استاد حوزه گفت: شرط کامل برای رسیدن به آثار زیارت، شناخت و معرفت نسبت به امام است؛ در روایات نیز بر "عارف بحقه" تاکید شده است و در فضیلت زیارت حضرت معصومه نیز آمده است.
کد خبر: ۸۸۹۵۷۰۷
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج درکرمان؛حجت الاسلام والمسلمین علی دسترنج در گفتگو با ناب نیوز ضمن تبریک ایام دهه کرامت با اشاره به ریشه لغوی "زیارت" و معنای آن گفت: زیارت از ریشه زور به معنای میل و عدول است؛ به کسی که به زیارت می رود، زائر گفته می شود و فردی که مورد زیارت قرار می گیرد، مزور است.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: زائر یعنی فرد از هر چیز و هرکس رویگردان شده و از هر غیر امام به سمت امام عدول می کند؛ بعد از زیارت باید این احساس در فرد ایجاد شود که از غیر امام بریده و تمام توجهش به امام باشد.

وی تشریح کرد: زیارت در حقیقت یعنی در مقابل آینه قرار گرفتن، عیب های خود را جستجو کردن و در زلال زمزم ولایت خود را شست و شو دادن؛ زیارت به معنای تکریم و تجلیل امام است و به دنبال آن باید اطاعت و پیروی از امام باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دسترنج با تاکید بر اینکه نعمت زیارت از توفیقات الهی است که خداوند به شیعیان عطا کرده ابراز کرد: زیارت آداب و قواعدی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد؛ آداب ظاهری آن که در کتب زیارتی آمده است شامل غسل کردن، لباس تمیز پوشیدن و آرام گام برداشتن است.

شناخت و معرفت نسبت به امام شرط رسیدن به آثار زیارت است

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اهمیت آداب باطنی زیارت اظهار داشت: شرط کامل برای رسیدن به آثار زیارت، شناخت و معرفت نسبت به امام است؛ در روایات نیز بر "عارف بحقه" تاکید شده است و در فضیلت زیارت حضرت معصومه نیز آمده است هرکس ایشان را زیارت کند در حالیکه نسبت به حق آن حضرت شناخت داشته باشد، بهشت بر او وارد می شود.

وی بیان کرد: معصومین (ع) در روایات متعدد این حق معرفت را معنا کرده اند؛ در روایتی از امام صادق (ع) آمده است هرکس مرا زیارت کند و حق اطاعت از مرا که خداوند تبارک و تعالی بر مردم واجب کرده، بشناسد من و پدرانم روز قیامت اورا شفاعت خواهیم کرد؛ ازاین روایت بر می آید که فرد باید قدر امام را بشناسد یعنی بداند امام در مرتبه ای قرار دارد که خداوند اطاعت از او را برمردم واجب کرده است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به روایت دیگری از امام صادق (ع) عنوان کرد: امام فرمودند یکی از فرزندان من در شهر طوس در سرزمین خراسان کشته خواهد شد؛ هرکس اورا زیارت کند و حق او را بشناسد روز قیامت خودم دست اورا خواهد گرفت و روانه بهشت خواهم کرد گرچه اهل گناه کبیره باشد. سپس از امام پرسیدند شناخت حق آن حضرت یعنی چی؟ حضرت فرمودند یعنی بداند که او امام و حجت خداست و اطاعت از او واجب و غریب و شهید است.

حق معرفت یعنی شناختن مقام شامخ امام به عنوان حجت خدا و خلیفه الهی

حجت الاسلام والمسلمین دسترنج خاطرنشان کرد: گاهی تمام شناخت ما از امام این است که ایشان مردی بزرگ و از اولیای الهی است که در این حرم دفن شده و قدرش بر این است که حاجت افراد را برطرف کرده یا بیماران را شفا دهد؛ در حالیکه این پایین ترین مرتبه از معرفت نسبت به امام است.

وی افزود: این خصوصیت در برخی از شاگردان معصومین هم دیده می شود لذا این حق معرفت نیست که گمان کنیم امام شخصی است که شفا می دهد یا حاجت را برآورده می کند؛ بلکه حق معرفت به این است که مقام شامخ امام را بشناسیم و بدانیم او واسطه فیض، حجت خدا و خلیفه الهی است که اطاعتش بر همه مردم واجب شده است.

این کارشناس مسائل دینی اذعان داشت: همچنین باید در نظر داشته باشیم که امام چندمین حجت خداست؛ اگر امام رضا (ع) را زیارت می کنیم باید بدانیم ایشان به عنوان امام هشتم و بعد از امام موسی بن جعفر زیارت می شود و معتقدیم حجت خدا وامام معصوم است که پس از ایشان چهار امام دیگر را باور داریم.

زیارت جامعه کبیره بهترین معرفت را نسبت به حق امام ارائه می دهد

حجت الاسلام والمسلمین دسترنج تصریح کرد: برای دستیابی به شناخت مقام امام معصوم، باید زیارت جامعه کبیره را بخوانیم؛ این زیارت از امام هادی (ع)، بهترین شناخت و معرفت را نسبت به حق امام به ما ارائه می کند بدین معنا که امام، حجت خدا و اطاعت از او واجب است و اینکه آن حضرت برای حفظ اسلام و همین مقام و منزلتش غریب واقع شده و سرانجام شهید شد.

این استاد حوزه علمیه گفت: در روایت دیگری از امام صادق (ع) در خصوص زیارت امام حسین (ع) آمده که زیارت بامعرفت امام حسین آن است که زائر بداند آن حضرت از ناحیه خداوند بوده و اطاعت از ایشان واجب است؛ همچنین امام صادق (ع) در خصوص امام رضا فرمودند کسی که حضرت را زیارت کند و معتقد باشد ایشان پس از پدرش موسی بن جعفر امام و معصوم خداست، مانند کسی است که رسول خدا را زیارت کند.

وی افزود: همچنین باید بدانیم که حضرت بر همه امور زندگی ما حاضر و ناظر است کما اینکه در زیارت امام رضا (ع) می خوانیم که شهادت می دهیم مارا می بینی و سلام مارا جواب می دهی.

ایجاد حیات واقعی و نجات از غفلت مهم ترین اثر زیارت است/ ولایت حلقه اتصال روح با منبع حیات است

حجت الاسلام دسترنج در خصوص آثار زیارت با معرفت وهمراه با دانستن قدر امام در زندگی عنوان کرد: مهم ترین اثر این زیارت این است که حیات واقعی ایجاد کرده و انسان از مردگی و غفلت نجات می یابد.

وی با بیان اینکه حیات روح به معنویات و عبادت و معرفت نیاز دارد، اظهار داشت: برای رسیدن به حیات معنوی باید به منبع حیات که خداوند تبارک و تعالی است وصل شویم؛ برای اتصال به این منبع حیات نیاز به ولایت داریم که همان ریسمان الهی و حلقه اتصال بین ما و خداوند است.

این استاد حوزه تاکید کرد: اگر این اتصال را حفظ کنیم، حیات در ما وجود دارد لذا هر عمل صالحی انجام دهیم موجب رشد می شود اما اگر حلقه اتصال را نداشته باشیم، عمل صالح ما موجب رشد نمی شود و مانند آبی است که پای گلدان خشکیده بریزیم لذا حفظ حیات به ولایت بستگی دارد.

وی تاکید کرد: یکی از راه های مهم ایجاد اتصال روح به منبع حیات، زیارت است؛ مهم ترین اثر زیارت ایجاد حیات طیبه و معنوی در فرد است که موجب می شود هر عمل صالح مایه رشد گردد لذا امام رضا (ع) فرمودند ولایت حلقه ای است که مارا به سرچشمه حیات وصل می کند.
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع:ناب نیوز
ارسال نظرات