رزاقی در گفتگو با«بسیج»:

نگاه تولید محور در سیاست های اقتصادی دولتی وجود ندارد

رزاقی گفت: مسوولین سیاست های اقتصادی را همانند سیاست های شاه اداره می کنند یعنی صرفا مواد خام را می فروشند و بعد فرآورده های همان خام فروشی را باتوجه به نیاز های کشور وارد می کنند.
کد خبر: ۸۸۹۶۳۰۰
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۴

ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره واردات بی رویه کالاهای خارجی از مبادی های رسمی گفت: واردات مانند میوه آواکادو، ورود ماشین های لوکس خارجی به بازار ایران، واردات لباس های ترک و فروشگاه های ترکیه ای که در کلان شهر دیده می شود، همگی سیاست ها و اعتقادی است که دولت دارد. نتیجه ورود کالاهای خارجی، از کارافتادن صنعت تولیدی داخل است که خواست دولت بود.

وی افزود: کشورهای سرمایه دار جهان اول حتی با وجود منابع و بسترهای پیشرفته، باز هم نگاه شان در وهله اول به تولیدکنندگان و صنعت داخل کشور است نه شرکت های خارجی! مثلا در یک کشور اروپایی که بخش کشاورزی آن با مشکل روبه رو است، دولت با دادن یارانه و کمک های مالی مشکل امنیت غذایی خود را حل و به اصطلاح فقر را به اقتصاد بین الملل منتقل می کنند.

رزاقی ادامه داد: کشور های پیشرفته برای توسعه صنعت خود به شرکت های خصوصی و افرادی خاص میدان دادند تا تولید شکل گیرد و صنعت تولیدی به حد استاندارد های خود برسد. در ایران مشابه به این کار انجام شد اما بجای آنکه سرمایه ها به سمت تولید سوق پیدا کند، موضوع عوض شد و سرمایه از کشور خارج و در بخش واردات خرج می شود.

این کارشناس گفت: یکی از دلایل خروج سرمایه های ملی از کشور، نبود ساختار درست در صنعت و تولید است که برای نمونه می توان نحوه گرفتن مالیات را اشاره کرد. معضل گرفتن مالیات از بخش تولید باعث شد تا سرمایه ها بجای آنکه در تولید خرج شود در بخش های وارداتی صرف شد. یعنی تولیدکنندگان اکثرا به دلیل وجود موانع چون مالیات از تولید کردن اجتناب کردند.

وی افزود: مسوولین سیاست های اقتصادی را همانند سیاست های شاه اداره می کنند یعنی صرفا مواد خام را می فروشند و بعد فرآورده های همان خام فروشی را باتوجه به نیاز های کشور وارد می کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار