پژویان:

کاهش تورم ناشی از رکود است نه سیاست های خاص دولت

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: بانک مرکزی قدرت کافی در کنترل همه مجموعه ها ندارد و چون بسیاری از این مؤسسات وابسته به تشکیلات و سازمان هایی فراقوه ای و فرا قدرتی هستند در مقابل بانک مرکزی پاسخگو نیستند.
کد خبر: ۸۸۹۶۷۸۱
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، جمشید پژویان درباره تاثیر افزایش حجم نقدینگی بر تورم اظهار کرد: نقدینگی زمانی روی تورم تاثیر می گذارد که تبدیل به تقاضای بالفعل شود و روی درآمد مردم سرریز شود.

وی ادامه داد: اگر حجم نقدینگی افزایش پیدا کند و جز ذخیره بانک ها و ذخایر دیگر شود یا از گردونه واریز شدن به مصرف کنندگان دور باشد هیچ تاثیر مهمی روی تورم نخواهد داشت.

 

**اگر نقدینگی به تقاضای بالفعل تبدیل شود شاهد تورم خواهیم بود

این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه اگر نقدینگی به تقاضای بالفعل تبدیل شود شاهد تورم خواهیم بود افزود: اگر رشد اقتصادی نداشته باشیم یا درحد7_8درصد داشته باشیم افزایش نقدینگی تاثیری بر تورم ندارد.

پژویان با اشاره به کاهش تورم در طول سال های اخیر گفت: کاهش تورم در سال های اخیر یک امر طبیعی و خود به خود بوده و بر اساس سیاست خاصی از جانب دولت نبوده است.

وی تصریح کرد: از سال 91 به دلیل تحریم ها، کنترل و کاهش صادرات نفت و بسیاری از مبادلات اقتصادی شامل مبادلات پتروشیمی و کشتیرانی و... کشور دچار یک نوع جهش در قیمت ها شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تورم حدود 40درصدی بیان کرد: از زمانی که مذاکرات شروع شد تمام فشارهایی که قرار بود ادامه پیدا کند متوقف شد و چون اتفاق خاصی شامل افزایش قیمت و یا شوکی به اقتصاد وارد نشد خود به خود تورم کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه رکود اقتصادی عاملی برای کاهش قیمت ها است، افزود: آن چیزی که در حال حاضر زمینه تورم و افزایش قیمت ها را پدید آورده است ناشی از شرایط اقتصادی بوده و نه ناشی از سیاست های اقتصادی دولت!

پژویان با اشاره به اقتصاد ضعیف کشور اعلام کرد: اقتصاد کشور در شرایطی است که تولید رونقی ندارد و سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی مثل صنعت، کشاورزی و...بازده بسیار پایینی دارد.

وی ادامه داد: بر اساس ضعف اقتصاد مردم عمدتا جذب سپرده های بانکی می شوند و از طرفی موسسات مالی این سپرده ها را بصورت وام به بخش های سودآوری مثل واردات، تجارت و... می سپارند.

پژویان با بیان اینکه مردم در مدتی که سپرده های خود را در اختیار موسسات مالی قرار می دهند در دریافت مبالغ خود دچار مشکل می شوند، گفت: این مؤسسات بدون مجوز بانک مرکزی سپرده های مردم را با سودهای بسیار بالا جمع آوری کرده و اعتباراتی با رقم های بسیار بالا به بخش های سودآور و پر بازده می دهند.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: تا زمانی که دریافت کنندگان وام اعتبارات سود خود را به عنوان مثال کالای خود را نفروشند سپرده های مردم را به بانک باز نمی گردانند و در نتیجه در این مدت زمان اگر مردم بخواهند پول خود را دریافت کنند مؤسسات در پرداخت به موقع سرمایه دچار مشکل می شوند.

 

**اغلب موسسات مالی وابسته به تشکیلات فراقوه‌ای و فراقدرتی هستند

وی با اشاره به سوء استفاده کردن برخی موسسات مالی گفت: یک عده از منابع مالی و پس اندازه های مردم سوءستفاده کرده اند و یک تشکیلات و موسساتی بوجود آورده اند و از آن جایی که زیرنظر مستقیم بانک مرکزی نیستند از ضوابط بانک مرکزی اطاعت نمی کنند.

پژویان افزود: این موسسات چون تحت کنترل بانک مرکزی نیستند خودسرانه اعتبارات بالا داده و به جذب سپرده و مبالغ مردم می پردازند.

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به عدم قدرت کافی بانک مرکزی در کنترل مؤسسات مالی، گفت: بانک مرکزی قدرت کافی در کنترل همه مجموعه ها ندارد و چون بسیاری از این مؤسسات وابسته به تشکیلات و سازمان هایی فراقوه ای و فرا قدرتی هستند در مقابل بانک مرکزی پاسخگو نیستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار