فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه کاشمر گفت: امسال با همکاری بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) سه قنات از روستاهای قراچه، فرح‌آباد و فروتقه شهرستان با هدف افزایش آبدهی احیاء می‌شود و با ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار در قالب ارائه تسهیلات با سود پایین از صنایع تبدیلی و قطب تولید کاشمر هم حمایت می‌کنیم
کد خبر: ۸۸۹۴۵۸۵
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
سرهنگ پاسدار علیرضا سازگار در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، حول محور احیای قنات‌ها اظهار کرد: اجرای طرح احیای قنوات در سال ۱۳۹۵ توسط بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) استارت زده شد و ما در همان مرحلۀ نخست، روستاهای شهرستان را که با کمبود آب مواجه بودند شناسایی کردیم.

 لایروبی و احیاء قنوات کاشمر
 
فرمانده ناحیۀ مقاومت بسیج سپاه کاشمر با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر مصرف بهینه‌ی آب بیان داشت: طی بازرسی که سال گذشته در تعدادی از قنوات روستاهای شهرستان انجام شد به این نتیجه رسیدیم که در صورت احیا، و لایروبی، آبدهی قنات‌ها افزایش پیدا می‌کند و تأثیر مستقیم بر توسعۀ کشاورزی روستا دارد.

وی با اشاره به جدی بودن مبحث کم آبی کشورمان گفت: هم اکنون هم در سطح استان با همکاری بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) حدود ۱۱۰ قنات از همۀ شهرستانها پذیرفته شده که در سال جاری احیاء شود و با توجه به این برنامه احیاء و لایروبی سه قنات از روستاهای قراچه، فرح‌آباد و فروتقه کاشمر در دستور کار قرار گرفته است.

مراحل احیاء قنوات

سازگار در مورد مراحل احیاء قنات‌ها ابراز کرد: نخست اطلاعات و توضیحات لازم را به رده‌ی بالاتر ارجاع می‌دهیم و بعد از تأیید نهایی و ابلاغ احیاء قنات به سپاه ناحیه، تفاهم‌نامه‌ای با دهیار و شورای اسلامی و مالکین قنوات روستا امضاء می‌شود و در این تفاهم‌نامه بسیج سازندگی به عنوان ناظر و سرمایه‌گذار و مالکین قنات روستا به عنوان مجری انتخاب می‌شوند و بعد از انعقاد تفاهم‌نامه، برآورد ریالی اعتبار هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی افزود: بعد ازهماهنگی با جهاد کشاورزی و کارشناسان جهاد در تأمین اعتبار کمک لازم انجام و سه استعلام که مربوط به سپاه ناحیه، اداره جهاد کشاورزی و ادارۀ منابع طبیعی است به استان ارسال می‌کنیم و بعد از تأیید نهایی دستور اجرا، داده می‌شود.

فرمانده سپاه کاشمر بیان داشت: طرح احیای قنات به صورت مشارکتی است یعنی پنجاه درصد احیای قنات‌ها توسط مالکین و ۵۰ درصد باقیمانده هم توسط بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) با همکاری آستان قدس انجام می‌شود و کمکی که روستائیان ما به عنوان مالک انجام می‌دهند به صورت کمک غیرنقدی مانند تأمین نیروی انسانی و تجهیزاتی است که در اختیار روستا قرار دارد.

احیاء ۷۰ الی ۸۰ درصد قنوات کاشمر تا پایان سال جاری

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد لایروبی با همکاری استان انجام شود در مورد میزان تأثیرگزاری این مهم در بحث افزایش میزان آبدهی قنات‌ها ابراز کرد: با توجه به خشکسالی‌های مکرر و بازدیدی که کارشناسان ما از منطقه داشتند با احیاء قنات‌ها حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد افزایش آبدهی را شاهد خواهیم بود.

