خبرهای داغ:
پیشکسوت شعر آیینی کشور گفت: در هفتمین دوره از جشنواره شعر بسیج شهر قم از نظر تعداد شرکت کنندگان با 77 شاعر و حدود 250 اثر در جایگاه اول قرار دارد.
کد خبر: ۸۸۹۵۳۵۵
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمدعلی مجاهدی دوشنبه شب در نشست خبری که در ستاد سپاه استان قم برگزار شد، با بیان اینکه شعر به عنوان یک رسانه تاثیر گذار در خدمت جامعه است، اظهار کرد: هر شعری که به لحاظ محتوایی متاثر از آموزه های اسلامی و برگرفته از متون روایی شیعی باشد را در قلمرو شعر آیینی به رسمیت می‌شناسیم.

وی با اشاره به اینکه شعر آیینی از نظر سبک با بقیه اشعار تفاوتی ندارد و تنها موضوعی که موجب ممتاز بودن شعر آیینی است محتوای معنوی آنکه به نوعی از کلام وحی متاثر شده است، افزود: توحید، حکمت، معرفت، اخلاق، آداب اجتماعی، دستورالعمل‌های خودسازی، پیرایش‌های فاطمی، جهاد اکبر و جهاد اصغر از جمله موضوعاتی است که در شعر آیینی به آن پرداخته می‌شود.

 پیشکسوت شعر آیینی کشور تصریح کرد: شعر مقاومت، انتظار، پایداری، شهادت، جهادت و ولایی در قلمرو اشعار شعر آیینی پذیرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع جشنواره شعر بسیج شعر ولایی است مطرح کرد: در مجموعه اشعار ولایی می‌توان از شعرهای نبوی، علوی، فاطمی، عاشورا، مهدوی و رضوی بهره‌ گرفت.

استاد مجاهدی از ایستادگی در مقابل تهاجم دشمن به شیعیان به عنوان وظیفه اصلی شاعران یاد کرد و ادامه داد: شاعران می‌توانند با استفاده از منابع دست اول شیعی آگاهی خود را نسبت به بزرگان دین و اهل بیت(ع) ارتقاء داده و اشعار بهتری را بسرایند.

وی با بیان اینکه باید از منابع موجود در شهر قم به بهترین شکل استفاده کرد، اظهار کرد: در زمان حضرت معصومه(س) نیز 44 شاعر مسلط و نامدار ازجمله عطار قمی در شهر قم حضور داشتند که به عقیده بسیاری از اعراب اشعار عربی این شاعر از اشعار شاعران بزرگ عرب زبان به مراتب قوی‌تر است.

استاد شعر آیینی کشور به جایگاه شعر رضوی اشاره و عنوان کرد: امروز شاعری که می‌خواهد در قلمرو شعر رضوی حرکت کند ابتدا باید با استفاده از منابع دست اول شیعی نسبت به زندگی‌نامه و روایات امام رضا(ع) آگاهی کامل و به ایشان معرفت پیدا کرده باشد.

وی افزود: در محدوده شعر رضوی می‌توان از زندگی‌نامه حضرت معصومه(س)، امامزاده احمد ابن موسی(ع)، امامزاده موسی مبرقع(ع) و نجمه خاتون با محوریت اهداف امام رضا(ع) در زندگی پربرکتشان استفاده کرد.

استاد مجاهدی با بیان اینکه خوشبختانه امروزه از چهره زشت وهابیت پرده برداشته شده است، گفت: وظیفه شاعران بیداری، رهایی و اعتراض است، همچنین فرهنگ ولایی ما با شهادت آغشته شده‌است و باید محور اشعار ما نیز شهادت باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال هفتمین جشنواره شعر بسیج با عنوان زلال رضوی به میزبانی شهر قم برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: امسال 566 شاعر در فراخوان این جشنواره شرکت کرده‌اند و نزدیک به دو هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده‌ است.  

پیشکوست شعر آیینی کشور از استقبال مطلوب شاعران قمی از جشنواره یاد کرد و گفت: در این دوره از جشنواره شهر قم از نظر تعداد شرکت کنندگان با 77 شاعر و حدود 250 اثر در جایگاه اول قرار دارد.

وی در پایان افزود: جشنواره امسال با موضوع‌های کلاسیک، شعر نوجوان، طنز، محاوره و ترانه برگزار می‌شود و برای نخستین بار در کشور است که به شعر محاوره‌ای و ترانه به صورت یک سبک مجزا بها داده می‌شود.
ارسال نظرات