امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): فتنه معنایش این است که یک عده‌ای بیایند با ظاهر دوست و باطن دشمن وارد میدان شوند و فضا را غبارآلود کنند؛ در این فضای غبارآلود، دشمن صریح بتواند چهره‌ خودش را پنهان کند، وارد میدان شود و ضربه بزند.(1388/10/29) *** فرارسیدن میلاد هشتمین نور ولایت امام رضا(ع) مبارک باد ***
کد خبر: ۸۸۹۶۲۳۴
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
حرف روز

جايگاه تنفيذ
روز پنج‌شنبه مراسم تنفيذ رئيس‌جمهور منتخب ملت در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي برگزار و آقاي روحاني به عنوان رئيس‌جمهور دولت دوازدهم معرفي خواهد شد. سپس در روز شنبه مصادف با 14 مردادماه که سالگرد صدور فرمان مشروطيت است، آقای روحاني با حضور در مجلس شورای اسلامی سوگند خواهد خورد.
در نظام جمهوري اسلامي و مطابق با قانون آن براي رسيدن به جايگاه رياست‌جمهوري بايد مراحل چهارگانه‌اي را طي کرد؛ از جمله «احراز صلاحيت از سوی شوراي نگهبان قانون اساسي»، «کسب 1+50 آرا در انتخابات»، «تنفيذ حکم رياست‌جمهوري از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامي» و «مراسم تحليف در صحن علني مجلس شوراي اسلامي».
 در اين بين، «تنفيذ» نقشي کليدي در اعتباربخشي و مشروعيت‌يابي رئيس‌جمهور منتخب مردم دارد. براي فهم صحيح جايگاه تنفيذ بايد در ماهيت حکومت ديني تأملی داشت. در مکتب اهل بيت(ع) اداره امور جامعه اسلامي در عصر غيبت، بايد در اختيار فقيه جامع‌الشرايطي باشد که از اوج فقاهت، عدالت و درايت برخوردار بوده و با پشتوانه رضايت و حمايت مردم به قدرت رسيده باشد. در اين الگو همه بخش‌های قدرت اعم از قواي سه‌گانه مجريه، قضائيه و مقننه به نحوي با رضايت و امضای ايشان اعتبار و مشروعيت خواهد يافت. هرچند براي هر يک از آنها فرايندي مستقل و متفاوت و متناسب با ديگر ضرورت‌هاي اجتماعي و تخصصي طرح‌ريزي شده است؛ اما در نهايت کار به رضايت و تنفيذ رهبري ختم مي‌شود. به واقع، الگوي انتخاب رئیس‌جمهور در نظام اسلامي ترکيبي از رأي و انتخاب مردم و نظارت و تنفيذ و تأييد ولي الهي است.
نکته قابل ملاحظه ديگر آنکه اين امضا و تأييد امري استمراري است و مادامي که رئیس‌‌جمهور در چارچوب آموزه‌هاي اسلامي و حدود و اختيارات قانوني عمل مي‌کند، تداوم دارد و در صورت عدول وي از مرزهاي برشمرده، تنفيذ خود به خود بي‌اعتبار شده و رئيس‌جمهور با بحران مشروعيت مواجه خواهد شد؛ از این رو انتظار می‌رود رئيس‌جمهور براي حفظ مشروعيت خود پايبندي و تبعيت از رهبري و حرکت در خط اصيل انقلابي را همواره مد نظر داشته و آن را به گفتمان فراگير دولت خود بدل کند.


▼ گزارش روز

تحریف خواست مردم!
نماینده مجلس شورای اسلامی، کسی که در سازوکار انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران تأیید صلاحیت شده است، از فرصت تبلیغاتی سود جسته و وعده حل مشکلات را به مردم داده، رأی‌ آورده و راهی مجلس شورای اسلامی شده است؛ کسی که قسم یاد کرده در مسیر آبادانی کشور و حل مشکلات مردم قدم بردارد! نه تنها به جای پیگیری مشکلات مردم و کمبودهای کشور با سیاسی‌کاری و جنجال‌سازی، شأن نمایندگی را مخدوش کرده است؛ بلکه با وارونه‌سازی مطالبات مردم و در حساب کاربری خود در توئیتر در ادعایی عجیب می‌نویسد؛ مردم نه از فقر گلایه دارند، نه از ریزگردها، نه از بیکاری و نه از هیچ چیز دیگر و تنها به دنبال رفع حصر سران فتنه هستند که سازوکار انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران را به تمسخر گرفتند(!)، در برابر خواست و رأی مردم ایستادند، تهران را به آشوب کشیدند و فتنه‌ای به پا کردند که نه تنها کشور را هشت ماه معطل کردند؛ بلکه همه دستاوردها و قدرتی که از حضور بالای 90 درصدی مردم در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری حاصل شده بود، بر باد دادند؛ جملات این آقای نماینده بیش از آنکه سودی به حال سران فتنه‌ای داشته باشد که جرم‌شان مسلم است، موجب دلسردی و ناامیدی مردم خواهد بود؛ مردم با مشاهده این افاضات با خود خواهند گفت که اگر این نماینده واقعاً آنقدر از واقعیت‌های جامعه دور است که فکر می‌کند مطالبه اصلی مردم رفع حصر از کسانی است که کشور را با بحران مواجه کردند و فرصت‌های طلایی کشور را سوزاندند، باید در صلاحیت وی برای تکیه زدن بر صندلی سبز بهارستان تردید کرد و اگر می‌داند که دغدغه‌های مردم چیست و به دلیل ناتوانی در حل مشکلات و با هدف مطرح شدن در رسانه‌ها و منحرف کردن فضای عمومی کشور از مسائل اصلی و گم شدن مطالبات مردم در هیاهوی چنین اظهاراتی، این جملات را نگاشته است، نمی‌توان برای چنین رفتاری نامی جز خیانت یافت.

