مراسم نکوداشت آیت الله مشگینی در اردبیل برگزار شد/

بیان خاطرات و خصوصیات اخلاقی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری از زبان دامادش

حجت الاسلام سید علی اکبر اجاق نژاد نماینده رهبری در جمهوری آذربایجان و داماد آیت الله مشگینی در مراسم نکوداشت این عالم وارسته به بیان خاطرات چاپ نشده و ویژگی های اخلاقی او پرداخت.
کد خبر: ۸۸۹۴۹۰۷
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، حجت الاسلام سیدعلی اکبر اجاق نژاد نماينده ولي فقيه در جمهوری آذربايجان و داماد آیت الله مشگینی در مراسم نکوداشت این عالم وارسته با اشاره به بازداشت های مکرر وی از سوی ساواک در اردبیل و تبعید به چندین شهر از جمله ماهان، کاشمر، گلپایگان و در آخر مشهد که تحت نظر ساواک مدتی آزاد و سکونت داشت، مورد حمایت آشکار و پنهان مقام معظم رهبری بود.

وی درباره شخصیت رهبر انقلاب می گفتند؛ آیت الله سید علی خامنه ای 100 سال از زمان خود جلوترند.

وی گفت: در ملاقات با امام امت از جملات کوتاه استفاده می کرد تا وقت امام را نگیرد و همیشه از اینکه همیشه در حسرت دیداربزرگان فقاهات بود امام راحل را مرهم و تداعی بزرگان می دانست.

وی سفارش می کرد که در دیدار ها با مقام معظم رهبری این جمله را خدمتشان عرض کنم که؛ همه زحمات و مشکلات به دوش ایشان است.این عالم وارسته به ولایت فقیه ملتزم و دید دینی داشتند.

اجاق نژاد با تاکید بر اینکه نخوردن نیاشامیدن و تسلط بر نفس برای وی کار بسیار راحت و سهل بود خاطر نشان ساخت: گاها از خوردن میوه و غذاهای لذیذ منصرف می شد و از روح و جسم خود در قبال خوردن مراقبت می کرد.

او، با بیان اینکه مرحروم آیت الله شیخ علی اکبر فیض مشگینی تسلط عجیبی بر گوش، زبان و چشم داشت افزود: در محافل خصوصی و کاری ارائه گزارش نیز جوانب تقوی و غیبت و تهمت را رعایت می کرد.

وی گریزان بودن از سمت ها و القاب و عناوین دولتی را از صفات جدی و بارز او توصیف کرد و افزود: در مراسم و جلساتی که با عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری یاد می شد تاکید می کرد که کمتر از این عنوان استفاده شود حتی با زمانی که مقرر بود مدرک دکترای افتخاری به وی اهداء شود؛ ضمن خودداری از اجازه برگزاری این مراسم و دریافت مدرک دکتری، طلبگی را افتخار بزرگ خود معرفی می کرد.

این داماد ایت الله مشگینی حفظ حرمت و جایگاه ولایت فقیه را از سوی این عالم وارسته بسیار مورد تاکید قرار داد و افزود: حتی در منزل و صحبت های بین بستگان و شاگردان و نیز در بحث های فقهی تلفنی نیز با عنوان مقام معظم رهبری یاد می کردند.

حجت الاسلام سید اجاق نژاد احترام و محبت به سادات را از دیگر ویژگی مرحوم آیت الله مشگینی برشمرد و خاطر نشان ساخت: به سادات در عمل احترام و حرمت می گذاشت و حتی با اینکه داماد این خانواده بودم هیچ وقت آمرانه و یا دستوری صحبت نمی کرد و در موارد ریز خود را بر من ترجیح نمی داد.

وی کمک به چاپ کتاب فقهی ولو مخالف نظرش را وظیفه شرعی خود می دانست و به افرادی که تهی دست بوده و می شناخت بدون آنکه نامی از خود برجای بگذارد مساعدت می کرد.

پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی رحلت آیت‌الله مشگینی

در پی رحلت فقیه مجاهد و پارسا حضرت آیت الله آقای حاج میرزا علی مشکینی اعلی اله مقامه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیت صادر فرمودند. متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

رحلت فقیه مجاهد و پارسا حضرت آیت الله آقای حاج میرزا علی مشکینی اعلی اله مقامه موجب تأسف و تأثر شدید اینجانب گردید. این روحانی عالیقدر از جمله ی شخصیت های نادری بود که در سراسر عمر با برکت و در مراحل گوناگون زندگی نورانی خویش منشأ برکات فراوان برای حوزه ی علمیه و مردم مؤمن و اسوه ی اخلاقی و عملی برای شاگردان و ارادتمندان خود بود.

در دوران طاغوت جزو پیشگامان نهضت اسلامی و در دوران جمهوری اسلامی در شمار مجاهدان واقعی و معلم اخلاص و پرهیزگاری و پارسائی محسوب می گشت. رفتار و عمل او بیش از بیان شیرین و رسایش، دعوت کننده ی به ایمان و پارسائی و حق طلبی و حقگوئی بود. جایگاه رفیع او در نظام جمهوری اسلامی و ریاست مجلس خبرگان رهبری از آغاز تشکیل این مجلس که نشانه ی حرمت و مکانت او در چشم نخبگان و علمای بزرگ و اساتید مبرّز روحانی کشور است، هرگز نتوانست در تواضع و فروتنی او یا در زندگی زاهدانه و دامن پاک او کمترین خدشه ئی وارد آورد. او جامع علم و عمل، و جهاد و زُهد، و تشخیص و سلوک صائب و مستقیم و بدون انحراف بود. فقدان این عالم ربانی و این روحانی جلیل القدر، ضایعه ئی بزرگ است. از خداوند متعال علوّ درجات و مغفرت و رحمت واسعه اش را برای روح مطهر ایشان مسألت می کنم و به ملت ایران و حوزه های علمیه و مراجع عظام و علمای اعلام بویژه به خاندان مکرم و بازماندگان محترم و همه ی ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت عرض میکنم.


والسلام علیه و رحمه اله و برکاته
سیدعلی خامنه ای

ارسال نظرات