طرح مطالعاتي اصلاح نژاد گوسفند افشاري توسط دانشگاه زنجان و جهاد كشاورزي استان اجرا شده است.
کد خبر: ۸۸۹۵۵۷۰
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، گوسفند يكي از مهمترين منابع تامين كننده گوشت قرمز در كشور است كه در سال هاي اخير به دليل افزايش هزينه هاي توليد(از جمله قيمت بالاي علوفه و افزايش هزينه هاي كارگري) روند كاهش در نگهداري و پرورش آن را شاهد هستيم. در چنين شرايطي، افزايش توان چندقلوزايي و اصلاح ضريب رشد و ضريب تبديل غذايي مي تواند موجب افزايش سوددهي اين فعاليت ونهايتا افزايش توان توليد گوشت قرمز گوسفندي كشور گردد.

ايجاد امكان اصلاح گله هاي مردمي (با حدود يك ميليون راس گوسفند افشاري در منطقه) نياز به سرمايه گذاري به منظور تكثير و انتقال خصوصيات اصلاح شده به گله هاي مردم بود.

كه به دليل حجم نسبتا بالا در سرمايه گذاري و عدم حضور سرمايه گذاري براي اين منظور، شركت توسعه اقتصادي آساره از مجموعه هاي اجرايي قرارگاه جهاد كشاورزي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، اقدام به اجراي پروژه ي تكثير و انتقال خصوصيات اصلاحي(چندقلوزايي و اصلاح سرعت رشد) در قالب يك گله س 5 هزار راسي مولدي و تحت عنوان پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشاري اصلاح شده، اقدام به واگذاري آن به گله داران بوده و با اصلاح خصوصيات گوسفندهاي منطقه ضمن افزايش توجيه اقتصادي و جلوگيري از كاهش فعاليت دامداري در منطقه گردد.

این طرح با ظرفيت واحد پرورش: 5000 راس مولد(كل گله 10 هزار راس) و حجم سرمايه گذاري: 190 ميليارد ريال (با لحاظ نمودن سرمايه در گردش) و مساحت تخصيص يافته بابت اجراي ساختمان و تاسيسات: 24 هكتار می باشد.

مساحت اعياني سالن هاي پرورش 12300 متر مربع؛ ساختمان هاي كارگري، اداري، بيمارستان، كشتارگاه، سردخانه، و .... 1500 متر مربع؛ انبار كنستانتره و آماده سازي خورام 375 مترمربع؛ هانگار علوفه 3920 متر مربع و هانگار ماشين آلات 630 مترمربع است.

مساحت مرتع در اختيار این طرح 800 هكتار و شروع عمليات از فروردين سال 94 بوده و فاز اول خردادماه آن در سال 95 به بهره برداري رسید و در این طرح برای 42 نفر اشتغالزايي مستقيم ایجاد شد.

*تاثير اقتصادي اجراي پروژه در منطقه

در صورتيكه صرفا خصوصيات چند قلوزايي گوسفندهاي اصلاح شده در رابطه با مسائل اقتصادي لحاظ گردد. با لحاظ كردن ميانگين 5/2 قلو در هر زايمان و 3 زايمان در دو سال، به ازاي هر 100 ميش كه دامداران نگهداري مي كنند حداقل 750 بره در 2 سال و بعبارتي 375 بره در هر سال خواهيم داشت و اين در مقايسه با 165 بره در هر سال (لحاظ كردن 3 زايش در 2 سال در گوسفندهاي فاقد ژن چندقلوزايي)، بيش از دو برابر افزايش بهره وري و توليد را شاهد خواهيم بود و لذا با انجام عمليات اصلاحي ان شاءالله شاهد جهش بيش از صددرصدي در توليد گوشت قرمز منطقه خواهيم بود.

ارسال نظرات