«فشار از بیرون برای فروپاشی از درون» سیاست آمریکا علیه ایران

کارشناس مسائل سیاسی به تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران اشاره کرد و گفت: ایالات‌متحده آمریکا با این تحریم‌ها به دنبال مقابله باقدرت، اقتدار و بازیگری جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و دخالت در امور داخلی به‌ویژه با شیوه نفوذ در ابعاد سیاسی، مدیریتی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی است.
کد خبر: ۸۸۹۳۷۸۷
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سید محمدرضا موسوی دانشجوی دکتری علوم سیاسی طی گفت‌وگویی به چرایی و اهداف آمریکا از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران اشاره و اظهار کرد: اعمال تحریم‌ها علیه ایران توسط سنای آمریکا چالش‌هایی جدی در روند اجرای برجام به وجود آورده است در حالی‌که ایران و کشورهای گروه 1+5 در روند مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به برجام، درباره تحریم‌های مربوط به ایران تعیین تکلیف کرده بودند.

وی طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» سنای آمریکا را در سه محور دانست و گفت: تحریم‌های موشک بالستیک، تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، اجرای تحریم تسلیحاتی سه محور اصلی تحریم جدید آمریکا هستند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این‌که استراتژی سیاست خارجی ایالات‌متحده نسبت به جمهوری اسلامی ایران به‌صورت «فشار از بیرون برای فروپاشی از درون» است، بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی راهبرد رفتاری دولت‌های مختلف آمریکا نسبت به ایران تغییر بنیادین نیافته است و در مجموع اعمال فشار بر تهران همواره در دستور کار روسای جمهور آمریکا قرار داشته است و به‌عبارتی‌ دیگر در واقع استراتژی سیاست خارجی ایالات‌متحده نسبت به جمهوری اسلامی تداوم نوع مقابله این کشور با نظام شوروی است که به‌صورت «فشار از بیرون برای فروپاشی از درون» اعمال می‌شود.

موسوی با اشاره به این‌که پس از توافق برجام جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافقات به تعهدات خود عمل کرده است، گفت: در مقابل ایالات‌متحده پس از برجام به سیاست‌هایی مانند مقابله باقدرت بازدارندگی و دفاعی جمهوری اسلامی، حفظ ساختار تحریم به بهانه‌های نقض حقوق بشر و برنامه موشکی، مقابله باقدرت اقتدار و بازیگری جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و دخالت در امور داخلی به‌ویژه با شیوه نفوذ در ابعاد سیاسی، مدیریتی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی روی آورده است.

وی با بیان این موضوع که پس‌ از این تحریم‌ها اجرای برجام با چالش‌های جدی‌تری مواجه خواهد شد، خاطرنشان کرد: پس از تبدیل این طرح به قانون باید شاهد باشیم که آیا دولت ایران می‌تواند آمریکا را به انجام تعهداتش متقاعد کند یا اینکه باید شاهد شکل‌گیری یک‌روند معکوس در توافق هسته‌ای و بازگشت طرفین به نقطه صفر باشیم.

دانشجوی دکتری علوم سیاسی به تناقض در اظهارنظرهای برخی دولت‌مردان در مورد برجام اشاره و عنوان کرد:  یک عده‌ای از دولت‌مردان صراحتاً اعلام می‌کنند "که دست آورد برجام برای کشور هیچ بود! و برجام برای کشور هیچ نتیجه‌ای نداشته است" البته خود آقای رئیس‌جمهور هم اصرار می‌کنند به این مسئله که برجام پیروزی بوده و ما در مسئله برجام پیروز شدیم اما این را باید به قضاوت افکار عمومی گذاشت که آیا این توافق توانست درخواست‌های ملت ایران را برآورده کند یا خیر این تنها یک توافق شکست‌خورده است؟

ارسال نظرات
پر بیننده ها