خبرهای داغ:
گرمای غافلگیرکننده این روزهای تبریز صدای مسافران را نیز در آورده است چراکه هوای خنک و نسیم تابستانی آن ها را به این شهر و دیار کشانده است تا از گرمای کلافه‌کننده تابستانی در امان باشند ولی امسال ظاهراً تیرشان به سنگ خورده و آنچه رشته بودند پنبه شده است.
کد خبر: ۸۸۹۵۱۲۱
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، با وجودی که تبریز چنین روزهای گرمی داشته  ولی تحرک و پویایی به‌طور چشمگیری در شهر موج می‌زند و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشورمان به این خطه از میهن اسلامی آمده و به تماشای زیبایی‌های این شهر تاریخی و زیبا می‌پردازند.

گردشگرانی که در تجربه گردشگری خود سفر به تبریز را در کارنامه مسافرت  و گردشگری خود ثبت و ضبط می‌کنند.

با برخی از گردشگران و مسافرانی که از شهرهای مختلف به تبریز آمده‌اند گفت‌وگو کرده‌ایم تا دیده‌ها و شنیده‌های آنان را با شهروندان تبریزی به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

پارک‌نشینی مردم برایم جالب است
خانم آمالی یک ماه است که در تبریز در منزل دخترش اقامت دارد، از او در مورد مهم‌ترین نکته‌ای که در تبریز توجه او را به خودش جلب کرده است، می‌پرسم، او می‌گوید: پارک‌نشینی مردم تبریز بسیار برایم جالب بود، آنها تا پاسی از شب به صورت خانوادگی در پارک‌ها به سرمی‌برند و به خوشگذرانی و شادی می‌پردازند.

مهمان‌نوازی تبریزی‌ها مرا شیفته کرد
وی با اشاره مهمان‌نوازی تبریزی‌ها با ذکر یک خاطره در این مورد ادامه داد: به همراه دخترم به یک آرایشگاه زنانه رفته بودیم، وقتی خانم‌ها فهمیدند من از کرمانشاه آمده‌ام، از انواع غذاهای تبریز حرف زدند و در آخر نیز در مورد کوفته تبریزی سخن‌سرایی کردند.

وی ادامه داد: یکی از خانم‌های حاضر در آرایشگاه مرا به خوردن کوفته تبریزی در منزلشان دعوت کرد ولی از آن جایی که من روز بعد نمی‌توانستم به منزل آنها بروم، دیدم آن خانم پنج عدد کوفته تبریزی خوشمزه درست کرده و به خانه دخترم آورده، این خاطره خوب همیشه در ذهن من به یادگار می‌ماند.

در میدان ساعت تبریز زوج جوانی آدرس بازار تبریز را از رهگذران می‌پرسیدند و اتفاقاً من نیز یکی از آن رهگذران بودم که این موضوع باب آشنایی ما را رقم زد.

آنها از شهر تهران به تبریز آمده بودند و به قول خودشان از گرمای کلافه‌کننده تهران به تبریز پناه آورده بودند ولی ظاهراً گرمای این روزهای تبریز آنها را بیشتر کلافه کرده بود‌.

از آنها می‌پرسم در گشت و گذار در تبریز به کجاها رفته‌اید؟ می‌گویند: سه روز است که در تبریز اقامت داریم و چند روز دیگر نیز اینجا خواهیم ماند و برنامه امروز ما بازدید از منزل شخصی و موزه استاد شهریار بود و حالا نیز به دیدن بازار تبریز می‌رویم.

تعدد موزه‌های تبریز واقعا جالب و جذاب است
وی که خود را علی علیمی معرفی کرد، از تعدد موزه‌های تبریز شگفت‌زده شده و می‌گوید: واقعاً که تبریز شهر موزه‌هاست، در همین محوطه و خیابان‌های اطراف و هسته مرکزی تبریز چند موزه را تماشا کرده‌ایم و این خیلی موضوع مهمی بود.

وی ادامه داد: موزه آذربایجان، شهریار، موزه شهر و شهرداری، مشروطه، موزه قاجار، سنجش و از همه مهم‌تر سایت موزه عصر آهن نیز در جای خود بسیار جالب و جذاب بود.

آنها را راهنمایی می‌کنم تا با تورهای تبریزگردی به تماشای زیبایی‌های این شهر بروند، آنها از این پیشنهادم بسیار استقبال کرده و از عوامل اجرایی طرح اتوبوس‌گردی تشکر و قدردانی می‌کنند.

در سطح شهر مسافران زیادی را می‌توان دید که با خانواده‌‌هایشان از سیر و سفر به تبریز احساس رضایت می‌کنند، برخی از آنها اولین بار است که به تبریز آمده‌اند و برخی دیگر برای چندمین بار است که مهمان تبریز شده‌اند.

نمی‌دانیم در تبریز2018 چه اتفاقی می‌افتد و چه برنامه‌هایی اجرا می‌شود
مسافرانی که با آنها هم‌صحبت شدم، کم و بیش و به صورت جسته و گریخته در مورد تبریز 2018 اطلاعات داشتند و البته تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها در مورد فستیوال گردشگری عظیم  تبریز در سال آینده برایشان آشنا بود ولی آن چنان که باید و شاید نمی‌دانستند سال آینده در تبریز چه اتفاقی می‌افتد ؟

چه برنامه‌هایی اجرا می‌شود ؟ اصلا چرا تبریز در سال آینده میلادی اینقدر مهم و عزیز شده و خیلی سوالات دیگر که  در ذهن  داشتند و البته نمی‌دانستند جواب سوالات خود را از چه منبعی باید دریافت کنند.

آقای سپهری یکی از آن مسافرانی بود که به خبرنگار فارس گفت: تبلیغات زیادی در سطح شهر در مورد تبریز 2018 صورت گرفته ولی ما راهنمایی نمی‌بینیم که در این زمینه برای مسافران توضیح دهد.

وی افزود: البته من در این مورد به واسطه برنامه‌هایی که از شبکه‌های سراسری صدا و سیما در این زمینه پخش شده، اطلاعاتی دارم ولی در حالت کلی می‌توان گفت عموم مردم و مسافران بی‌اطلاع هستند.

سال  آینده حتما به تبریز می‌آیم
یکی دیگر از مسافران تابستانی تبریز که دوست دارد سال آینده نیز حتماً به تبریز بیاید، خانم جوانی بود که به همراه پسرش در پارک خاقانی مشغول مطالعه بود، سر صحبت را با او باز کرده و با همدیگر گپ و گفت صمیمانه‌ای داشتیم.

خانم پرویزی، تبریز را زادگاه خود اعلام کرده و می‌گوید: من در تبریز به دنیا آمده‌ام و تا سن نوجوانی در تبریز بودم ولی به علت شغل پدرم به شهرهای مختلف سفر کرده‌ایم ولی من تبریز را بیشتر از سایر شهرها دوست دارم.

وی با اشاره به اینکه سال آینده حتما برای تماشای برنامه‌های تبریز 2018 به تبریز می‌آید، افزود: سال آینده به همراه خانواده به تبریز می‌آیم تا خاطرات کودکی و نوجوانی خود را مرور کنم ،از طرفی اینکه با گوشه‌ای از تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم شهر زادگاهم بیشتر آشنا شوم، هیجان‌انگیز است.

خانم پرویزی اظهار داشت: تبریز ظرفیت زیادی در جذب گردشگر دارد و مطمئناً مسافران و گردشگران داخلی و خارجی که سال آینده به تبریز می‌آیند، سفیران صلح و نوع‌دوستی تبریز خواهند بود تا به نیابت از کل مردم ایران در تبریز پیامبران صلح و سفیران دوستی در سایر کشورهای اسلامی باشند.

وی با ابراز خوشحالی از این موضوع می‌گوید: البته در کنار همه این موارد، هنوز جای کار بسیاری تا رسیدن به نقطه ایده‌آل وجود دارد.

یزد و تبریز زبانزد خاص و عام
در بوستان ائل‌گلی، خانواده‌ای که از شهر یزد به تبریز آمده بودند نیز تعبیر جالبی داشتند، یکی از اعضای این خانواده به خبرنگار فارس گفت: در حوزه گردشگری امسال و سال آینده یزد و تبریز زبانزد خاص و عام هستند.

وی با اشاره به ثبت جهانی یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو افزود: امسال ثبت جهانی یزد باعث شد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری نام ایران بر سر زبان‌ها باشد و سال آینده نیز تبریز 2018 باعث می‌شود دنیا از دریچه تبریز 2018 به ایران اسلامی نگاه کند و شاهد ایرانی با قدمت و پیشینه چند هزار ساله باشد.

البته مسافران تبریز از هوای بسیار گرم این روزهای تبریز کاملاً غافلگیر شده‌اند چرا که پیش از این تابستان آذربایجان نسبت به سایر نقاط کشورمان بسیار خنک‌تر بود ولی تبریز این روزها بسیار گرم بوده و این موضوع صدای مسافران و گردشگران تابستانی را درآورده است.

گرما همه ما را غافلگیر کرد
در بوستان ائل‌گلی، خانواده‌های زیادی بودند که در این بوستان چادر زده‌اند، خانم قریشی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: ما انتظار نداشتیم دمای هوای تبریز به 38 درجه برسد، این روزها تبریز و آذربایجان نیز با سایر نقاط کشور تفاوت چندانی ندارند.

وی افزود: هوا به قدری گرم شده است که اصلاً نمی‌توان در سطح شهر حرکت کرد، ما تا عصر در این بوستان هستیم و بعد از ساعت 6 عصر به گشت و گذار در سطح شهر می‌پردازیم.