سازگار در پاسخ به اینکه آیا امکان احیاء قنات که کاملا خشک شده وجود دارد؟ گفت: در این مورد توسط کارشناسان، بازرسی لازم انجام می‌شود و چنانچه موردی باشد که چاههای تقویتی آنها پر نشده و قابلیت لای‌روبی هم داشته باشد با توجه به سطح آبدهی آن منطقه اقدامات لازم انجام می‌شود که به عنوان نمونه قنات پادگان قدس سپاه کاشمر کاملا خشک شده بود که سال ۱۳۹۱ احیاء شد.
 
آشنایی بیشتر با حوزۀ فعالیت اردوهای جهادی

وی در ادامه‌ی گفت‌و‌گو به سایر فعالیت‌های اردوهای جهادی اشاره کرد و بیان داشت: علاوه بر لایروبی قنات‌ها، جهادگران ما در عرصه‌های مختلف مرمت و بازسازی مدارس، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها، ساخت خانۀ عالم، غسال‌خانه‌ها، کانال کشی‌های فاضلاب روستایی، بازسازی سدهای ذخیرۀ آب، احداث خانه‌ی بهداشت، کاشت نهال و ایجاد فضای سبز تلاش می‌کنند.

فرمانده سپاه کاشمر با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه‌ی اردوهای جهادی در سپاه پاسداران ادامه داد: به عنوان مثال سال گذشته پنج خانۀ بهداشت و پنج پایگاه مقاومت احداث کردیم و حدود ده غسالخانه مرمت و بازسازی و یکهزار و ۴۰۰ نفر روز بازسازی و زیباسازی مدارس داشتیم.

۹۰ درصد طرحهای اقتصادی حمایت شده به بهره‌برداری رسیده

وی گفت: سال گذشته در قالب طرحهای اقتصاد مقاومتی با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال، حدود ۸۰ طرح اقتصادی را پشتیبانی تسهیلاتی کردیم و تا کنون ۹۰ درصد طرحها مانند پرورش گاو، گوسفند، زنبور عسل، مرغ بومی، شترمرغ، قارچ، گیاهان گلخانه‌ای و سایر به بهره‌برداری رسیده و خوشبختانه هم‌اکنون فعال هستند.

سازگار بیان کرد: در نتیجه‌ی این پشتیبانی و حمایت لازم که همراه با نظارت بوده حدود ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم و حدود ۱۰۰ نفر هم به صورت مستقیم مشغول به کار شدند.

حمایت از صنایع تبدیلی و قطب تولید شهرشتان با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان

وی تصریح کرد: امسال بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) در رابطه با طرحهای اقتصاد مقاومتی درهر شهرستانی راجع به یک محصول که اکثریت تولید را به خود اختصاص داده حمایت لازم را به عنوان قطب تولید همان محصول که به عنوان نمونه کاشمر قطب تولید کشمش است در قالب ارائه تسهیلات با درصد پایین انجام می‌دهد.

فرمانده سپاه کاشمر گفت: اکنون یک میلیارد و پانصد میلیون ریال اعتبار در قالب ارائه‌ی تسهیلات با سود پایین در مبحث حمایت از صنایع تبدیلی و طرح قطب تولید، اختصاص پیدا کرده است و قطب تولید از مرحله‌ی کاشت تا مرحله‌ای تولید کشمش و مباحث بسته‌بندی، فرآوری و صادرات را شامل می‌شود که در همین راستا برای متقاضیان تشکیل پرونده می‌دهیم و اعتبار مابقی طرحهای اقتصاد مقاومتی هم که تا کنون اعلام نشده است.
 
وی با اشاره به فرمایش و تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از بخش خصوصی یادآور شد: خوشبختانه تسهیلاتی که امسال در اختیار کارآفرینان و متقاضیان قرار می‌دهیم با سود ۱۰ درصدی است در صورتی که پارسال ۱۶ درصد بود و بازپرداختی که سال گذشته سه ساله بود امسال پنج ساله شده و در بحث ضمانت بانکی هم روان‌سازی لازم انجام شده است تا روند کار سرعت بیشتری بگیرد.

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها