مدیر مرکز اگرواکولوژی، آب و تاب آوری دانشگاه کاونتری انگلیس:
استاد دانشگاه کاونتری انگلیس، گفت: مونسانتو یک شرکت چندملیتی بسیار سلطه‌جو است و هرگونه قانونی را دور می‌زند؛ ایران ظرفیت فوق العاده‌ای در بخش کشاورزی دارد بنابراین نباید خود را وابسته به شرکت‌های چندملیتی خصمانه کند.
کد خبر: ۸۸۹۴۸۰۶
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، پروفسور میشل پمبر (Michel Pimbert) مدیر مرکز اگرواکولوژی، آب و تاب آوری دانشگاه کاونتری انگلیس درباره شرکت مونسانتو و مسئولیت دولت‌ها درقبال سلامت غذایی مردم کشورشان، گفت: مونسانتو یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده بذر و دانه در جهان است که در تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی بسیار فعال عمل می‌کند.

این استاد دانشگاه کاونتری انگلیس، ادامه داد: محصولات زیادی از این کمپانی در بازار موجود است مانند خاک مقاوم به علف‌کش و انواع بذرها و غیره اما یکی از کلیدی‌ترین محصولات این شرکت، سم گلایفوسیت یا راندآپ است؛ البته این شرکت سایر محصولات و غلات تراریخته را درحال تولید دارد.

مونسانتو یک شرکت چندملیتی بسیار سلطه جو است

وی با بیان اینکه این کمپانی یک شرکت چندملیتی بسیار سلطه جو است، گفت: مستندات زیادی دال بر اینکه مونسانتو فشار زیادی برای ادامه حیات خود به دولت آمریکا وارد می‌کند، وجود دارد؛ دانشمندان زیادی هستند که متاسفانه به نفع این شرکت کار می‌کنند و کاملا از ناسالم بودن محصولات مونسانتو برای سلامت عموم انسان‌ها و محیط زیست باخبرند؛ دانشمندان همواره از زمان تشکیل این شرکت از خطرناک بودن محصولات تولیدی آن باخبر بوده‌اند.

مونسانتو هرگونه قانونی را دور می‌زند

پمبر، افزود: تولیدات مونسانتو برای سلامتی عموم انسان‌ها بسیار خطرناک و سرطان‌زا است علاوه بر آن، در محصولاتی که از علف‌کش‌های این شرکت استفاده شده نیز اثرات سرطان‌زایی دیده می‌شود؛ این درحالیست که مسئولان این شرکت هرگونه احتمال سرطان‌زا بودن تولیدات مونسانتو را رد می‌کنند و هرگونه قانونی را دور می‌زنند.

مدیر مرکز اگرواکولوژی، آب و تاب آوری دانشگاه کاونتری انگلیس، ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد در غرب آفریقا کشوری مانند بورکینافاسو تحت فشارهای مونسانتو، مجبور به کشت پنبه تراریخته که باکتری بی‌تی دارد در مقیاس وسیع، قرار گرفت و اکنون بسیاری از کشاورزانی که در آفریقا وادار به کشت پنبه تراریخته شدند، دریافته‌اند که این محصولات قابل اعتماد نیستند و به انواع دیگر کشت این محصول رو آورده‌اند. 

وی یادآور شد: اکنون حتی دولت آمریکا نیز فهمیده است که نمی‌تواند از شرکت مونسانتو به عنوان عمده تولیدکننده محصولات حمایت کند؛ لذا دولت باید از کشاورزان حمایت کند تا برای تولید پنبه از روش‌های دیگر استفاده شود.

میشل پمبر، با تصریح اینکه اغلب شرکت‌های مدافع تراریخته با ایجاد وحشت از قحطی و نیاز فزاینده مردم جهان به غذا، برای پیشبرد اهداف شوم خود استفاده کرده‌اند، گفت: مونسانتو را همانند یک شرکتی به جهان معرفی کرده‌اند که قرار است همه را از گرسنگی نجات دهد؛ این درحالیست که راه‌های زیادی برای تولید غذای کافی برای هر نفر در جهان وجود دارد؛ از طرفی باید جلوی دورریز غذاها و از بین رفتن یک سری محصولات که استفاده نمی‌شوند گرفته شود البته ما به تکنولوژی قویتر برای تولید بیشتر نیاز داریم.

 

 

مسئولان در صنعت کشاورزی ایران، به تجارب سایر کشورها بیاندیشند
 
این دانشگاه کاونتری انگلیس، تصریح کرد: در واقع شرکت‌های تولید بذر مانند مونسانتو به صورت غیرمستقیم می‌خواهند جمعیت جهان و غذای آنها، بازار بذر و علف کش‌ها را تحت کنترل خود بگیرند؛ توصیه من به تصمیم گیرندگان در صنعت کشاورزی ایران اینست که به تجارب سایر کشورها دقت نظر داشته باشند؛ به تجارب کشورهایی که مونسانتو در کشاورزی آنها دخالت کرده و اثرات منفی را بر اکوسیستم‌شان تحمیل کرده باید توجه کرد.

وی متذکر شد: بزرگترین اثر منفی تولیدات مونسانتو، تاثیرات مخرب بر بهداشت و سلامت عموم مردم بوده است؛ ما آنچه که پنج قاضی دادگاه‌های بین‌المللی درباره مونسانتو حکم کرده و محصولات این شرکت را محکوم کردند، به دولت‌های جهان سفارش می‌کنیم.

ایران می‌تواند دانش کشاورزی منحصربه فرد و بومی خود را داشته باشد

پمبر، با اشاره به اینکه کشوری مانند ایران باید آگاه باشد که ظرفیت فوق العاده‌ای در بخش کشاورزی دارد، گفت: در ایران دانش خوبی در زمینه کشاورزی وجود دارد که ایران را قادر می‌کند دانش کشاورزی منحصربه فرد و بومی خود را داشته باشد و وابستگی ایران را به خارج به حداقل برساند و با عدم وابستگی به شرکت‌های چند ملیتی، ارز را به داخل کشور باز ‌گردانند.

امروز جلوی تراریخته را بگیرید، فردا دیر است

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه کشورها باید مراقب باشند که مردم آنها با مصرف محصولات شرکت‌هایی که بصورت خصمانه دست به تولید محصولات کشاورزی می‌زنند، مورد خیانت قرار نگیرند؛ اگر اکنون ایران جلوی کشت و واردات تراریخته را نگیرد حداقل تا 10 الی 20 سال آینده خواهد فهمید که براحتی به بازارهایی که توسط مونسانتو کنترل می‌شوند وابسته شده است.

ارسال نظرات