خانم قریشی به همراه چند خانواده دیگر از شهر کرج به تبریز آمده‌اند و یکی از نکاتی که توجه آنها را به خود جلب کرده بود، ایجاد بازارچه‌هایی با عنوان «شب بازار» بود.

وی از اجرای طرح «شب بازار» در برخی از مکان‌های تبریز استقبال کرد و اظهار داشت: طرح «شب بازار» ایده بسیار جالب و خوبی است، هر چند در مکان‌های محدود و چند نقطه از سطح شهر است ولی در این هوای گرم تابستانی که آدم در طول روز نمی‌تواند از خانه بیرون بیاید، ایده بسیار جالب و خوبی است.

قیمت غذاها چند برابر شده است
به سراغ یکی دیگر از مسافرانی که در حال جمع کردن وسایل‌ها و چادر مسافرتی خود هستند می‌روم ، آنها ظاهراً انتظار نداشتند که در سفر به تبریز یک خبرنگار از چگونگی سفر آنها و میزان رضایت‌مندی، خدمات ارائه شده و در یک کلام از دیدنی‌های آنان در تبریز بپرسد چرا که وقتی با آنها هم‌کلام شدم، سوالات من برای آنها غافلگیرکننده بود و به قول خودشان انتظار نداشتند یک رسانه به سراغ آنها رفته باشد.

وقتی از آنها می‌پرسم چه نکته‌ای در تبریز توجه آنها را به خود جلب کرده است، می‌گویند که قیمت غذاها در رستوران‌ها خیلی گران است و این موضوعی بود که خیلی باعث تعجب و غافلگیری ما شد.

آقای خلیلی ادامه داد: تعجب ما از آنجا ناشی می‌شود که سال گذشته نیز ما به تبریز آمده بودیم ولی قیمت غذاها امسال خیلی بیشتر از سال قبل شده و چند برابر افزایش یافته است.

البته همسر وی کیفیت غذای تبریز را خیلی بهتر از سایر شهرها دانسته و می‌گوید: از حق نباید گذشت که کیفیت غذاهای این شهر قابل مقایسه با بقیه شهرها نیست.

برخی رانندگان تاکسی بی‌انصافی می‌کنند
در این میان برخی از رانندگان تاکسی موجب دل‌آزردگی مهمانان و گردشگران شده بودند. لابه لای صحبت‌های مسافران و گردشگران عدم رضایت از رانندگان تاکسی نیز به گوش می‌رسید.

یکی از مسافران که از شهر دزفول به تبریز آمده بود به خبرنگار فارس گفت: همه جا اصناف و کسبه خوب و با انصاف و کسبه بی‌وجدان و بی‌انصاف  وجود دارد و در میان شغل رانندگی تاکسی نیز استثناء نیست.

وی با اشاره به اخذ چند برابری کرایه مسیرهای مختلف از وی می‌گوید: یکی از رانندگان تاکسی مرا به تماشای یکی از اماکن گردشگری تبریز برد ولی از مسیرهایی که اصلاً نیازی به این همه عبور از خیابان‌های مختلف نبود و البته این مسیر کوتاه را خیلی طولانی کرد، هزینه زیادی نیز گرفت.

این مسافر افزود: در حالی که وقتی با یکی از دوستان تبریزی همان مسیر را دوباره با هم طی کردیم، متوجه شدم مسیرم چقدر کوتاه بوده و این راننده تاکسی چقدر مرا سرکار گذاشته و هزینه زیادی گرفته بود.

خودروهای فرسوده دور از ذهن بود
انگار ما تبریزی‌ها در شهر خودمان حواسمان به خودروهای فرسوده نیست ولی کوچک‌ترین نکته‌ها از تیررس نگاه گردشگران دور نمی‌ماند، آنها حواسشان جمع است و یکی از نکته‌هایی که در صحبت‌های گردشگران بود، تعداد فراوان خودروهای فرسوده‌ای بود که در شهر تردد می‌کنند و چهره شهر نازیبا جلوه می‌کند.

سپهر ادریسی، از وجود این‌ همه خودروی فرسوده در تبریز، نگاه متعجبی داشته و می‌گوید: تبریز دومین کلان‌شهر کشور است اما این ‌همه خودروی فرسوده باورش سخت است.

وی ادامه می‌دهد: چرا شهرداری و ارگان‌های مربوطه فکری به خودروهای فرسوده شهر نمی‌کنند. من و خانواده‌ام تصور می‌کردیم در تبریز با ماشین‌های مدل‌بالای زیاد و حتی ماشین‌های ارس پلاک فراوانی مواجه می‌شویم زیرا همجواری تبریز و منطقه آزاد ارس ظرفیت این شهر را برای برخورداری شهروندان از خودروهای با کلاس را فراهم می‌کند.

 معصومه درخشان

ارسال نظرات