خبرهای داغ:
بانوی کار آفرین گلستانی می گوید: امروز فشار تحريم‌هاي دشمنان به جايي رسيده كه اقتصاد مقاومتي تنها راه مقابله با تحريم‌ها و عناد ورزي دشمنان است،‌ اما بايد اين تهديدها و تحريم‌ها را تبديل به فرصت كنيم.
کد خبر: ۸۸۹۵۶۷۱
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گرگان، مقام معظم رهبری فرمودند:« اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد. »

وظیفه‌ی همه‌ی ما این است که سعی کنیم کشور را مستحکم، غیر قابل نفوذ، غیر قابل تأثیر از سوی دشمن، حفظ کنیم و نگه داریم؛ این یکی از اقتضائات «اقتصاد مقاومتی» است که ما مطرح کردیم.

حصیربافی شغلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش اشتغال روستایی است که با بافت ني هاي نازك، ساقه هاي ني باتلاقي در ميان تارهاي نخ پنبه اي و يا در هم تنيدن الياف گياهي به كمك دست و ابزارساده دستي انجام مي پذيرد.

حصیر بافی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی و شاید کهن ترین آنها باشد و نخستین زیر اندازهای تهیه شده توسط انسان بافته های حصیری بوده و اولین سرپناه ها پس از غارها و غار نشینی به کمک حصیر و نی پدید آمده است.

در این راستا به روستای مهتر کلاته از توابع شهرستان کردکوی رفتیم تا از نزدیک با خانم  صنم صادق پور فعال اقتصاد مقاومتی در عرصه حصیربافی گفت و گویی داشته باشیم.

وی گفت: دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته تاریخ ایران اسلامی، احیا کننده، تولید کننده و مربی حصیر، کوب، نرم جارو و چیق بافی در شهرستان کردکوی و استان گلستان هستم.

در سال تاریخ 95/4/3 هنر حصیر بافی را در روستای مهترکلاته با کمک استاد خوبم حاجی فولادی احیا کردم و این هنر را در عرض یک ماه یاد گرفتم و متاسفانه به دلیل فوت استاد گرامی ام برای آموزش تکمیلی به روستای سالیکنده نزد استاد حاج درویشعلی مهدان رفتم.

 

 

شرایط نگهداری گیاه گاله که برای بافت حصیر مورد استفاده است به این صورت است که بعد از برش در آفتاب قرار می دهیم تا کاملا خشک شود و در سایزهای مختلف بسته بندی می کنیم و باید دور از آفات حیوانی از جمله موش باشد.

گیاه گاله به خاطر بافت برنده ای که دارد برای استفاده قبل از مصرف چند ساعت در آب خیس داده می شود تا قهوه ای رنگ و نرم گردد.

به دلیل عدم آگاهی مردم بخصوص کشاورزان و دامداران و پروش دهندگان ماهی این گیاه در معرض خطر و نابودی می باشد لذا  باید حفظ و حراست شود.

 

شروع کارم تنها در یک اتاق بود و در حال حاضر با وامی که از سازمان بسیج سازندگی سپاه شهرستان کردکوی گرفتم فضای بزرگ تری را برای خود درست کردم.

عمده سفارشات من بیشتر از استان های کرمان، شیراز، یزد است و سعی من در این است تا این هنر را در سطح استان و کشور احیا کنم ولی به دلیل اینکه هنر دست دارای ظرافت بیشتری است متاسفانه دست تنها نمی توان این مهم را به سرانجام رساند و زمان بر است.

تولیدات خود را با نیاز بازار نیاز سنجی میکنم لذا باید تنوع و کیفیت محصول باشد تا بازار را در دست بگیریم.

به غیر از بسیج سازندگی سپاه شهرستان کردکوی؛ با توجه به اینکه مسئولین استان و شهرستان در امر معنوی حمایت ویژه و مشوق من بودن، ولیکن در امر مادی دریغ از ریالی تشویق و تسهیلات .

از مسئولین تقاضا دارم ما را در این امر حمایت کنند بازار دائم برای فروش محصولات صنایع دستی را فراهم آورند.

 

به نظر من این هنر اصلا کار سختی نیست و هرکسی که یه مقدار ذوق و سلیقه هنری و خود باوری داشته باشد میتواند در رشته هنری حصیر بافی یا رشته دیگر موفق باشد.

امروز فشار تحريم‌هاي دشمنان به جايي رسيده كه اقتصاد مقاومتي تنها راه مقابله با تحريم‌ها و عناد ورزي دشمنان است،‌ اما بايد اين تهديدها و تحريم‌ها را تبديل به فرصت كنيم.
 
جوانان جوی کار از نبود کار گله مند هستند لذا از آنها میخواهم منتظر صندلی مدیریت نباشند و تنها با مقداری اراده خواستن را به توانستن تبدیل کنند.

خیلی از دوستانم بر من خورده میگیرند که چرا با مدرک کارشناسی ارشد این کار ساده را انجام میدهم و این کار هر انسان سوادی هم میتواند باشد ولی من معتقدم موفقیت و تجربه و هنری که دارم کار هر کسی نیست.

در پایان از سازمان بسیج سازندگی سپاه شهرستان و اصحاب رسانه که سهم مهمی در اطلاع رسانی و  فرهنگ سازی و توجه به هنر اصیل صنایع دستی و فرهنگ ایران دارند تقدیر و تشکر می کنم.

 و تشکر ویژه از مربیان و پیشکسوتان به خصوص خانواده پرتلاشم دارم که از ابتدا نهایت همکاری را با من در این راه داشته اند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها