فراتر از همه مرزها است وشخصیت آنان برون مرزی است.

 وی گفت:ما هم با افتخار برای احیای نام این شاعران در تاجیکستان وافغانستان همایش های برگزار کردیم ودرحال حاضر آثار این شاعران در دانشگاهه های کشورهای همسایه ایران تدریس می شود واین  اندیشه ها به عنوان سفیران فرهنگی می تواند به دیپلماسی خارجی کمک نماید.

گفتنی است؛ نخستين همايش بين المللي مولانا هاتفي خرگردي جامی شاعر شيعي و حماسه سراي قرن دهم به همت شوراي اسلامي شهر و شهرداري در تربت جام و با مشارکت نهادهایی همچون مرکز پژوهش های بین المللی وزارت امورخارجه، کمیسیون ملی یونسکو، موسسه فرهنگی اکو، بنیاد فردوسی توسی، دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی، انجمن دوستی ایران وتاجیکستان، موسسه فرهنگی میراث مکتوب وانجمن علمی عرفان اسلامی ایران برگزار شد.

 گزارش از مهدی حسینی

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها