رزاقی در گفتگو با «بسیج»:

افزایش ضریب جینی باعث تکاثر ثروت می شود

رزاقی گفت: محاسبات ضریب جینی همانطور که مشخص است، کلی منتشر می شوند و جزئیات معلوم نیست. سیاست های دولت در بخش های مختلف اقتصادی، فاصله طبقاتی را به وضوح نشان می دهد.
کد خبر: ۸۸۹۶۲۵۴
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۳

ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج در پاسخ به این سوال که افزایش ضریب جینی چه پیامد هایی دارد گفت: افزایش ضریب جینی باعث تکاثر ثروت می شود در صورتی که دین اسلام و قانون اساسی آن را حرام می داند. در کشور های سرمایه داری، درآمد ها به گونه ای است که به یک سمت جمع نمی شود تا یک نفر ثروتمند و افراد دیگر فقیر شوند. افزایش ضریب جینی باعث به وجود آمدن معضلات اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

وی افزود: ضریب جینی معیاری است که بین اعداد صفر و یک متغیر است، هر چقدر به صفر نزدیک باشد نشان می دهد که توزیع ثروت بین اقشار جامعه یکسان بوده و اگر این معیار به عدد یک نزدیک باشد این توزیع یکسان بهم می خورد و فاصله طبقاتی ایجاد می شود.

رزاقی در خصوص نحوه محاسبات ضریب جینی افزود: برای محاسبه این معیار به دو روش عمل می کنند که یا به دهک های مختلف جامعه نگاه می کنند یا به میزان توزیع درآمد میان طبقات بالا و پایین جامعه توجه می شود. اگر باتوجه به دهک های جامعه محاسبه شود به عنوان مثال اعلام می کنند که ضریب جینی از 20 به 15 درصد رسیده است که خوشحال کننده خواهد بود اما اگر به درآمد یا توزیع ثروت میان افراد جامعه توجه شود ممکن است ضریب جینی 100 برابر دهک های پایین جامعه محاسبه شود.

این کارشناس اظهار داشت: محاسبات ضریب جینی همانطور که مشخص است، کلی منتشر می شوند و جزئیات معلوم نیست. سطح جامعه نشان دهنده معیار ضریب جینی است و مشاهده می شود افراد یا خیلی ثروتمند هستند که سرمایه آن ها به چنیدن هزار میلیارد می رسد یا خیلی فقیر هستند که شاید حتی سرمایه شان به چند میلیون هم نرسد.

رزاقی گفت: سیاست های دولت در بخش های مختلف اقتصادی، فاصله طبقاتی را به وضوح نشان می دهد. واردات کالاهای خارجی از لباس و خودرو تا سیاست های خارجی آن ها در ارتباط با امور بین الملل، همگی باعث به وجود آمدن فاصله های طبقاتی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار