کد خبر: ۸۸۹۵۰۷۸
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از میبد، سعید حبیبیان و محمد حسین زارع دو جوان میبدی هستند که توانسته اند با اراده و تلاش کارگاه تولید مواد غذایی را ایجاد کرده و موجبات اشتغال چندین نفر را فراهم آورند.

محمد حسین زارع از ایده انجام این کار گفت: در دانشگاه با آقای حبیبیان آشنا شدم و از آنجا به فکر راه اندازی کار تولیدی بودیم. 4 سال پیش با توجه به تجاربی که من در صنعت و دوستم در صنایع مواد غذایی داشتیم به این فکر افتادیم تا یک تولیدی کوچک مثلا در زمینه تولید خیار شور، همبرگر دستی و کارهایی از این دست ایجاد کنیم تا اینکه 3 سال قبل در بازدید از یک نمایشگاه صنایع غذایی ایده راه اندازی واحد تولیدی مواد غذایی آماده و نیمه آماده به ذهنمان رسید. در این زمینه برای ایجاد کار تحقیقات بسیاری را در زمینه دستگاهها و انواع مواد غذایی انجام دادیم.

وی در رابطه با شروع کار بیان کرد: زمین و سوله را بصورت آماده خریدیم البته سوله بصورت نیمه تکمیل بود و ما کار را از کارشیکاری، سنگ کردن، بهسازی محوطه کارگاه، ساخت ساختمان اداری، ساخت سرخانه و سیستم تاسیساتی آغاز کردیم و درادامه مجوزهای آب و برق و گاز را گرفتیم.

جوان کارآفرین میبدی در باره منابع مالی اظهار داشت: در ابتدا ما با سرمایه ای کم وارد بازار آزاد شدیم سپس با رونق کار توانستیم سرمایه ای را کسب کنیم و با دریافت تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید و بسیج سازندگی سپاه کارگاه را راه انداخته و دستگاههای مورد نیاز را خریداری کردیم. در این برای تامین مابقی منابع مالی خانواده هایمان را در کار سهیم کردیم و الان 4 ماه هست که به بهره برداری رسیده ایم. ما مجوزهای تولید غذاهای آماده ونیمه آماده را که شامل تولید فلافل، کوکو سبزی و سیب زمینی، انواع کتلت، ناگت و شینسل مرغ، همبرگر و انواع ساندویچ سرد را اخد کرده ایم. برای شروع کار با توجه به اینکه منابع مالی محدود بود و علاقه بازار مصرف به تولید فلافل روی آوردیم و آن را در بسته بندی های مختلف به بازار عرضه کردیم.

زارع افزود: محصولات ما بیشتر در خود استان یزد و البته به استانهای کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، قم و بخشهایی از استان اصفهان عرضه می شود. دراین زمینه و برای پیدا کردن بازارهای جدید رایزنی هایی با فروشندگان و نمایندگان استانهای خوزستان، مرکزی و فارس نیز شده و نمونه محصولات برای تست فرستاده ایم که خوشبختانه مورد تایید قرار گرفته است. برای پیشبرد کار با حبیبیان تقسیم کار کردیم مسائل تولیدی، آزمایشگاهی و دستگاهها را من و بحث های فروش، بازرگانی، اداری و مالی را حبیبیان برعهده گرفت. در سه ماهه اول آغاز به کار با توجه به مشکلاتی که در فرمولاسیون داشتیم استقبال زیادی از محصولاتمان نشد ولی با تلاش و ارائه فرمولاسیون جدید توانستیم دوباره به بازار برگردیم.

وی در مورد مشکلات پیش رو بیان داشت: کار تولید سختی های خاص خود را دارد. در این راه از یکطرف با هزینه های استهلاک دستگاهها و راکد ماندن سرمایه و از طرفی دیگر با هزینه های جاری مثل آب، برق، گاز و حقوق کارگر روبرو هستیم. و این سختی ها زمانی بیشتر می شود برای انجام کار با پروسه طولانی فرایندهای اداری روبرو شویم که باعث می شود تولید کننده سرخورده شود ما نیز در این راه در برهه ای از زمان کار برایمان فرسایشی شد مثلا برای اخذ مجوز آب 4 تا 6 ماه آب منطقه ای معطلمان کرد واین روند طولانی باعث شد که بهمن و اسفند 96 تمام پیش بینی های ما بهم ریزد و ما با یک بحران مالی مواجه شویم از یکرف دستگاهها خریداری شده بود و آماده به کار و از طرفی دیگر برای پاس کردن چک ها برنامه ریزی کرده و به فروش محصولات امید بسته بودیم واقعا شرایط سختی بود که اگر لطف خدا و برخی کمکهای مالی صورت گرفته توسط برخی از بانکها و بویژه تسهیلات اشتغالزایی بسیج سازندگی نبود احتمال ورشکستگی و اینکه این طرح و ایده در همان نطفه خفه شود بود. در زمینه راه اندازی کار تنها فرماندار میبد بود که با همکاری مناسبی داشت و حتی چند بار همراه ما به مرکز استان آمد تا ما را در زمینه اخذ مجوزها یا وامها بطور مستقیم یاری کند. با وجود همه این شرایط و سختیها از کار تولیدی که راه انداختیم و توانستیم باعث اشتغال چند هم بشویم خدا را شکر کرده و راضی هستم و برکتهای آن را در زندگی دیده ام.

کارآفرین میبدی در مورد تولید گفت: در این زمینه 5 نفر بطور مستقیم بطور مستقیم مشغول به کار هستند البته فعلا بصورت تک شیفت تولید داریم ولی با تولید محصولات جدید تا چند ماه آینده به شیفت دوم هم خواهیم رسید.در تامین مواد اولیه در ابتدای کار با توجه به کمبود منابع مالی به مشکلات فراوانی برخورد کردیم مثلا گاهی مواقع مجبور می شدیم برای تامین روغن بصورت جزئی و با مراجعه به فروشگاههای سطح شهر آن را تامین کنیم که این امر تولید را با مشکل روبرو می کرد ولی الان با توجه به اینکه فروش داریم کارها به روال عادی برگشته و از مشکلاتمان کاسته شده است. بغیر نخود که از کرمانشاه تهیه می کنیم بقیه مواد مورد نیاز را از داخل استان خریداری می کنیم. فعلا برند محصولات ما 504 هست و لی برای برند دوم با توجه به توسعه کار اقداماتی را انجام داده ایم. دستگاههایی را که برای این کار تهیه کرده ایم بخصوص دستگاه بسته بندی با معیارهای روز اروپا برابری دارد و روند تولید کاملا بصورت اتوماتیک و بدون دخالت عامل انسانی میباشد اپراتورها فقط برای نظارت بر روی دستگاهها هستند. در امر تبلیغات فعلا در فضای مجازی و سایتها اقدام کرده ایم و برای ترغیب خریداران از طرحهای متنوع نیز بهره می بریم. با افزایش محصولات قصد داریم تا در سالهای آینده در نمایشگاههای صنایع غذایی نیز شرکت کنیم.

وی به جوانها توصیه داشت: استان یزد جوانهای باهوش، مستعد و زحمتکشی را دارد که باید مسئولین از این ظرفیت ویژه بدرستی استفاده نمایند. با خلافیتی که این جوانها دارند ما می توانیم کلیه نیازهای خود را در استان تولید کنیم. من به جوانها پیشنهاد می کنم در کنار کار اصلی خودشان با وقت بیشتری که می گذارند و با سرمایه های کم برای خود کارهای تولیدی کوچکی را ایجاد کنند تا بتوانند با تلاش کارآفرینی داشته باشند و باعث اشتغال دیگران نیز شوند. جوانان با توجه به زمینه های کاری می توانند برای دستیابی به ایده های جدید به نمایشگاهها و مراجعه به سایتهای فراوانی که در این زمینه وجود دارد با ایده ها و کارهای جدید آشنا شوند.

زارع در پایان از مسئولان درخواست داشت: تقریبا حرف تمام تولید کننده ها این است که اگر نهادهای دولتی در زمینه تولید به آنها کمکی نمی کنند حداقل جلوی پایشان سنگ نیندازند و وقتی امر تولید پیش می آید یکسری کارها را بسیجی وار حل کنند تا تولید کنندگان در این مسیر طولانی کاغذ بازی های اداری دلسرد نشوند و کارهای تولیدی را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

ارسال نظرات