▼ اخبار  ویژه             

احتمال تجدید نظر در انتخاب وزیر کشور
عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس درباره تغییر وزیر کشور اعلام کرد: اطلاع دارم آقای روحانی از آقای شریعتمداری برای وزارت کشور برنامه خواسته و این برنامه تقدیم رئیس‌جمهوری شده است. با این حساب بعید نیست که روحانی درباره وزارت کشور تجدیدنظر کند. قاسم میرزایی‌نیکو خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهوری در بررسی گزینه‌های وزارت کشور باید به نظر این افراد درباره استانداران‌شان توجه داشته باشد. شنیده‌ام آقای روحانی نیز چنین تمهیدی را در نظر گرفته و از گزینه‌هایی که برای وزارت کشور مطرح شده‌اند، خواسته است فهرست ۳۱ استاندار خود را نیز در اختیار رئیس‌جمهور قرار دهند تا با توجه به افرادی که قرار است به‌عنوان استانداران آینده فعالیت کنند، درباره اینکه چه کسی وزیر باشد، تصمیم‌گیری کند.

پاداش 250 میلیونی!
در مجمع عمومی عادی سالیانه ایران‌خودرو با پاداش ناخالص اعضای حقوقی هیئت‌مدیره به مبلغ 250 میلیون تومان موافقت شد. همچنین، حق حضور اعضای هیئت‌مدیره نیز یک میلیون و 500 هزار تومان بابت برگزاری حداقل یک جلسه در ماه تعیین شده است. گفتنی است، تقسیم سود نقدی 15 ریالی از سود خالص 147 ریالی به ازای هر سهم میان سهامداران در حالی است که ایران‌خودرو بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده در عملکرد سال مالی 95 عمده سود ناخالص خود را بابت رشد هزینه‌های اداری، عمومی و فروش از دست داده است.


 ▼ اخبار
1ـ احتمال «وتوی خودکار» تحریم‌های ایران و روسیه

طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی که پس از تصویب در هر دو مجلس کنگره آمریکا برای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ارسال شده، در صورتی که حداکثر ۱۹ مرداد به امضای وی نرسد، به صورت خودکار «وتو» خواهد شد. کاخ سفید در بیانیه‌ای هفته گذشته اعلام کرده است، این طرح را امضا و آن را به قانون تبدیل خواهد کرد. «بن کاردین» عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنا نیز گفت، فکر می‌کند ترامپ این طرح را امضا خواهد کرد؛ اما پیش‌بینی‌ناپذیر بودن ترامپ در تصمیم‌گیری‌های قبلی موجب شده است دورترین احتمالات هم درباره تصمیم‌گیری او، ناممکن به نظر نرسند. گفتنی است، مطابق قانون اساسی آمریکا، پس از آنکه یک مصوبه کنگره برای امضا و تبدیل شدن به قانون روی میز رئیس‌جمهور این کشور قرار می‌گیرد، وی ۱۰ روز کاری برای تصمیم‌گیری درباره «وتو» یا امضای آن فرصت خواهد داشت. در صورتی که رئیس‌جمهور پس از این دوره، طرحی را امضا نکند، آن طرح به صورت خودکار به قانون تبدیل خواهد شد و به کنگره بازخواهد گشت.

2ـ تلاش عربستان برای فرار از پرداخت غرامت ۱۱ سپتامبر
عربستان سعودی روز گذشته از دستگاه قضایی آمریکا خواست ۲۵ شکایت را که در آنها اعلام شده است عربستان در طراحی حملات ۱۱ سپتامبر نقش داشته است و باید به قربانیان این حملات غرامت پرداخت کند، رد کند. در همین راستا، عربستان با ارائه نامه‌ای رسمی به دادگاه جزایی منهتن نیویورک اعلام کرد، شکایت‌های صورت گرفته نمی‌تواند نشان دهد که این کشور یا هر یک از نهادهای خیریه وابسته به عربستان مسئول حملات ۱۱ سپتامبر هستند. در این نامه همچنین درخواست شده است، مصونیت حاکمیتی عربستان محترم شمرده شود. در همین زمینه «جیمز کریندلر» یکی از وکلای خانواده‌های قربانیان یازده سپتامبر در واکنش به این اقدام عربستان گفت: این چیزی بود که ما از عربستان انتظار داشتیم؛ اما عربستان سعودی نمی‌تواند خود را از حقایق مخفی کند.

