رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان نباید توقع داشته باشیم دولت با این وضعیت خود اشتغالزایی کند گفت: توقع بیش از اندازه از درآمدهای دولت نابجا و نادرست است.
کد خبر: ۸۸۹۴۴۲۱
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد نهاوندیان در مراسم جشن ملی تولید شکر در محل اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: بخش کشاورزی ما براساس گزارشات ارائه شده توانسته است در تولید چغندر، قند و شکر عملکرد مناسبی داشته باشد و تولید این محصول را از 31 تن در یک سال به 53 تن در سال 85 برساند.

وی افزود: در طول سه تا 4 برنامه گذشته در بخشهای دیگر نتوانستیم شاهد افزایش بهره‌وری مناسبی باشیم به طوری که در این برنامه‌ها تاکید شده است که باید یک سوم رشد از محل افزایش بهره‌وری صورت گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: گزارش امروز نشان می‌دهد این کار (افزایش بهره‌وری) در کشور شدنی است و می‌توان بازدهی را بالا برد.

نهاوندیان تصریح کرد: در بخش کشاورزی افزایش بهره وری تنها محدود به چغندر قند نیست بلکه در بخش تولید گندم نیز عملکرد ما بالا رفته است و با وجود اینکه سطح زیرکشت افزایش نیافته میزان استحصال افزایش یافته است.

وی گفت: برای درآمد و رشد بیشتر نباید مرتب به دنبال پول نفت بگردیم و با افزایش بهره‌وری از طریق افزایش بهره‌وری با منابع موجود می‌توان عملکرد مناسبتری داشت.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به نقش مرکز مطالعات آب و کشاورزی اتاق بازرگانی در بهبود راندمان بخش کشاورزی گفت: با تاسیس مرکز مطالعات آب و کشاورزی در اتاق بازرگانی به موضوع کشاورزی و استفاده ازمنابع آبی به صورت بلندمدت نگاه شده است و برخلاف تصور معمول بخش خصوصی خود به صورت بلندمدت به مسائل نگاه کرده است.

* ادامه روند استفاده فاجعه‌بار از منابع آب باعث انهدام طبیعت می‌شود

نهاوندیان ادامه داد: بحران آب مسئله جدی در کشور به حساب می‌آید و در واقع اگر این فاجعه ادامه پیدا کند منجر به نابودی مخازن تحت‌العرض می‌شود و با نابودی این منابع دیگر امکان ذخیره‌سازی دوباره حتی با افزایش میزان بارندگیها وجود نخواهد داشت و در واقع یک انهدام طبیعت صورت می‌گیرد.

وی افزود: در دولت یازدهم به موضوع آب بیشتر از گذشته توجه شده است و امیدواریم که این توجه ادامه پیدا کند و نهضت بهینه‌سازی، بهره‌برداری از منابع آبی باید در همه بخش‌ها باشد.

* توقع بیش از اندازه از دولت باعث ناکامی شده است

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود گفت: دولت نمی‌تواند شغل دولتی برای همه ایجاد کند و منابع درآمد دولت در دهه‌های اخیر از منابع نفتی کاهش یافته است.

وی افزود: توقع بیش از اندازه از درآمدهای دولت منجر به ناکامی‌ها است. با بودجه عمرانی دولت نمی‌توان اشتغالزایی ایجاد کرد.

نهاوندیان گفت: اینکه توقع داشته باشیم دولت با این وضعیت خود اشتغالزایی کند عمل درستی به حساب نمی‌آید، بلکه باید دولت از محیط کسب و کار حمایت کرده و بر آن نظارت کند تا بخش خصوصی بتواند با عدالت کار کرده و زنجیره‌های تولید و عرضه را ایجاد کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: بخش خصوصی نباید از برنامه‌ریز‌های 10 تا 30 ساله هراس داشته باشد و این دولت است که می‌تواند امنیت سالم برای سرمایه‌گذاران را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه اشتغالزایی باید توسط کارآفرینان صورت گیرد، گفت: در موضوع تولید و اشتغال نیز باید به بازار آن توجه شود تا از این طریق بتوان تولید و اشتغالی پایدار داشت. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به صحبتهای خود با روحانی درباره نقش شورای گفت‌وگو در دولت دوازدهم گفت: براساس صحبت‌های صورت گرفته با رئیس جمهور به دنبال افزایش نقش‌آفرینی شورای گفت‌‌وگو در دولت دوازدهم هستیم و با تجمیع اظهارات و صحبتهای صورت گرفته در این شورا می‌توان از آن برای بهره‌گیری در امور استفاده کرد.

وی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری نیازمند افزایش بهره‌مندی است گفت: با افزایش بهره‌مندی می‌توان افزایش بهره‌وری را ایجاد کرد و با عدالت اجتماعی می‌توان بهره‌مندی و بهره‌وری را افزایش داد. در بخش کشاورزی نیز مهم است که کشاورز از تولیدات احساس بهره‌مندی بیشتر  و معیشت خود را تامین کند.

ارسال نظرات