سادات رضوی، هجوم بدون استاد دیدن برخی مداحان را یکی از علل آسیب‌های موجود در عرصه ستایشگری دانست و بیان کرد: برخی مداحان جوان با الهام گرفتن از نوار‌ها و فیلم‌ها وارد این حوزه شدند که در نهایت همین امر باعث می‌شود مسائل اخلاقی، اخلاصی و تقوایی آنطور که باید تقویت و یا هدایت نشود.
کد خبر: ۸۸۹۶۴۶۱
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
سید علی سادات رضوی،  پیرغلام اهل بیت(ع) با اشاره به نقش مداحان و ستایشگران اهل بیت(ع) در جامعه و جایگاه آنان در تبیین و تبلیغ مبانی اسلامی و دینی، گفت: بزرگان دین و رهبر معظم انقلاب بارها بر نقش جامعه مداحان و ستایشگران در تبیین مبانی و مفاهیم دینی و قرآنی و حتی اجتماعی تاکید داشته‌اند.

وی با بیان اینکه مداح می‌تواند با ارائه یک بیت شعر کار یک منبر بزرگ و تاثیرگذار را انجام دهد، افزود: یک مداح با ارائه یک بیت شعر می‌تواند کار یک منبر چند ساعته و یا یک جلسه بزرگ آموزشی را انجام دهد؛ لذا کار مداحی فعالیتی اثرگذار است. از این رو است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «رسالت مداحان هدایت جامعه است و جایگاه مدح و ستایشگری جایگاه مهمی است».

سادات رضوی، مداحی و ستایشگری را به عنوان یک ابزار تاثیرگذار تبلیغی در قالب هنر دانست و  ادامه داد: ستایشگری و مداحی به علت اینکه با ابزار هنر آمیخته، بسیار مخاطب‌پسند است و می‌تواند اثرگذاری عمیقی را در ذهن و روح مخاطب داشته باشد؛ حتی در طول تاریخ بارها دیده‌ایم که اثرگذاری کار مداحان و خوانندگان مذهبی به چه شکل بوده است؛ به عنوان مثال در زمان جنگ و دفاع مقدس و پیروزی انقلاب مداحی تاثیر بسیاری داشته است.

اخلاص و اعتقاد، مهمترین چیزی که در اثرگذاری‌ها باید مورد توجه باشد

این پیرغلام اهل بیت(ع) تصریح کرد: مهمترین چیزی که در تمام اثرگذاری‌ها باید مورد توجه باشد اخلاص، اعتقاد و شناخت رسالتی است که به گردن مداح است. رسالت مداح ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) در قالب شعر و در اصل ترویج فرهنگ شیعه است که آن هم در قالب شعر، مدح و منقبت و در برخی مواقع ذکر مصائب بیان می‌کند.

وی بیان کرد: امروز افرادی با عشق وارد این عرصه می‌شوند اما آنچه مهم است عشق به چه چیزی بودن است. باید بدانیم که مداحی شغل نیست و در گذشته کسانی که به این منصب ورود می‌کردند، حضرات معصومین به عده‌ای عنایت می‌کردند و آنها با شوق و عشقی وارد این عرصه می‌شدند که در این جریان با استفاده از استاد، اصول را فرا می‌‌گرفتند؛ لذا زمانی که استاد باشد تجربه‌ها و دانش‌های لازم و ضرو‌ری منتقل می‌شود.

سادات رضوی، هجوم بدون استاد دیدن برخی مداحان به این عرصه را یکی از علل آسیب‌های موجود در این جامعه دانست و بیان کرد: برخی مداحان جوان با الهام گرفته از کاست‌ها و فیلم‌ها وارد این عرصه می‌شوند که در نهایت همین امر باعث می‌شود مسائل اخلاقی، اخلاصی و تقوایی آنطور که باید تقویت و یا هدایت نشود.

خلوص و تقوا حرف بسیار بزرگی در این وادی است

این پیرغلام اهل بیت تاکید کرد: وادی مداحی یک حوزه مقدس است و بحث خلوص و تقوا حرف بسیار بزرگی در این وادی است؛ مداح باید همه ابزار مداحی را یعنی صوت، صدا، محفوظات، دعا‌خوانی، مقتل‌خوانی، مولودی‌خوانی و از همه مهم‌تر اعتقاد و تقوا را داشته باشد و اگر این موارد نباشد کمیت مداح لنگ می‌زند؛ حال اگر زمانی این کمیت لنگ شد، قطعا اهداف دیگری در اذهان به وجود می‌آید.

برخی مداحان به بنا‌هایی پوشالی تمسک می‌کنند

وی با اشاره به علل و ریشه انحرافات برخی مداحی و جریان‌ها منحرف، گفت: متاسفانه این به خاطر ورود برخی مداحان به بنا‌هایی پوشالی و تمسک آنها به این خانه‌‌ها است؛ در قدیم اگر مداحی پای منبر شروع به خواندن می‌کرد، مانند خطیبی که خطبه می‌خواند، آرامش و سکوت را به مجلس می‌داد و بعد از آن یک غزل اخلاقی با نکات اخلاقی و معرفتی ناب ارائه می‌‌کردند؛ متاسفانه امروزه چون برخی از دوستان ما استاد نمی‌بینند و یا اگر هم استاد می‌بینند، این محور‌ها خیلی مد نظرشان نیست و لذا گرایش‌های دیگری را پیدا می‌کنند.

ارسال نظرات