در گفتگو با بانوی کارآفرین ابرکوهی مطرح شد:
کد خبر: ۸۸۹۵۱۷۷
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از ابرکوه،  همیشه عروسک ها جز دنیای خیالی کودکان هستند و برایشان نقش یک دوست مهربان را بازی می کنند. در گذشته به علت کمبود وسایل عروسک سازی فعلی، از چوب و تکه پارچه های اضافی عروسک پارچه ای مشهور به «عروسک جُلی» می دوختند که در عین زیبایی، رفیق دوران بزرگسالی کودکان نیز بود.

«عروسک جُلی» ترویج دهند فرهنگ حجاب و عفاف
در گذشته این عروسک ها با نوع پوشش و چهره های متفاوت خندان، غمگین، بی تفاوت و ... تهیه می شدند و با همراه داشتن اسم های پدربزرگ ها و مادربزرگ های قدیم ابرکوهی که بر روی آنها می گذاشتند، به نوعی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف، پوشش سنتی و اسلامی قدیم، احیا و فرهنگ نامگذاری کمک می کردند.

در حال حاضر نیز می توان با گسترش این صنعت دستی که کمک فراوانی به اشتغال بانوان می کند، هم مشکل هدایای سنتی و دست ساز را رفع کرد و هم فرهنگ های تغییر یافته گذشته را مجدد احیاء کرد.

با توجه به این موضوع که صنایع دستی دیگر شهرها در فروشگاه های ابرکوه یافت می شود، پس امروز که این صنعت در دست برخی بانوان ابرکوهی رونق دارد، می توان با ایجاد یک مرکز فروش دائمی جهت صنایع دستی خاص ابرکوه در شهرستان و مناطق دیگر، جایگاه ویژه ای برای آن فراهم کرد.

عروسک سازی را از مادرم یاد گرفتم
عشرت سابقی یکی از بانوان هنرمند ابرکوهی است که با دستان خود و بدون تجهیزات پیشرفته امروزی «عروسک های جُلی» زیبا می دوزد.

عشرت خانم در خصوص روش تهیه این نوع عروسک در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه اظهار کرد: عروسک سازی را از مادرم یاد گرفتم. در گذشته های نه چندان دور زنان برای اینکه فرزندانشان را سرگرم کنند، با چوب و خرده پارچه های اضافی که در منزل داشتند، «عروسک های جُلی» تهیه می کردند. آنها دو تکه چوب کوچک را به شکل علامت به اضافه (+) به هم وصل می کردند و سپس با تکه پارچه های رنگی برای آنها لباس می دوختند و تن شان می کردند.

سابقی ادامه داد: در حال حاضر من با همان دیدگاه با پارچه های رنگی مختلف که رنگ آن برای کودکان جذاب است، عروسک های زن و مرد می سازم. البنه به چای چوب از پنبه فشرده صنعتی و خرده پارچه های خیاطی استفاده می کنم، که بهداشتی و قابل شستشو باشند و حساسیت زا نباشند.

وی بیان کرد: وسایلی که برای ساخت عروسک های جُلی لازم است شامل پنبه فشرده یا همان خرده پارچه های خیاطی (به عبارتی همان تکه پارچه های خیلی ریز خیاطی که غیر قابل استفاده می شود)، مهره و پولک های رنگی جهت تزیین، قیطون و یراق های رنگی، برای دوخت زیجمه (نوعی دامن های چین چین قدیمی بلند و کوتاه، چهار چین و شش چین، بلوز اسلامی)، می شود.

پوشش عروسک های جُلی یادآور پوشش فرهنگی اسلامی قدیم است
بانوی ابرکوهی با تأکید بر اینکه پوشش این عروسک ها در مقایسه با عروسک های جدید امروزی، یادآور پوشش فرهنگی اسلامی، هستند، گفت: می توان با ساخت این عروسک ها و توزیع آن بین مردم، در واقع به زنده نگه داشتن فرهنگ ها و سنت های قدیم مردم ابرکوه و انتقال آن به شهرها، استان ها و حتی کشورهای دیگر کمک بزرگی کرد.

سابقی خاطر نشان کرد: عروسک های جُلی به خاطر رنگ و شکلشان که شباهت زیادی به پدربزرگ ها و مادربزرگ های قصه ها دارند، آرامش خاصی به کودکان می دهند و برایشان جذابیت دارند، حتی برای بزرگترها یادآور خاطرات هستند.

عروسک سازی را دوست دارم/دستانم توانایی گذشته را ندارند
وی عنوان کرد: تا کنون با دست این عروسک ها را درست می کردم و علاقه زیادی دارم که این کار را ادامه دهم، ولی دیگر دستانم توانایی گذشته را ندارند.

سابقی در پایان گفت: با توجه به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال قرار داریم، چه خوب بود اگر مسئولان مربوطه مکان و تجهیزاتی فراهم می کردند که هم روش تهیه عروسک را به دیگران آموزش دهیم و بانوان برای خود کارآفرینی کنند و هم از نابود شدن این صنعت جلوگیری کنیم.

گفتنی است علاقه مندان می توانند عروسک های جُلی را از محل سفره خانه کومه بی بی سید برای کودکان خود تهیه کنند.


ارسال نظرات