3ـ افول روابط سعد حریری با عربستان سعودی
«سعدالدین حریری» نخست‌وزیر کنونی لبنان نزدیک‌ترین چهره لبنانی به عربستان سعودی است که با تعطیلی شرکت «سعودی اوجیه» روابطش با عربستان سعودی رو به افول نهاده است. این شرکت بزرگ پیمانکاری که متعلق به حریری بود، در زمینه‌های مختلفی از جمله ارتباطات، چاپ، ساختمان‌سازی و خدمات کامپیوتری فعالیت داشت. گفته می‌شود، درآمد آن تنها در سال 2010 به 10 میلیارد دلار رسید. پس از درگذشت ملک‌عبدالله، دولت جدید عربستان سعودی کمک مالی به این شرکت را متوقف کرد که این اقدام سبب شد این شرکت بزرگ با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای روبه‌رو شود و در نهایت به پایان کار و تعطیلی و بلاتکلیفی صدها کارمند از کشورهای مختلف عربی و فرانسوی این شرکت منجر شود.

4ـ درک پایین رئیس‌جمهور آمریکا از قدرت
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است با تهدید فرمانروایی کند؛ اما در این مسیر ناکام مانده است. رویکردی که ترامپ در ریاست در پیش گرفته است، ایجاد نگرانی، وحشت و تهدید است و همزمان که دولت ترامپ در حال غوطه خوردن در بحران سیاسی و مدیریتی است، ترامپ چپ می‌رود راست می‌رود هر کسی را که موجب نارضایتی او می‌شود، تهدید می‌کند. اگرچه گاهی اوقات ممکن است حکومت با تهدید جواب بدهد؛ اما در حال حاضر هیچ کس از ترامپ نمی‌ترسد و تمام تهدیدات بی‌نتیجه‌ای که ترامپ مطرح کرده‌، صرفاً نشان داده‌ است که وی تا چه اندازه درک ضعیف و پایینی از قدرت دارد.


▼ اخبار کوتاه
پایگاه اینترنتی «ووکس» در مقاله‌ای با عنوان «برای جلوگیری از میزان بالای مصرف مواد مخدر در تاریخ آمریکا چه باید کرد» به قلم «جرمان لوپز» نوشت: فراگیر شدن مصرف مواد مخدر به ویژه مشتقات‌ تریاک می‌تواند در دهه‌های آینده صدها هزار نفر را به کام مرگ بفرستد. گفتنی است، فراگیری مواد مخدر در آمریکا تکان‌دهنده است و این کشور با مرگبارترین بحران مصرف بالای مواد مخدر در طول تاریخ خود مواجه است.
حسین کاخکی، مدیرکل دفتر بین‌الملل گمرک ایران با اشاره به مشکل صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه اظهار داشت: گمرک در این رابطه نامه‌ای اعتراضی از طریق کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه و وزارت خارجه تهیه کرده و با طرف ترک برای حل مشکل مکاتباتی داشته است. گفتنی است، گمرک ترکیه اعلام کرده است: ورود محموله‌های پتروشیمی ایران به ترکیه منوط به تأیید کنسولی آنها در ایران شده است.
سردار سید‌محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین در حاشیه مراسم استقبال از ۴۸ شهید تازه تفحص شده در مرز شلمچه اظهار داشت: مجموع کل شهدای کاوش شده ۴۹ هزار شهید است؛ با این حال باید چهار هزار و ۶۰۰ شهید دیگر را اعم از شهیدانی که در مناطق عملیاتی شهید شدند یا در اردوگاه‌ها به شهادت رسیدند، در قبرستان‌های عراق ردیابی کرد.
مرکز حقوق بشر «المیزان» فاش کرد: رژیم صهیونیستی جنازه 249 مرد و زن شهید فلسطینی را توقیف کرده است و از تحویل آنان به خانواده‌های‌شان خودداری می‌کند. این نهاد حقوقی تأکید کرد: برخی از این جنازه‌ها از دهه 60 قرن گذشته تاکنون توقیف شده است که این اقدام به منزله مجازات دسته‌جمعی فلسطینیان است.
کمیته مالی کنست رژیم صهیونیستی با افزایش 10 میلیارد دلاری بودجه وزارت جنگ این رژیم موافقت کرد. به گزارش روزنامه عبری‌زبان معاریو، هدف از افزایش 10 میلیارد دلاری بودجه وزارت جنگ، تقویت التزامات قبلی، افزایش آموزش‌ها و رزمایش‌های ارتش و اختصاص مبالغ مالی برای خرید سلاح و تجهیزات جنگی جدید است.
سخنگوی «سیدمقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد: «محمد‌بن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان اعتراف کرد در عملکرد سابق عربستان، خطاهایی وجود داشته است و دو طرف بر ضرورت جبران این مسئله تأکید کردند. وی افزود: صدر و بن‌سلمان توافق کردند ادبیات میانه‌روی و رهایی از سخنان طایفه‌گرایی را حاکم کنند.

ارسال نظرات